Ingen FSAA för nVidia i Half-Life 2|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ingen FSAA för nVidia i Half-Life 2
S_Z
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
Member Since:
February 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
375171
July 22, 2003 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jamzo wrote: Är källan tillförlitlig då? Falska rykten kommer ju varje dag.

Ja, informationen kan nog anses som tillförlitlig. Valve själva har nämnt problemet på halflife2.net´s forum och även folk från ATI (OpenGL guy och sireric) har uttalat sig om det på Beyond3D.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
375229
July 22, 2003 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jamzo wrote: Är källan tillförlitlig då? Falska rykten kommer ju varje dag.

Det var en av utvecklarna av själva spelet som själv nämnde det så det är 100 % tillförlitligt.
Det stämmer också att ATi har stöd för centriod sampling medan nvidia inte har det och även att centroid sampling för närvarande bara exponeras för de kort som har 3.0 Shader-stöd i DirectX 9 (dvs inget kort för tillfället)

GolZa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 592
Member Since:
August 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
375294
July 22, 2003 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är riktigt n00b på sånt här, men varför fixar inte nVidia problemet? De vet ju vad som är fel/fattas?

Förstår inte, kan någon förklara 😛

RatAta[BK]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 455
Member Since:
July 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
375487
July 22, 2003 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

GolZa wrote: Jag är riktigt n00b på sånt här, men varför fixar inte nVidia problemet? De vet ju vad som är fel/fattas?

Förstår inte, kan någon förklara 😛

felet sitter i själva grafikkortet
nvidia skulle alltså bli tvungna att ta in alla deras FX kort och göra om dom rent fysiskt för att fixa problemet

men så länge spelet inte är släppt så finns det ju hopp om att ett snille kommer på nån super lösning, hoppas dock inte för mycket på det bara 😛

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
375531
July 23, 2003 - 12:01 am
sp_Permalink sp_Print

BTW bara ett litet förtydligande:
det är alltså varken en bugg eller en egentlig "brist" i nvidias hårdvara
de saknar helt enkelt stöd för en funktion som inte ens är en standardfunktion i första "utgåvan" av DirectX 9.0.
ATi av någon anledning valde att implementera stöd för funktionen.

Personligen skulle jag bli väldigt imponerad av nVidia om de lyckas lösa det utan att 1. Valve får programmer aom spelet på en grundläggande nivå. 2. De får nöja sig med Super Sampling.

Alternativ 2. är menlöst eftersom super sampling i ett shaderintensivt spel skulle vara alldeles för tungt.

korda
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
Member Since:
January 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
376897
July 24, 2003 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni har säkert redan läst Gabe Newells inlägg på halflife2.net så det verkar lösa sig. Frågan är hur det kommer att påverka NV35's prestanda i HL-2. Borde det inte bli lite segt? laugh

En liten nyhetsrubrik om Newells "lugnande" besked också kanske? Men det är kanske inte lika roligt att posta sådana nyheter. Roligare med nyheter som är "anti-NVIDIA" verkar det som wink

S_Z
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
Member Since:
February 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
376967
July 24, 2003 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

korda wrote: Ni har säkert redan läst Gabe Newells inlägg på halflife2.net så det verkar lösa sig. Frågan är hur det kommer att påverka NV35's prestanda i HL-2. Borde det inte bli lite segt? laugh

En liten nyhetsrubrik om Newells "lugnande" besked också kanske? Men det är kanske inte lika roligt att posta sådana nyheter. Roligare med nyheter som är "anti-NVIDIA" verkar det som wink

Skulle väl troligtvis gå segt om de körde med Valves shaderkod men nVidia lär ju precis som i 3DMark och andra applikationer skriva om/optimera shaderkoden så det passar bättre för NV3x korten.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
377286
July 25, 2003 - 1:32 am
sp_Permalink sp_Print

Ska skriva en nyhet imorrn, orkar inte so her sent.

Grejen e att hela skiten blir lojlig nu ner jag forstor vilka artifacts de menar. Den typen av artifacts finns i tonvis med spel och e inget farligt direkt. Fast finns de po monga stellen blir det ju verre.

Men jag tror nog att de ska kunna fixa det for bode ATi och nVidia. Oavsett om de fixar det elel rinte so e det inte hela verlden dock.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 67
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL