Inget av de första Xbox 360-spelen stödjer flertrådsteknik|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Inget av de första Xbox 360-spelen stödjer flertrådsteknik
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 27, 2005 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Xbox 360 och i högsta del även PlayStation 3 satsar hårt på parallell beräkningskraft och det är något som många reagerat negativt på. Man har helt enkelt tyckt att flertrådstekniken (multithreading) inte kommit tillräckligt långt ännu, speciellt inte inom speltillverkning. Se bara på PCn som i princip inte har en enda speltitel som gynnas av dagens processorer med dubbla kärnor. Xbox 360s IBM-processor har inte mindre än 3 kärnor och varje kärna kan hantera två trådar. Det betyder att det finns mycket parallell kraft att hämta. Problemet är att ingen verkar veta, eller ha tid att lära sig, hur man tämjer denna kraft i utvecklingen av ett spel. Microsoft har nämligen meddelat att Inget av de första speltitlarna till Xbox 360 kommer vara flertrådsoptimerat.

Krasst kan man säga att de första speltitlarna inte kommer använda mer än 1/6 av Xbox 360-konsolens processorprestanda. Även om det inte är helt korrekt så är det enorma mängder prestanda som kommer gå outnyttjat i första generationens Xbox 360-titlar. Eftersom de flesta utvecklare säger att det är betydligt svårare att programmera spel för PlayStation 3 förmodar vi att det inte kommer se bättre ut för Sony när PS3 anländer.

På The Inquirer säger man även att det dåliga utnyttjandet av processorn i Xbox 360 visat sig i spelen. Man var inte alls imponerad av den grafiska kvalitén när man testade konsolen på Wal-Mart.

:: Läs mer på The Inquirer

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
969777
October 27, 2005 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns gott om kraft för framtida utveckling då!

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
969785
October 27, 2005 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo det är ju det enda positiva med detta. 😛

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
969786
October 27, 2005 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är oehört svårt att få algoritmer att jobba parallellt när de passar bättre att köra i en tråd.

Det finns vissa lätta problem som man enkelt kan dela upp.

sedan kan man även skilja på fysik, ljud osv så de arbetar separat...

ps3an kommer ha ännu större problem än av MS har med 360n ...

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
Member Since:
September 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
969833
October 27, 2005 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

det här pressar väl spelutvecklare att snäppa upp sig. Inget ont i det. Marknaden finns där, lös problemet 😛

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
969857
October 27, 2005 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Det här har jag suttit och sagt i månader.

Det tar alltid lång tid innan vi faktiskt ser den sanna potentialen hos de nya konsolerna. Problemet är att de inte alltid lever så länge att man hinner se den.

//Andreas

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
969972
October 27, 2005 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

fördelen är ju att spelen kommer bara bli finare och finare allt efter tiden går.
ifall dom redan kunde utnyttja allt så hade det ju exempelvis bara varit att gå iväg och köpa Halo 3 sen så har man sett den fulla potentialen, och man kommer inte gapa åt fler spel som man tycker blir finare och finare

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
969975
October 27, 2005 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: fördelen är ju att spelen kommer bara bli finare och finare allt efter tiden går.
ifall dom redan kunde utnyttja allt så hade det ju exempelvis bara varit att gå iväg och köpa Halo 3 sen så har man sett den fulla potentialen, och man kommer inte gapa åt fler spel som man tycker blir finare och finare

Men det är ju trotsallt lite av poängen med att man har en dator istället.

//Andreas

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
970052
October 27, 2005 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

datorer är jobbiga, man blir aldrig nöjd
köper nytt grafikkort, moderkort, minne, hårddisk
är inte nöjd över processorn och moderkortet, så det blir nytt, nu inser man att man inte är helt nöjd med grafikkortet ändå så....
det blir dyrt menar jag

man kanske skulle ha gjort något annat för alla pengarna, kommer bara inte på något vettigare.
eller datorer kanske är vättiga, istället för datordelar så kan man köpa kläder och dricka sprit, kläderna slits och man blir dum i huvet när man druckit för mycket sprit för många gånger. slutsat: datorer är bra

konstiga saker man skriver närman är trött och halvpackad :S

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 65
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL