April 17, 2005
Xbox 360 och i högsta del även PlayStation 3 satsar hårt på parallell beräkningskraft och det är något som många reagerat negativt på. Man har helt enkelt tyckt att flertrådstekniken (multithreading) inte kommit tillräckligt långt ännu, speciellt inte inom speltillverkning. Se bara på PCn som i princip inte har en enda speltitel som gynnas av dagens processorer med dubbla kärnor. Xbox 360s IBM-processor har inte mindre än 3 kärnor och varje kärna kan hantera två trådar. Det betyder att det finns mycket parallell kraft att hämta. Problemet är att ingen verkar veta, eller ha tid att lära sig, hur man tämjer denna kraft i utvecklingen av ett spel. Microsoft har nämligen meddelat att Inget av de första speltitlarna till Xbox 360 kommer vara flertrådsoptimerat.
Krasst kan man säga att de första speltitlarna inte kommer använda mer än 1/6 av Xbox 360-konsolens processorprestanda. Även om det inte är helt korrekt så är det enorma mängder prestanda som kommer gå outnyttjat i första generationens Xbox 360-titlar. Eftersom de flesta utvecklare säger att det är betydligt svårare att programmera spel för PlayStation 3 förmodar vi att det inte kommer se bättre ut för Sony när PS3 anländer.
På The Inquirer säger man även att det dåliga utnyttjandet av processorn i Xbox 360 visat sig i spelen. Man var inte alls imponerad av den grafiska kvalitén när man testade konsolen på Wal-Mart.
August 1, 2001
Det är oehört svårt att få algoritmer att jobba parallellt när de passar bättre att köra i en tråd.
Det finns vissa lätta problem som man enkelt kan dela upp.
sedan kan man även skilja på fysik, ljud osv så de arbetar separat...
ps3an kommer ha ännu större problem än av MS har med 360n ...
August 16, 2003
fördelen är ju att spelen kommer bara bli finare och finare allt efter tiden går.
ifall dom redan kunde utnyttja allt så hade det ju exempelvis bara varit att gå iväg och köpa Halo 3 sen så har man sett den fulla potentialen, och man kommer inte gapa åt fler spel som man tycker blir finare och finare
November 27, 2003
Poontus wrote: fördelen är ju att spelen kommer bara bli finare och finare allt efter tiden går.
ifall dom redan kunde utnyttja allt så hade det ju exempelvis bara varit att gå iväg och köpa Halo 3 sen så har man sett den fulla potentialen, och man kommer inte gapa åt fler spel som man tycker blir finare och finare
Men det är ju trotsallt lite av poängen med att man har en dator istället.
//Andreas
August 16, 2003
datorer är jobbiga, man blir aldrig nöjd
köper nytt grafikkort, moderkort, minne, hårddisk
är inte nöjd över processorn och moderkortet, så det blir nytt, nu inser man att man inte är helt nöjd med grafikkortet ändå så....
det blir dyrt menar jag
man kanske skulle ha gjort något annat för alla pengarna, kommer bara inte på något vettigare.
eller datorer kanske är vättiga, istället för datordelar så kan man köpa kläder och dricka sprit, kläderna slits och man blir dum i huvet när man druckit för mycket sprit för många gånger. slutsat: datorer är bra
konstiga saker man skriver närman är trött och halvpackad :S
2 Guest(s)