April 17, 2005
Att hela mjukvaruindustrin och IT-marknaden som helhet bekämpar piratkopiering hårdare än någonsin är ingen nyhet. Att Microsoft planerat att stödja tekniker som förhindrar distribuering av olagligt kopierat material i sitt nästa generations operativsystem är heller inget nytt. Men nu verkar det som att vi för första gången får detaljerad information om vissa av Windows Vistas mindre önskvärda egenskaper. Microsofts mål, som resten av industrin kräver, är att ingen audio eller video signal ska kunna lämna din dator om det inte är verifierat som lagligt. Man kommer använda sig av flera tekniker för att nå detta mål, bland annat kommer videoutgångarna kunna stängas av och även PCIe-bussen kommer kontrolleras när media ska föras vidare till grafikkortet.
Just dessa tekniker verkar inte vara för att skydda den sortens distribuering. Här handlar det om audio/video signaler som går ut från din dator. Med andra ord ska det hindra att man skickar en videosignal från datorn till en inspelningsenhet istället för en monitor. De kommer nog använda sig av andra tekniker för att förhindra distribuering av material från hårddisk till hårddisk så att säga.
Tekniknörd som gillar att träna.
April 12, 2004
Jag tycker dessa funktioner är absurda ,om det nu blir så att alla dessa funktioner blir verklighet ,så kommer det bli helt meningslöst att använda sin dator ? tex, säg att man gör sin egen film ,program ,eller musik osv på sin dator ,ska man då inte kunna kopiera det heller ? Eftersom att man inte kan sätta någon form av giltig kod på det för att man själv gjort det?
Detta är ju ren farscism av ms tycker jag , detta gör ju Os'et mindre användar vänligt och förmodligen sämre.
Ska det inte finnas någon form av report funktion i vista också ? som skickar info till ms om vad man gör osv ? eller är detta bara spekulationer ? jag tycekr att ms och andra företag inom denna industri har gått för långt då det gäller deras sk "krig" mot piratkopiering. Piratkopiering har ju alltid funnits och kommer förmodligen allitd att finnas i mer eller mindre utsträckning. Det är ju bara en fråga om pengar för dessa företag. Tycker det är tråkigt när de ska börja begränsa och försämra användandet av datorer på detta sätt:/
September 17, 2003
April 27, 2002
Det ironiska i hela den här smeten är att trots att nya Windows Vista kommer inrikta sig starkt mot stoppandet av piratkopierat material, så kommer nog Vista komma ut som corporate-rip rätt snart...
Dock så kommer jag nog helt enkelt även jag gå över till Linux när nya Vista släpps, eller helt enkelt sitta kvar med XP ett litet tag till. Problemet är att de säkert kommer patcha sönder XP så att man i princip måste uppdatera ändå...
April 12, 2004
hmm ja det lär ju förmodligen bli crackat ganska snart, men de lär ju patcha och förmodligen försöka göra någon form av koppling till internet hela tiden så att det inte går att köra det patchat ? 😀 hehe
Men Lär väl också köra Xp så länge det går, och sen gå över till Linux ,tråkigt dock att det inte finns lika mycket spel osv ,till linux ,men vafan man kan nog köra med 2 datorer i så fall .Ska ändå köpa ny snart 🙂
January 22, 2003
Börjar kraftigt fundera över Mac istället, dom nya intel baserade ska ju tydligen kunna köra både OSX och WinXP (Iaf utvecklings exemplaren /.)
November 4, 2001
Hur avgör man om något är lagligt? Måste jag köpa någon licens för att göra en egen låt?
Tycker det är helt sjukt. Inte bara för man stoppar piratkopiering men större delen av det lagliga materialet som inte skapas av företag med mera pengar än vissa länder kommer bergis inte att fungera.
Men annars kan man ju undra varför MS genomför detta. Sk man vara riktigt ärlig lever ju hela Windows (iaf i hemmen) på det stora mjukvaru-utbudet som antagligen inte är köpt.
Lite som att BMW skulle låsa sina motorer till att maxa i 110 blås bara för att det är olagligt att köra snabbare.
February 5, 2005
Crimme wrote: Jag tycker dessa funktioner är absurda ,om det nu blir så att alla dessa funktioner blir verklighet ,så kommer det bli helt meningslöst att använda sin dator ? tex, säg att man gör sin egen film ,program ,eller musik osv på sin dator ,ska man då inte kunna kopiera det heller ? Eftersom att man inte kan sätta någon form av giltig kod på det för att man själv gjort det?
Detta är ju ren farscism av ms tycker jag , detta gör ju Os'et mindre användar vänligt och förmodligen sämre.
Ska det inte finnas någon form av report funktion i vista också ? som skickar info till ms om vad man gör osv ? eller är detta bara spekulationer ? jag tycekr att ms och andra företag inom denna industri har gått för långt då det gäller deras sk "krig" mot piratkopiering. Piratkopiering har ju alltid funnits och kommer förmodligen allitd att finnas i mer eller mindre utsträckning. Det är ju bara en fråga om pengar för dessa företag. Tycker det är tråkigt när de ska börja begränsa och försämra användandet av datorer på detta sätt:/
Precis, det finns ju faktiskt folk som gör egna filmer eller tar egna kort och använder datorn för att redigera mm, och dsen skicka det vidare till en tv, ska man bli tvungen att köpa nån sorts horribel verifiering av microsoft nu om man vill kunna se sin helt lagligt inspelade semesterfilm på sin helt lagligt köpta videokamera!?
Förresten måste det inte finnas kretsar för detta på moderkortet också, har svårt att tro att ms skulle kunna stänga av saker på moderkortet annars?
Kanske är det så att Vista är felstavat, det skulle egentligenha hetat Vittsa
April 12, 2004
mitrix wrote: [quote=Crimme] Förresten måste det inte finnas kretsar för detta på moderkortet också, har svårt att tro att ms skulle kunna stänga av saker på moderkortet annars?
Kanske är det så att Vista är felstavat, det skulle egentligenha hetat Vittsa
Mjo visserligen , det återstår väl att se om hårdvaruföretagen kommer gå med på detta och skapa kretsar för detta.Ms har väl föröskt få med massor med företag på denna "fina" idé. Frågan är om det kommer hända eller inte . MS har ju en jäkla massa företag med i detta ,och det kallas väl TCPA om jag inte minns helt fel.
3 Guest(s)