Inget piratkopierat material i Windows Vista|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Inget piratkopierat material i Windows Vista
Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
927051
July 26, 2005 - 11:22 am
sp_Permalink sp_Print

Saken är den att jag tror Microsoft har fått mycket påtryckningar från audio och video-industrin. Flera av de tekniker som kommer tillämpas på strömmande material kommer t.ex. kräva certifierad mjuk/hårdvara. Med andra ord tror jag inte MS är de enda som kommer behöva lägga in stöd för liknande tekniker. Tyvärr tror jag inte det är MS som är "the mastermind" bakom detta.

MS producerar inget audio eller video-matrial, det är företagen som producerar detta som allra helst vill ha benhård koll på sitt material.

evil_elman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
Member Since:
April 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
927052
July 26, 2005 - 11:23 am
sp_Permalink sp_Print

Ar inte det samma sak som kommer att handa med DVD spelare med komponentutgang (HD, typ) och en TV som inte stoder HDCP? Med andra ord att man inte far ordentlig HD signal fran komponentutgangen fran DVD spelaren i fraga...

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
927055
July 26, 2005 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

evil_elman wrote: Ar inte det samma sak som kommer att handa med DVD spelare med komponentutgang (HD, typ) och en TV som inte stoder HDCP? Med andra ord att man inte far ordentlig HD signal fran komponentutgangen fran DVD spelaren i fraga...

Jo, men här verkar det ju handla om en total blockering av uppspelning av icke verifierat material.

I fallet med HDMI kontakter handlar det ju bara om en nedsättning till vanlig upplösning om någon av delarna i uppspelningen inte har stöd för HDCP.

Intel4Ever
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 457
Member Since:
February 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
927056
July 26, 2005 - 11:34 am
sp_Permalink sp_Print

Läste nyss på IDG där det står lite mer om det hela

http://www.idg.se/ArticlePages.....CS.dbp.asp

Perssonligen så tror jag att detta blir bra om microsoft kan styra och ställa lite så man slipper alla jädrans virus och andra skitprogram som är dåligt programerade.

Visst är det jobbigt att det nu blivit såhär men jag förstår företagen att dom måste göra något för att råda bot på det hela och alla vanliga svennson kommer säkeligen sluta med piratkopieringen när de märkar att det inte går längre och grannen har inte kunskap.

Har själv märktav släktingar som nu blivit rädda för att åkafast och slutat helt med DC och andra fildelningsprogram.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
927060
July 26, 2005 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

Kom o tänka på en sak till. Behöver man inte internet för att det ska kunna verifieras? Eller ligger det en sån där fittfuktion redan i OSet?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
927073
July 26, 2005 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

Intel4Ever wrote: Läste nyss på IDG där det står lite mer om det hela

http://www.idg.se/ArticlePages.....CS.dbp.asp

Perssonligen så tror jag att detta blir bra om microsoft kan styra och ställa lite så man slipper alla jädrans virus och andra skitprogram som är dåligt programerade.

Visst är det jobbigt att det nu blivit såhär men jag förstår företagen att dom måste göra något för att råda bot på det hela och alla vanliga svennson kommer säkeligen sluta med piratkopieringen när de märkar att det inte går längre och grannen har inte kunskap.

Har själv märktav släktingar som nu blivit rädda för att åkafast och slutat helt med DC och andra fildelningsprogram.

Hmm IDGs artikel verkar handla om något helt annat. Deras artikel är om piratkopierade kopior av Windows självt. Vår nyhet handlar om hur piratkopierad musik/film kommer hanteras av Windows Vista.

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
927090
July 26, 2005 - 12:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Well.
Blir väl linux på heltid inom en väldigt snar framtid.
Skulle behöva göra om alla diskarna till EXT3, NTFS känns inte allt för härligt att köra i linux trots allt. Drivarna ska väl inte vara 100% än?

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
Member Since:
May 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
927116
July 26, 2005 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Crimme wrote: [quote=slaim]Linux börjar locka mer och mer... och mer .. och mer =)

hehe ja det kan man lungt säga 😀

Eller så fortsätter man att köra med Win XP, om man nu kör det idag.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
927127
July 26, 2005 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Troligt att man kommer uppgradera till Vista, palladium kan dom glömma att jag ska ha i min dator! Jag ska ha möjligheten att ladda hem och piratkopiera saker om jag vill, inte för att jag har sagt att jag ska det 🙄 men jag ska få välja själv 🙂

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
927131
July 26, 2005 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Well.
Blir väl linux på heltid inom en väldigt snar framtid.
Skulle behöva göra om alla diskarna till EXT3, NTFS känns inte allt för härligt att köra i linux trots allt. Drivarna ska väl inte vara 100% än?

Eller OSX ? Som är på väg till "pc".

Och nej drivrutinerna för NTFS är inte vidare användbara.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
927167
July 26, 2005 - 4:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jag försökte säga tidigare är det inte bara MS som implementerar dessa tekniker "för att jävlas". Allting går ju att krydda men detta stycket tycker jag man ska läsa extra noga.

According to Microsoft, the protection of High-definition content is essential in order to offer the user the chance to manage and share digital media content across the traditional PC/CE boundaries. HD displays are now becoming available in the mass market, the content producers do not want to release this content for use on the PC without assurances that it will be protected against unauthorized copying and distribution. The challenge to Microsoft and the hardware community is to meet both of these (sometimes conflicting) needs with a high-quality.

Det är alltså inte MS som pushar för hårdare krav på kontroll av copyright material, det är skaparna av materialet. Om MS inte stryker dem medhårs kan det vara så att PCn inte kan användas för att spela upp något skyddat material, vilket i min mening är väldigt illa..
Alla mynt har två sidor som det brukar heta, även om MS är långt ifrån någon ängel är de inte heller jävulen själv.

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
927222
July 26, 2005 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Som jag försökte säga tidigare är det inte bara MS som implementerar dessa tekniker "för att jävlas". Allting går ju att krydda men detta stycket tycker jag man ska läsa extra noga.

According to Microsoft, the protection of High-definition content is essential in order to offer the user the chance to manage and share digital media content across the traditional PC/CE boundaries. HD displays are now becoming available in the mass market, the content producers do not want to release this content for use on the PC without assurances that it will be protected against unauthorized copying and distribution. The challenge to Microsoft and the hardware community is to meet both of these (sometimes conflicting) needs with a high-quality.

Det är alltså inte MS som pushar för hårdare krav på kontroll av copyright material, det är skaparna av materialet. Om MS inte stryker dem medhårs kan det vara så att PCn inte kan användas för att spela upp något skyddat material, vilket i min mening är väldigt illa..
Alla mynt har två sidor som det brukar heta, även om MS är långt ifrån någon ängel är de inte heller jävulen själv.

Det kan jag inte ens förstå att Microsoft går med på. Jag menar, Bill Gates har ju sedan Win Xp kom, och även tidigare, talat sig varm för PCn som hemmets heliga mediacenter, men i Vista ska men inte ens kunna spela upp en film på sin nya fräsha LCD (helst OLED då) .. jösses säger jag bara.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
927393
July 26, 2005 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Kingsthrone wrote: [quote=Anton K]Som jag försökte säga tidigare är det inte bara MS som implementerar dessa tekniker "för att jävlas". Allting går ju att krydda men detta stycket tycker jag man ska läsa extra noga.

According to Microsoft, the protection of High-definition content is essential in order to offer the user the chance to manage and share digital media content across the traditional PC/CE boundaries. HD displays are now becoming available in the mass market, the content producers do not want to release this content for use on the PC without assurances that it will be protected against unauthorized copying and distribution. The challenge to Microsoft and the hardware community is to meet both of these (sometimes conflicting) needs with a high-quality.

Det är alltså inte MS som pushar för hårdare krav på kontroll av copyright material, det är skaparna av materialet. Om MS inte stryker dem medhårs kan det vara så att PCn inte kan användas för att spela upp något skyddat material, vilket i min mening är väldigt illa..
Alla mynt har två sidor som det brukar heta, även om MS är långt ifrån någon ängel är de inte heller jävulen själv.

Det kan jag inte ens förstå att Microsoft går med på. Jag menar, Bill Gates har ju sedan Win Xp kom, och även tidigare, talat sig varm för PCn som hemmets heliga mediacenter, men i Vista ska men inte ens kunna spela upp en film på sin nya fräsha LCD (helst OLED då) .. jösses säger jag bara.

Visst kommer du kunna spela upp en film, bara den inte är piratkopierad så. Troligen kommer det fortfarande gå att redigera sina egna hemma filmer eller bilder och just den möjligheten kommer nog att utnyttjas för att fortsätta piratkopieringen.

shutin
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
Member Since:
November 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
927467
July 27, 2005 - 9:07 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm undrar också om M$ berättar allt som Windows Vista kommer att sköta åt oss?Efter 3 månader kommer kanske en 'patch' som lägger till nya kontrollfunktioner.....kontrollerar om vi har något 'skadligt' på HD'n och låser det åt oss och skickar en logg till Rätt Myndighet direkt?Terroristhotet kan inte tas på för stort allvar!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 46
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL