April 17, 2005
Core 2 Duo E4300 är den nya instegsmodellen för Intels Core 2 Duo-familj och tillskillnad mot dess äldre syskon E6300 finns det faktiskt en hel del som skiljer. E4300 använder sig av en ny processorkärna vid namn Allendale som från kiselstadie utrustas med 2MB L2-cache, istället för att hälften av Conroe-kärnans 4MB cache inaktiveras som på tidigare budgetmodeller. E4300 får också nöja sig med en 800MHz processorbuss till skillnad mot E6300 som pinnar på i en 1066MHz buss, ett val som har en nackdel men samtidigt är processorns kanske största fördel. Vi har kikat närmare på Allendale-kärnan och Intels Core 2 Duo E4300 processor i vår senaste artikel och utan att avslöja för mycket verkar det som att budgetöverklockaren har fått en ny älskling.
Nya 3DMark-rekord och överklockningar på över 5 GHz i all ära, men för de som inte har råd att köpa en processor för tiotusentals kronor så är de långsammare modellerna betydligt mer intressanta. Överklockning av en långsammare processor kan spara en massa pengar och det ger alla möjligheten att få ut riktigt bra prestanda till ett lågt pris.
December 27, 2003
Varför har ni inte jämfört med en E6300 t.ex? Det hade ju varit intressant måste jag säga.
Sedan måste jag göra er besvikna,
http://valid.x86-secret.com/sh.....?id=163123
I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust
Overclockers.se
February 12, 2003
NiCKE^ wrote: Varför har ni inte jämfört med en E6300 t.ex? Det hade ju varit intressant måste jag säga.
Sedan måste jag göra er besvikna,
http://valid.x86-secret.com/sh.....?id=163123
Skribenten hade ingen E6300 att tillgå, det var det största problemet.
Sen kan jag nästan sätta en och annan hundring på att det där inte var på luft, eller hur?
January 9, 2004
Allendale är trevlig om man klockar, just på grund av sin höga multipel. I sitt orginasl utförande så är den inget märkligt alls. Man får den prestanda som man betalar för helt enkelt. Varken mer eller mindre.
Sen angående överklockningen så gjordes detta på luft. Vad vi/jag vet så finns det ingen som lyckats komma högra på luft. Och räknar man i % så finns det ingen högre klockad C2D på luft, vilket är lite häftigt 🙂
June 13, 2004
Det stod i artikeln att den blev väldigt varm, men jag såg ingen presentation över hur varm den blev.
Har precis beställt en E4300, borde få den idag..
Intel C2D E4300@2.4Ghz, ASRock 4CoreDual-VSTA, 2x1GB Corsair PC5400C4, Asus 7600GT Silent, Samsung T166 320GB, Maxtor MaxLine Plus II 250GB, Seasonic 300W, Thermalright SI-128, Adda 120mm (1000rpm 38,9CFM 16dB), Cooler Master CM Stacker STC-T01, Samsung 940B 19"
2 Guest(s)