Intel gör livet surt för gamers|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Intel gör livet surt för gamers
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 20, 2002 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

845G chipsetet med det integrerade grafikkortet från Intel är ett populärt val för de som vill satsa på en budgetdator. Marknaden är helt klart störst bland "Svenssons" som köper en dator från företag som Compaq och Dell till exempel. Problemen är inte få och de lär inte bli färre. Till att börja med är prestandan inget annat än löjlig men ett av de större problemen är att många spel helt enkelt inte fungerar eller åtminstånde lider av svåra buggar. Ett integrerat grafikkort är ju inte direkt något som entusiasterna ens överväger, men för "vanliga" familjer kan detta nog orsaka en hel del huvudvärk.
AMD var inte sena med att kritisera Intel och vi kan inte annat än att hålla med.

Läs mer här.

Zaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 973
Member Since:
August 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184679
July 20, 2002 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det Intels fel? Haha... skämtar du med oss?
Datorer med 845G chipset är anpassade för konstorsmiljö och inte spel. Det är de som köper datorer med 845G chipset och tror att man ska kunna spela med det inbyggda grafikkortet som gör fel. Då har man köpt en dator som inte passar ens behov.
En liknelse,
jag går och köper en Ferrari 360 då jag ska köra Svenska Rallyt. Ferrarin är snabb, men inte på Svenska vintervägar. Jag har köpt en bil som inte passar mitt behov.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184686
July 20, 2002 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

845G vänder sig precis lika mycket till "hemanvändare". Och visst de gör "fel" när de köper det problemet är ju just att de inte vet bättre.

Eller du kanske tycker att en term som "Intel Extreme Graphics" låter som ett kort som inte klarar av att prestera spelbara FPS i majoriteten av spel och en stor del av spelen fungerar inte alls eller lider åtminstånde av grova buggar.

"Revolutionary graphics architecture supports the latest APIs allowing software developers to create real-life environments and characters."

"Built on the Intel® Extreme Graphics core, it provides superb graphics for the latest games and digital entertainment without the complexity and cost of an add-in graphics card. Incorporating many innovative technologies, Intel Extreme Graphics produces exceptional graphics with sharp images, fast rendering, smooth motion and incredible detail."

"Optimal 2D and 3D performance."

Vilseledande marknasföring för en "Svensson": JA.
Det är just till "Svensson" som denna varning går ut. Jag gör det till och med klart i nyheten att entusiasterna redan vet om att detta inte är något att ha om man vill lira spel. Problemet är att antusiasterna enbart utgör någon ynka procent av marknaden.

Inte heller Compaq och Dell marknadsför sina paket som invalida spelmaskiner utan snarare snabba all around datorer som ska klarar av farsans Excel såväl som sonens Quake 3.

Jag förstår att du vill ha en revansch efter att du gjort bort dig i den andra tråden, men lägg ner snarast eller så får du helt enkelt lämna nordichardware.

Zaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 973
Member Since:
August 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184698
July 20, 2002 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja alla termer du nämne låter avancerat och det för att man ska sälja mera. Det är fortfarande köparens ansvar att undersöka köpobjektet. Att Svenson köper grisen i säcken är knappast Intels problem eller fel. Då är det mer Compaq, Dell osv. som "lurars" För OEM tillverkarna har kunskap om vad 845G klarar och inte klarar.
Det jag vill framhäva är att inte Intel luras utan att det isf är Compaq, Dell & Fujutsi Siemens.

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
Member Since:
May 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184744
July 20, 2002 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

jag skrattar bara.. inte åt dom som köper dessa datorer utan åt dom som säljer och sen skriver.. ja som du skrev, och så funkar det inte.. men världen hade inte varit så rolig om alla skulle va ärliga

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1808
Member Since:
August 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184754
July 20, 2002 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Zaver wrote: Ja alla termer du nämne låter avancerat och det för att man ska sälja mera. Det är fortfarande köparens ansvar att undersöka köpobjektet. Att Svenson köper grisen i säcken är knappast Intels problem eller fel. Då är det mer Compaq, Dell osv. som "lurars" För OEM tillverkarna har kunskap om vad 845G klarar och inte klarar.
Det jag vill framhäva är att inte Intel luras utan att det isf är Compaq, Dell & Fujutsi Siemens.

Sluta försvar Intel.
Undac har skrivit en bra artikel och jag förstår att folk går på de där.

Snapphanen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 75
Member Since:
April 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
184764
July 20, 2002 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är något som inte stämmer

Varför ska en celeron på 1,8 ghz kosta lika mycket som en AMD Xp 1800+.
Alla tester som man ser nu visar tydligt att Celeron inte är värd ett öre.
Ett fullmatat AMD packet kan vara billigare än Celeron och ändå prestera dubblet. Nä något luktar. Känns som Intel bara tar ut pengar på sitt rykte.

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1808
Member Since:
August 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184768
July 20, 2002 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

God morgon 😀
Så att Svensson går på att köpa dem.
De ser ju bara i Mhz.

P_E_R
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 487
Member Since:
October 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184801
July 20, 2002 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

lol på Intel.. igen..
men men.. OEM marknaden är stor.. ett drag som antagligen är gjort för att sänka priserna mot tex AMD.
Svensson kanske nöjjer sig med detta.
Buggigt.. jo.. men med drivrutiner brukar fixa det mesta.. men som sagt så fungerar inte/mindre bra när de får rätt på dessa..
De flesta OEM burkar använder sig just av integrerat.. men man får hoppas att man kan installera ett "intel" eller liknande AGP kort efteråt.
IBM e jobbiga på det området.. där man mer eller mindre måste köpa ett special designat grafikkort från dom.
Jaja.. så länge man håller sig till ihop plocks maskiner så funkar allt bra.
Integrerat.. nej tack.. kanske NIC, men inte ljud och grafik.. nej tack.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
184807
July 20, 2002 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Integrerat ljud har ju dock börjat bli acceptabelt på senaste high end moderkorten.

Aja jag skulle önska att man helt enkelt bara skar av marknaden under allt som inte har TnL tex.
Företrädelsevis under allt som inte har programmerbar TnL, priserna hade knappast varit så höga.

Hoppas verkligen att nVidia släpper ett lågbudgetkort med programmerbar TnL snarast.
Ati och Xabre går i bräschen, hade de andra följt deras exempel hade vi kunnat på se så jäkla mycket snyggare spel.

Ett av problemen med 845G är ju just att det inte har TnL. En hel del moderna spel kräver TnL för att fungera. PowerVR har ju lyckats skapa en "work around" som effektiviserar CPUns arbete med att simulera TnL. Som ett minimum skulle man hoppas på att tex. Intel och ATi hoppar på detta.
(ATis IGP har ju som bekant inget TnL stöd. Dock lär väl deras moderkort knappast gå bra, typ alla tester indikerar att de är skit.)

Avatar
[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1472
Member Since:
October 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
185188
July 22, 2002 - 7:43 am
sp_Permalink sp_Print

" wrote: {ing_En"]lol på Intel.. igen..
Integrerat.. nej tack.. kanske NIC, men inte ljud och grafik.. nej tack.

Faktsikt inget problem med integrerat ljud på senare tid.

mit Asus A7V333 har integrerat men man slår lätt av det genom att ändra en bygel på moderkortet, sen har man inga "problem" med det.

för övrigt så var det e måste eftersom i asus finns det en röst som säger vad som är fel om datorn inte startar..
då kan man plugga i högtalarna i det integrerade högtalar utgångar så säger en röst vad som är fel.

P_E_R
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 487
Member Since:
October 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
185796
July 23, 2002 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Så sant så.. jag har ett EPox 8HKA+ med integrerat ljud, där det bara är till att disabla i BIOS.. Men ! Jag har testat det och några andra integrerade ljudkort och kvalité i mitt tycke är uruselt (precis som de integrerade grafikkorten som diskuterats här)
Jag hänger fortfarande i mitt MX300 som var ljusår före SB´s ljudkort.
Det är väll idag då Aureal är uppköpt av SB jätten som det börjat trilla ut "bra/men billiga" ljudkort.

gorkis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 384
Member Since:
June 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
186025
July 24, 2002 - 7:09 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC
nu får du ändå ge dig.
Ta reda på fakta innan du öppnar käften.
Intels integrerade gfx chip sitter endast i dells datorer för kontor (optiplex) och bärbart (lat & insp). Och i några lite äldre maskiner.
Vad Compaq gäller så får det stå för dem.
Men skulle uppskatta om du är tyst om saker du inte vet ngt om.

Sen är det knappast Intels fel att "svenssons" blir "lurade".
När man köper en dator så tar man väl ändå reda på vad den klarar av, ellerhur?
Ja menar lägger man ner åtskilliga tusenlappar på en produkt så vill man ändå veta vad den klarar av. Då frågar man kanske om den klarar av spel och de applikationer man kommer att köra.

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
Member Since:
May 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
186047
July 24, 2002 - 8:20 am
sp_Permalink sp_Print

Sluta tracka på folk nu, Undac vet nog vad han skriver om....

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
186048
July 24, 2002 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

gorka wrote: UndaC
nu får du ändå ge dig.
Ta reda på fakta innan du öppnar käften.
Intels integrerade gfx chip sitter endast i dells datorer för kontor (optiplex) och bärbart (lat & insp). Och i några lite äldre maskiner.
Vad Compaq gäller så får det stå för dem.
Men skulle uppskatta om du är tyst om saker du inte vet ngt om.

Sen är det knappast Intels fel att "svenssons" blir "lurade".
När man köper en dator så tar man väl ändå reda på vad den klarar av, ellerhur?
Ja menar lägger man ner åtskilliga tusenlappar på en produkt så vill man ändå veta vad den klarar av. Då frågar man kanske om den klarar av spel och de applikationer man kommer att köra.

Ehmm, deras integrerade kort finns i långt mer än bara två modeller från DELL.

Och nej ni missar hela poängen när ni vägrar att inse följande två fakta:
1. Svensson vet inte ett skit om datorer.
2. OEM-datorer är till för att Svensson inte ska behöva fatta ett skit, han bara köper en dator som fungerar. (De flesta vet ju knappt vad ett grafikkort är, de har förmodligen koll på att datorn ska ha en MHz och ett visst antal MB minne: desto mer desto bättre.)

DESSUTOM är det inte min artikel, har ni ens fattat det?

"Då frågar man kanske om den klarar av spel och de applikationer man kommer att köra."
Vem ska de fråga?
Knappast en försäljare. De lär knappast gå in på någon 1337 datanördshemsida för att kolla hur många 3D Marks den får.
Är ni så insnöade i er egen lilla värld att ni helt tappat kollen.

Avatar
[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1472
Member Since:
October 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
186058
July 24, 2002 - 9:24 am
sp_Permalink sp_Print

gorka wrote: UndaC
nu får du ändå ge dig.
Ta reda på fakta innan du öppnar käften.
Intels integrerade gfx chip sitter endast i dells datorer för kontor (optiplex) och bärbart (lat & insp). Och i några lite äldre maskiner.
Vad Compaq gäller så får det stå för dem.
Men skulle uppskatta om du är tyst om saker du inte vet ngt om.

Sen är det knappast Intels fel att "svenssons" blir "lurade".
När man köper en dator så tar man väl ändå reda på vad den klarar av, ellerhur?
Ja menar lägger man ner åtskilliga tusenlappar på en produkt så vill man ändå veta vad den klarar av. Då frågar man kanske om den klarar av spel och de applikationer man kommer att köra.

jobbar du på intel? laugh

gorkis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 384
Member Since:
June 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
186068
July 24, 2002 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

undac

du missförstår ju hela grejjen.
sen vill jag att du räknar upp alla dells modeller med 845G chipsetet.
Jag vet eftersom jag jobbar där...
men du kanske vet mer om våra produkter än mig?
Det är klart man frågar en försäljare när man köper en dator. Annars har man inte mkt i skallen. En försäljare vet oftast om datorn går att spela på eller om det bara är en "surf/kontorsdator".

Du har ju helt ute och seglar med dina påståenden.

tycker att zaver gjorde en bra liknelse i början när han jämförde Ferrarin där.
Det är knappast Intels fel om ngn köper en dator med deras 845G chipset och sedan klagar på att det inte flyter i spelen. Som sagt man får verkligen kolla upp vad man ska köpa. Antingen frågar man ngn som man känner som kan lite om datorer eller så tar man reda på saker själv.... Tänk efter lite.
Du köper ju inte bara en bil på måfå och sedan klagar på tillverkaren om bilen inte går i 320...

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
186074
July 24, 2002 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

gorka wrote: undac

du missförstår ju hela grejjen.
sen vill jag att du räknar upp alla dells modeller med 845G chipsetet.
Jag vet eftersom jag jobbar där...
men du kanske vet mer om våra produkter än mig?
Det är klart man frågar en försäljare när man köper en dator. Annars har man inte mkt i skallen. En försäljare vet oftast om datorn går att spela på eller om det bara är en "surf/kontorsdator".

Du har ju helt ute och seglar med dina påståenden.

tycker att zaver gjorde en bra liknelse i början när han jämförde Ferrarin där.
Det är knappast Intels fel om ngn köper en dator med deras 845G chipset och sedan klagar på att det inte flyter i spelen. Som sagt man får verkligen kolla upp vad man ska köpa. Antingen frågar man ngn som man känner som kan lite om datorer eller så tar man reda på saker själv.... Tänk efter lite.
Du köper ju inte bara en bil på måfå och sedan klagar på tillverkaren om bilen inte går i 320...

Jag har ingen större koll på olika OEM-modeller från diverse företag men Undac säger ju aldrig att det skulle finnas fler modeller från DELL med integrerat gfx från Intel. Läs hans meningen en gång till då jag tror du har tolkat den fel. Det står bara att det finns fler datorer med detta chipset utöver de två modellerna från DELL. Så tolkade jag meningen i alla fall..

Men detta handlar ju inte bara om moderkort från OEM-tillverkare. Det är alla retail-moderkort som påverkas också. Även om de flesta retail-köpare har bättre koll på vad de köper så är ju Intels marknadsföring way off!

"Built on the Intel® Extreme Graphics core, it provides superb graphics for the latest games and digital entertainment without the complexity and cost of an add-in graphics card. Incorporating many innovative technologies, Intel Extreme Graphics produces exceptional graphics with sharp images, fast rendering, smooth motion and incredible detail."

"Optimal 2D and 3D performance."

Dessa två citat är som sagt var det enda svensson behöver läsa så är ju köpet i princip redan klart.. Jag ser inte var man skulle få intrycket av att detta bara lämpar sig till "kontorsarbete".
Sen är jag väldigt skeptisk till att en försäljare skulle avråda köpare från att använda deras i845G grafikkort till spel.. tror istället att det skulle bli en upprepning av de tidigare nämnda citaten vilket ju inte är så konstigt men fortfarande helt fel.. 😡

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
186076
July 24, 2002 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

gorka wrote: undac

du missförstår ju hela grejjen.
sen vill jag att du räknar upp alla dells modeller med 845G chipsetet.
Jag vet eftersom jag jobbar där...
men du kanske vet mer om våra produkter än mig?
Det är klart man frågar en försäljare när man köper en dator. Annars har man inte mkt i skallen. En försäljare vet oftast om datorn går att spela på eller om det bara är en "surf/kontorsdator".

Du har ju helt ute och seglar med dina påståenden.

tycker att zaver gjorde en bra liknelse i början när han jämförde Ferrarin där.
Det är knappast Intels fel om ngn köper en dator med deras 845G chipset och sedan klagar på att det inte flyter i spelen. Som sagt man får verkligen kolla upp vad man ska köpa. Antingen frågar man ngn som man känner som kan lite om datorer eller så tar man reda på saker själv.... Tänk efter lite.
Du köper ju inte bara en bil på måfå och sedan klagar på tillverkaren om bilen inte går i 320...

"A ten point program just like the black panthers":

1. Du missförstod mig om du tror att jag menade att Dell har flera datorer byggda på detta chipset. Jag menade helt enkelt att det finns fler än datorer än de två. period.

2. En jämförelse med en Ferrari är idiotisk. Ferrarin är en mycket exklusiv produkt vars namn är vida känt, tom. min mormor vet att en Ferrari är snabb som bara fan. En Ferrari är inte riktad till folk som köper "budgetlösningar" och "paket" för att de inte kan/orkar ta reda på alla detaljer.

3. Försäljare säger vad fan som helst för att kränga sina produkter. SPECIELLT inom datorbranschen eftersom det är ett tacksamt område där de flesta har noll koll. Jag har sett folk bli lurade av JME, Tetaco, Siba, On Off, Epson, Dell osv. Just för att de litat på vad försäljare sagt. Hade de inte vänt sig till försäljarna hade de kunnat vända sig till tillverkarna: och vad har de att säga i detta fallet jo: "Intel Extreme Graphics produces exceptional graphics with sharp images, fast rendering, smooth motion and incredible detail". Yeah right om man jämför med ett Voodoo 2 kanske.

4. Att folk ska göra någon större research på sina inköp kanske är önskvärt, men själva poängen med "OEM-lösningar" är ju just att man inte ska behöva engagera sig.

5. Det är FORTFARANDE inte jag som skrivit artikeln.

6. Intels nya chipset marknadsförs som om det vore värsta kraftpaketet för spel.

7. Man kan inte lägga allt ansvar på kunden. De vet oftast inte ens vad ett grafikkort är. De flesta skulle se ut som ett frågetecken om du nämnde 3D Mark eller "fps". Bara för att kunderna inte har koll ger det inte företagen rätt att blåsa dem med vilseledande marknadsföring.

8. "Du köper ju inte bara en bil på måfå och sedan klagar på tillverkaren om bilen inte går i 320..." Nej men du klagar när du köper en produkt som utlovar "exceptional graphics with sharp images, fast rendering, smooth motion and incredible detail" men i själva verket levererar hopplöst slö gameplay, sämre kvalitet än det mesta som finns på marknaden, inkompabilitet med många spel och i allmänhet är jävligt buggigt.

9. Alla har inte någon de känner som är hajj på datorer. Tänk alla barnfamiljer med folk i medelåldern. Är det rätt att de ska bli lurade bara för att de inte känner någon 1337 h4xx0r som vet exakt hur många 3D marks alla produkter kan få..?

10. Utfyllnad 😉

P_E_R
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 487
Member Since:
October 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
186235
July 24, 2002 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker ni kan lägga ner detta ämne nu..
Ni kan ju försöka fixa Hungersnöden eller Världsfred istället.
Bättre ställe att lägga energi på..
Men det är väll bara jag..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 71
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL