April 17, 2005
Intel kan vara den verkliga boven i dramat angående inkompabiliteten mellan NVIDIA SLI och den nya Conroe-plattformen. Tidigare har NVIDIA fått ta smällen för att SLI inte fungerar på Intels 975/965 baserade moderkort men det kan nu vara så att Intel är de som satt käppar i hjulet för NVIDIA. Intel har nämligen ett samarbetsavtal med ATI vilket bland annat lett till att man officiellt stödjer ATI Crossfire på sina 975/965 styrkretsar och på grund av att man inte vill stöta sig med ATI vill man inte att SLI ska stödjas i sin styrkretsar, i alla fall inte officiellt. Vi på NH har redan fått tag på modifierade drivrutiner som trots allt gör det möjligt att köra SLI på Intels styrkretsar och även om de första versionerna var ordentligt buggiga ska senare versioner fungera riktigt bra. Hur, om eller när Intel ger grönt ljus för NVIDIA officiellt återstår dock att se.
February 7, 2003
Hej.
Jag ska precis köpa ett moderkort, och skulle gärna köpa ett Asus med Intel 975 chipset.
Kan jag också få ta del av dessa dirvrutiner för att köra SLI?
Min Shuttle SN26P är helt kass, för den vill oftast inte hitta diskarna eftar att ha varit 12 veckor på service hos Shuttle. Är inte så imponerad.
Jag lämnade in den för att jag hade problem med nätverkskortet, och får tillbaka en som är svår att boota.
Mycket tacksam om ni kan peka mig i rätt riktning, var jag kan få tag i drivarna.
/Jonas
November 24, 2004
February 10, 2005
November 4, 2001
Blir så trött på alla som klagar men inte har någon koll på hur det ligger till....
ATi har get intel tillgång till Crossfire så att tekniken ska kunna tillämpas på intelchipset. Nvidia har det inte.
Atis tanke är riktigt smart iom att nästan samtliga intelrigga som säljs är utrustade med intelchipsets. Låt dem så tillgång till Crossfire (självklart innom vissa ramar) och dra in pengarna på grafikkorten.
Nvidia spärrade ju tom SLI när det fungerade på vissa intelmobos tidigare. Även ULIs chipset blev spärrade i nvidias rutiner. Via ville få använda SLI men fick det inte... Nu helt plötsligt bara för att conroe kommer ska intel bara skippa avtal och lojalitet till ATi som varit med dem under en längre tid vara för att Nvidia ångrat sig?
March 23, 2003
Men va faa. snackar ni om och vad spelar det för roll egentligen..Ska ni köra SLI på Conroe hur kan ni då vara så korkade att sukta efter Intels eget skitchipset....alldrig hört talas om att Nvidia gör egna chipset???
Kör man SLI är det självklara valet en mobo med ett Nvidia chipset som är optimerat för just Nvidia ..ojoj ni verkar kunna skrämmande lite haha..
Kör konsol grabbar det verkar passa er bättre och låt dom stora killarna köra Pc ..så flame on
March 23, 2003
Delph1 wrote: Intels chipset är väl det enda som hållt kvalité de senaste åren och väldigt god sådan?
NVIDIA gör bra dom med, men snälla 😉//Andreas
Men du kan ju knappast påstå att dom är bättre än Nvidias chipset snälla
Ska man köra SLI så är det självklara valet ett chipset från Nivida som är skräddarsytt för just deras grafikkort..även om det skulle gå på Intels varför köra med nåt som ger mycket sämre prestanda förstår iallfall inte jag!
September 1, 2002
DrFx wrote: Ska man köra SLI så är det självklara valet ett chipset från Nivida som är skräddarsytt för just deras grafikkort..även om det skulle gå på Intels varför köra med nåt som ger mycket sämre prestanda förstår iallfall inte jag!
Och vad säger dig att det skulle ge sämre prestanda med Intel's chipset om de integrerar stöd för SLi?
Bara för att nvidias chip kanske är skräddarsydda för SLi, betyder inte det att det ger mer prestanda.
1 Guest(s)