Intel hindrar NVIDIA SLI på Conroe-plattformen|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Intel hindrar NVIDIA SLI på Conroe-plattformen
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 28, 2006 - 6:09 am
sp_Permalink sp_Print

Intel kan vara den verkliga boven i dramat angående inkompabiliteten mellan NVIDIA SLI och den nya Conroe-plattformen. Tidigare har NVIDIA fått ta smällen för att SLI inte fungerar på Intels 975/965 baserade moderkort men det kan nu vara så att Intel är de som satt käppar i hjulet för NVIDIA. Intel har nämligen ett samarbetsavtal med ATI vilket bland annat lett till att man officiellt stödjer ATI Crossfire på sina 975/965 styrkretsar och på grund av att man inte vill stöta sig med ATI vill man inte att SLI ska stödjas i sin styrkretsar, i alla fall inte officiellt. Vi på NH har redan fått tag på modifierade drivrutiner som trots allt gör det möjligt att köra SLI på Intels styrkretsar och även om de första versionerna var ordentligt buggiga ska senare versioner fungera riktigt bra. Hur, om eller när Intel ger grönt ljus för NVIDIA officiellt återstår dock att se.

GrönisTech
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
1054199
June 28, 2006 - 7:00 am
sp_Permalink sp_Print

Hej.

Jag ska precis köpa ett moderkort, och skulle gärna köpa ett Asus med Intel 975 chipset.

Kan jag också få ta del av dessa dirvrutiner för att köra SLI?

Min Shuttle SN26P är helt kass, för den vill oftast inte hitta diskarna eftar att ha varit 12 veckor på service hos Shuttle. Är inte så imponerad.
Jag lämnade in den för att jag hade problem med nätverkskortet, och får tillbaka en som är svår att boota.

Mycket tacksam om ni kan peka mig i rätt riktning, var jag kan få tag i drivarna.

/Jonas

PreacherMan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 149
1054202
June 28, 2006 - 7:08 am
sp_Permalink sp_Print

Hatar när dom gör på det viset. Jag ska ha ett nvIDIA-chipset till min Conroe, för jag ska köra SLI. Så nu får dom fixa detta. 🙂

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1054219
June 28, 2006 - 8:23 am
sp_Permalink sp_Print

Intel är idioter om det här stämmer. Det kommer bara slå tillbaka på dem sjävla. Fast det skulle inte förvåna mig, det är inte första gången Intel handlar på det här sättet. Det är därför jag egentligen inte gillar Intel.

Fantoon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 614
1054238
June 28, 2006 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

Vad hände med den fria marknaden? att vi, "kundens" behov som avgör vad som sätts på marknaden.

Bobby Bullhorn
Medlem
Forum Posts: 141
1054262
June 28, 2006 - 11:30 am
sp_Permalink sp_Print

vanlig hederlig verklig kapitalism hände

Zeppan
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 80
1054276
June 28, 2006 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

lagom omoget av intel... borde slås... gör de såhär dröjer d inte länge förens nvidia slår tebax och säger att deras gpu'er inte längre passar intel processorer 😀

Ticker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 396
1054288
June 28, 2006 - 1:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Zeppan wrote: lagom omoget av intel... borde slås... gör de såhär dröjer d inte länge förens nvidia slår tebax och säger att deras gpu'er inte längre passar intel processorer 😀

haha den var klockrent inlägg laugh

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1054290
June 28, 2006 - 1:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Blir så trött på alla som klagar men inte har någon koll på hur det ligger till....

ATi har get intel tillgång till Crossfire så att tekniken ska kunna tillämpas på intelchipset. Nvidia har det inte.

Atis tanke är riktigt smart iom att nästan samtliga intelrigga som säljs är utrustade med intelchipsets. Låt dem så tillgång till Crossfire (självklart innom vissa ramar) och dra in pengarna på grafikkorten.

Nvidia spärrade ju tom SLI när det fungerade på vissa intelmobos tidigare. Även ULIs chipset blev spärrade i nvidias rutiner. Via ville få använda SLI men fick det inte... Nu helt plötsligt bara för att conroe kommer ska intel bara skippa avtal och lojalitet till ATi som varit med dem under en längre tid vara för att Nvidia ångrat sig?

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1054342
June 28, 2006 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova är påläst som vanligt 🙂

DrFx
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 58
1054605
June 29, 2006 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Men va faa. snackar ni om och vad spelar det för roll egentligen..Ska ni köra SLI på Conroe hur kan ni då vara så korkade att sukta efter Intels eget skitchipset....alldrig hört talas om att Nvidia gör egna chipset???

Kör man SLI är det självklara valet en mobo med ett Nvidia chipset som är optimerat för just Nvidia ..ojoj ni verkar kunna skrämmande lite haha..

Kör konsol grabbar det verkar passa er bättre och låt dom stora killarna köra Pc ..så flame on

maglar
Medlem
Forum Posts: 114
1054612
June 29, 2006 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

"Intels skitchipset" och "Nvidia chipset självklara valet" låter ganska omvänt i mina öron 🙂 Även när AMDs processorer var överlägsna i alla avseenden valde folk att köra Intel just pga att deras chipsets är mycket bättre.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1054616
June 29, 2006 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Intels chipset är väl det enda som hållt kvalité de senaste åren och väldigt god sådan?
NVIDIA gör bra dom med, men snälla 😉

//Andreas

DrFx
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 58
1054755
June 30, 2006 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Intels chipset är väl det enda som hållt kvalité de senaste åren och väldigt god sådan?
NVIDIA gör bra dom med, men snälla 😉

//Andreas

Men du kan ju knappast påstå att dom är bättre än Nvidias chipset snälla wink

Ska man köra SLI så är det självklara valet ett chipset från Nivida som är skräddarsytt för just deras grafikkort..även om det skulle gå på Intels varför köra med nåt som ger mycket sämre prestanda förstår iallfall inte jag!

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1054773
June 30, 2006 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

DrFx wrote: Ska man köra SLI så är det självklara valet ett chipset från Nivida som är skräddarsytt för just deras grafikkort..även om det skulle gå på Intels varför köra med nåt som ger mycket sämre prestanda förstår iallfall inte jag!

Och vad säger dig att det skulle ge sämre prestanda med Intel's chipset om de integrerar stöd för SLi?
Bara för att nvidias chip kanske är skräddarsydda för SLi, betyder inte det att det ger mer prestanda.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 321
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL