Intel iMac inte så mycket snabbare än iMac G5|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Intel iMac inte så mycket snabbare än iMac G5
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 24, 2006 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

Apple hävdade i sin marknadsföring att deras nya Intel-baserade iMac Core Duo var upp till 2 gånger så snabb som föregångaren iMac G5. På Macworld bestämde man sig för att mäta sanningshalten i detta påstående och inte helt oväntat fick man ganska annorlunda resultat. I vissa tester kunde man se upp till 1.8 gångers bättre prestanda med iMac Core Duo, men det var vid få tillfällen och i andra tester var till och med iMac G5 snabbare. Överlag verkar iMac Core Duo vara runt 20% snabbare än sin föregångare vilket inte riktigt stämmer överrens med Apples reklam, samtidigt som de program man fortfarande måste emulera genom Rosetta går hälften så snabbt på iMac Core Duo som originalversionerna på iMac G5.

:: Läs mer om testerna på Macworld

DjDiff
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 32
1007182
January 24, 2006 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Överlag verkar iMac Core Duo vara runt 20% snabbare än sin föregångare vilket inte riktigt stämmer överrens med Apples reklam, samtidigt som de program man fortfarande måste emulera genom Rosetta går hälften så snabbt på iMac Core Duo som originalversionerna på iMac G5.

Hmmm....om nu applikationerna de testar är singeltrådade, så innebär det att en kärna är c:a 20% snabbare än G5:an....teoretiskt sett stämmer då Apples påstående.

Jag tycker de borde göra multitasking-tester för att få ett mer rättvisande resultat, nu är det mest öppet för spekulationer.

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
1007190
January 24, 2006 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

njae, dom har påståt att core duo är 4 gr så snabbt jämfört med en singel core G4/5.

Det är inte alls överraskande det här resultatet, G4/5 är visserligen inte speciellt effektiva, men ändå hyffsat, det ända anledningen till att dom säger det här är att få folk att tro att det inte blir sämmre med Intel.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
1007196
January 24, 2006 - 12:03 pm
sp_Permalink sp_Print

apple har alltid rent av ljugit i sina bechmarks. Kommer ihåg en utalande där g4 skulle vara 5x snabbare än motsvarande pentium 🙂 "kreativ marknadsföring" tror jag att det kallas. Jag kallar det för lögn.

Wingdings
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 493
1007305
January 24, 2006 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

hypno toad wrote: njae, dom har påståt att core duo är 4 gr så snabbt jämfört med en singel core G4/5.

Det är inte alls överraskande det här resultatet, G4/5 är visserligen inte speciellt effektiva, men ändå hyffsat, det ända anledningen till att dom säger det här är att få folk att tro att det inte blir sämmre med Intel.

Nej, de säger att Intel-iMacen är 2 gånger snabbare än iMac G5, och att Macbooken är 4 gånger snabbare än PowerBook G4.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1007314
January 24, 2006 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

NÄÄÄÄÄ, ljuger marknadsförarna eller åtminstone berättar sanningen väldigt selektivt???? Jag är CHOCKAD och upprörd! 😉

Om Apple fortsatt med G4an eller någon variant av den så kan jag slå vad om hur mycket som helst att den skulle varit "2-3 ggr snabbare än intel core duo" enligt de själva....

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
1007336
January 24, 2006 - 4:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote:
Om Apple fortsatt med G4an eller någon variant av den så kan jag slå vad om hur mycket som helst att den skulle varit "2-3 ggr snabbare än intel core duo" enligt de själva....

Minst sagt 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 45
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL