August 22, 2005
Nu har det äntligen blivit dags för Intels beryktade processorkärna Prescott att visa sitt rätta ansikte. Efter år och månader av spekulationer är nu den officiella lanseringen av Prescott avklarad. Många av ryktena som spridits har visat sig vara falska medan vissa har stämt relativt bra, som det brukar vara med andra ord. Vad som dock är säkert är att Prescott-kärnan trots sina likheter med föregångaren Northwood har en kraftigt förändrad processorarkitektur.
Den största och förmodligen mest omtalade är den 55% längre pipelinen som med sina 31 steg gett Prescott-kärnan en rejäl uppförsbacke att jobba i prestandamässigt. Utan att ge närmare förklaringar ger kort och gott en längre pipeline lägre prestanda vid samma klockfrekvens som en kortare pipeline. Även om Intel på flera olika sätt förbättrat prestandan för Prescott-kärnan för att minska prestandaförlusten av den längre pipelinen har det visat sig vara ett omöjligt uppdrag även för världens största chiptillverkare. Det skiftar något men generellt verkar Prescott-kärnan ge sämre prestanda vid samma klockfrekvens som den äldre Northwood-kärnan.
Sammantaget ser Prescott-kärnan rätt obetydlig i dagsläget, precis som NetBurst-arkitekturen vid dess lansering, men ska vi tro Intel är Prescott en framtidssatsning. Precis vad som sades om de första Pentium 4-processorerna och vad som även visat sig stämma väl.
Allt är alltså inte förlorat och även om det återigen blir till att vänta för att utnyttja en ny processorarkitektur optimalt.
Det finns många intressanta nyheter med den nya kärnan, både bra och dåliga som vi inte har möjlighet att nämna i denna nyhet så vårt tips är att läsa mer i någon av de genomgående recensioner som dykt upp på nätet idag och fortsätta att diskutera nyheten i vårt forum.
Tack till Erik "MoNsTeR" för tipset!
x-per wrote: Till att börja med verka Prescott suga pung (om man nu får uttrycka det så)
Det är ju ett rätt slående citat om man bara sneglar på det. 😉
Nä men skämt o sido är det såklart inte kul att se en ny CPU-kärna prestera sämre än sin äldre motsvarighet, speciellt inte med en hutlös värmeutveckling (som vi för övrigt inte nämnde i nyheten).
Det hade varit roligare om Prescott introducerats vid 3.4-3.6 GHz men då den redan var rätt försenad är detta ingen större överraskning.
Känns mer som ett "showcase" av kärnan för tillfället och det är nog inte förren Socket 775 och de högre klockade modellerna dyker upp som det blir intressant med Prescott.
Har själv inte hunnit bekanta mig riktigt med Prescott ännu så får se om man får en annan syn på det efter att man kollat lite närmare på den nya kärnan.
Tekniknörd som gillar att träna.
July 20, 2001
för er som vill se skilnaden mellan Prescott och Northwood
http://www.anandtech.com/cpu/s.....&p=24
här ser vi för övrigt att skilnaden inte alltid är gigantisk, och i vissa fall är faktigt prescott bättre än northwood, personligen kan jag aceptera 1-2% sämre prestanda, men när det går upp emot 8% så är det på tok för mycket
som tur är så har intel lagt till SSE-3 som med tiden kommer hjälpa dom nya P4orna
personligen skulle jag inte heller bli förvånad om Intel aktiverar nån form av 64-bitars stöd när Microsoft äntligen lanserar sitt Windows XP 64-bit för Athlon 64, det måste ju finnas någon anledning till att prescott äter så mycket ström, allt kan ju inte vara SSE-3 och den längre piplinens fel
March 11, 2003
För använda den svarte soldatens uttryck i "Good Morning Vietnam":
"Lt Hauk(?) (läs Prescott) sucks the sweat of a dead mans balls....":D
Den verkar alltså inte vara någon höjdare direkt.....
Att Prescott skulle ha 64-bitsstöd känns som en önskedröm ihoptotad av Intelfansen. Om det nu var så, då borde betaversionerna av Win XP64 ha det stödet också. Men det har man inte hört några rykten om.
Och nej, jag tror inte Intel hade kunnat hålla det hemligt. Hade det funnits stöd för det framtida 64bits-operativet från M$, hade de basunerat ut det omgående. Inte sparar man på en sådan sak bara för att spela hemlig. Det här handlar om att sälja stora mängder med processorer till de stora märkesfirmorna, och då väger varje säljargument oerhört tungt. Nä, ni får nog vänta med 64-bitarsstöd till nästa kärna. Vilket troligtvis betyder att Prescott i sin nuvarande form inte kommer att bli särskilt långlivad. Jag kan inte hjälpa det, men jag gottar med lite åt Intels felsatsning.;)
Det är något poetiskt med att stora företag får smaka på oligopolets bittra självklarheter. Är man störst blir man också långsam, och den lille snabbfotade jäveln är alltid svår att komma ifatt, även om man har långa ben.:)
January 19, 2003
denstore wrote: För använda den svarte soldatens uttryck i "Good Morning Vietnam":
"Lt Hauk(?) (läs Prescott) sucks the sweat of a dead mans balls....":D
Den verkar alltså inte vara någon höjdare direkt.....Att Prescott skulle ha 64-bitsstöd känns som en önskedröm ihoptotad av Intelfansen. Om det nu var så, då borde betaversionerna av Win XP64 ha det stödet också. Men det har man inte hört några rykten om.
Och nej, jag tror inte Intel hade kunnat hålla det hemligt. Hade det funnits stöd för det framtida 64bits-operativet från M$, hade de basunerat ut det omgående. Inte sparar man på en sådan sak bara för att spela hemlig. Det här handlar om att sälja stora mängder med processorer till de stora märkesfirmorna, och då väger varje säljargument oerhört tungt. Nä, ni får nog vänta med 64-bitarsstöd till nästa kärna. Vilket troligtvis betyder att Prescott i sin nuvarande form inte kommer att bli särskilt långlivad. Jag kan inte hjälpa det, men jag gottar med lite åt Intels felsatsning.;)
Det är något poetiskt med att stora företag får smaka på oligopolets bittra självklarheter. Är man störst blir man också långsam, och den lille snabbfotade jäveln är alltid svår att komma ifatt, även om man har långa ben.:)
Kall och ruskig måndagsmorgon. Ca 3 timmars sömn.
Men det inlägget fick mig på bättre humör.
April 5, 2003
Vill ju inte säga I told you so, men mitt hjärta är hos AMD så jag säger de iaf, Told you so... 😀 Men skillnaden var ju minimal, 0.2% tror jag nån hade kommit fram till, till Nortwoods fördel då. Sen var ju prescotten mycket snabare på vissa saker och sämre på andra så då får man välja vad man ska sin Intel cpu till också... de blir krångligt. Tycker nästan synd om Intel de här kommer slå tilbaka hårt på dom och AMD kommer fortsätta leda marknaden med sin A64 och FX... tråkigt men, de kan ju tyvärr inte hjälpas av kunderna, nu måste Intel ta sig i nacken om dom vill vara kvar i branchsn.
March 15, 2002
Hmm, varmare och långsammare. Varför överhuvudtaget släppa Prescott just nu då den är sämre än Northwood på i princip alla plan? En 3.2 ghz Northwood genererar 82W värme medan en 3.2 ghz Prescott genererar 103W vilket tom är mer än dom 92.1W som en P4 3.2 EE genererar vid samma klockfrekvens.
January 28, 2003
kan ju inte direkt säga att jag är ledsen fär att jag inte väntade på prescott utan köpte northwood för 2 månader sen 8)
men som sagt.. detta verkar ju bara vara för att visa att intel har något på gång. om någon månad är det kanske prescott som gäller?
(känns ju inte så atm dock...)
February 12, 2003
Jag förstår inte varför dom släppte en Prescott prolle med den låga klockfrekvensen!
Dom måste ju ha vetat att den är långsammare än northwood och Athlon 64, så dom borde väntat och introducerat en 3.6 ghz istället så det blir lite jämnare!
Att den får stryk av en Northwood ger ju bara dålig PR!
fastbullit wrote: nej den verkar inte så genomtänkt
Jag skulle nästan vilja säga att den kan vara för genomtänkt. 🙂
Eftersom man satsat så mycket på framtida prestanda istället för att göra en så snabb processor som möjligt med dagens mått mätt finns det vissa frågeställningar man kan ta upp.
Men de första intrycken jag i alla fall fått av Prescotts lansering är följande.
Lanseringen har kommit fel i tiden då man inte nått högre klockfrekvenser än 3.2GHz och per/klock ger Prescott inte bättre prestanda än sin föregångare.
Även om prestandan är sämre per/klock jämfört mot Northwood har man lyckats relativt bra att hålla uppe Prescotts prestanda trots den extremt långa pipelinen och slöare cachen.
Processor-kärnan har sin framtid om ett par månader när klockfrekvenserna skalats upp i 3.4-3.8GHz och den nya Sockeln LLP-775 dykt upp på marknaden.
Det finns dock ett par problem även inför framtiden i mina ögon. Och med framtid menar jag en 1-1,5 års period.
Först och främst är frågan om Prescott kan hålla jämna steg med Athlon64 då AMD både har mer att ta ur från 130nm tekniken och ännu inte spelat ut sitt 90nm-kort. Vi vet att Athlon64s prestanda ökar mycket fördelaktigt vid uppskalning i klockfrekvens och frågan är om Prescott, som redan ligger akterseglad, kan hinna ikapp inom en snar framtid.
Ett annat problem är onekligen värmeutvecklingen, den är kollosalt hög för Prescott, speciellt om man jämför med den verkliga prestandan kärnan erbjuder.
Värmeutvecklingen kommer, om inget oförutsätt händer, bara bli högre och det kan bli ett stort problem för Intel.
I mina ögon verkar det som att de förändringarna som gjorts i arkitekturen för att hålla upp prestandan/per klock visat sig vara extremt strömkrävande. Varför är jag inte kvalificerad nog att svara på men jag drar slutsatsen av att den stora ökningen transistorer i Prescott beror på den utökade L2-cachen, 512 KB extra L2-cache borde stå för ~44 miljoner transistorer i NetBurst arkitekturen.
Med P4 EE har vi även sett att en extra stor cache inte verkar ge så märkbart ökad värmeutveckling.
Som jag nämnde innan kanske man får en annan bild av den nya kärnan när vi själva testat den men jag tycker ändå att det verkar finnas ett klart mönster i de recensioner man sett.
Tekniknörd som gillar att träna.
November 29, 2001
Personligen är jag mest förbluffad över hur de kan få en processor med 55 % längre pipeline prestera "lika bra".
Det är ju typ som att slänga en 50 kilos packning på sin fjällvandrande polares ryggsäck och bara se honom knata vidare lika oberörd som om en mygga fiset medan han sov.
Men en sak som jag sitte roch grunnar på: menar Intel verkligen allvar med Pentium 4 Extreme Edition?
Hittills har jag inte sett en enda person på nätet som köpt en sådan. De som ha dem har fått dem i spons vad jag kan se.
Angående Intels val att inte göra en 64 bits processor så känns det ju ganska intetsägande nu nr Microsoft typ skjutit upp sitt operativsystem sammanlagt ett år vid det här laget.
Vem bryr sig, vi kommer ändå inte kunna använda det förrän om ett halvår och då kommer både Intel och AMD ha nya roliga prylar.
Men visst, rent PR-mässigt är det ju en förlust bland entusiaster.
March 15, 2002
Förstår inte varför dom nödvändigtvis skulle släppa Prescott till 478 Socketen. Hade varit mycket bättre att vänta ett tag och i stället enbart släppa den till LGA 775 Socketen - högre klockad naturligtvis. Dom hade säkert kunnat klämma fram en 3.6 ghz Northwood så länge.
Prescott goes
[Image Can Not Be Found]
August 26, 2002
QrayQoo wrote: [quote=fastbullit]nej den verkar inte så genomtänkt
Håller med dej, känns på något sett som med intel Extreme Edition.
Ett ogenomtänkt sätt att hinna med amd i utvecklingen 🙁 🙁 🙁
vill inte vara så petig men AMDs 64 prolle är inte heller särskilt genomtänkt. Först släpper dom 2 prollar med olika sockets. Den ena har desutom ett häftigt namn men man har ingen aning om hur bra den är(FX-51). nä, om jag vorde chef för AMD skulle jag släppt en prolle (den där fx-51) å kallat den AMD64 3400+
tycker även att ATI å nvidia e lite smått idiotiska oxå 🙂 det var perfekt förut. När nvidia bara släppte 3 st kort. ett lowend ett midend å ett highend. Men nu ska båda tillverkarna släppa 15 olika kort ur samma serie. Där desutom vissa kort är sämre än andra som egentligen enligt namnet skall vara bättre.
November 4, 2001
Denna pipeline historia fattade man skulle komma redan fär något år sedan.
När AMDs prollar med så pass mycket lägre frekvens kan ta en intel prolle undrar man: Vad händer när det säger stop för intel och man inte kan höja frekvensen så mycket mer vad gör man då?
Intel som redan har lågt IPC väljer att gå ännu lägre för att locka folk på oem-marknaden.
Känns ju lite trist att prollen nästan är sämmre än den "gammla" northwooden, det brukar man inte se så ofta.
April 28, 2002
HyperKossan wrote: [quote=QrayQoo][quote=fastbullit]nej den verkar inte så genomtänkt
Håller med dej, känns på något sett som med intel Extreme Edition.
Ett ogenomtänkt sätt att hinna med amd i utvecklingen 🙁 🙁 🙁
vill inte vara så petig men AMDs 64 prolle är inte heller särskilt genomtänkt. Först släpper dom 2 prollar med olika sockets. Den ena har desutom ett häftigt namn men man har ingen aning om hur bra den är(FX-51). nä, om jag vorde chef för AMD skulle jag släppt en prolle (den där fx-51) å kallat den AMD64 3400+
tycker även att ATI å nvidia e lite smått idiotiska oxå 🙂 det var perfekt förut. När nvidia bara släppte 3 st kort. ett lowend ett midend å ett highend. Men nu ska båda tillverkarna släppa 15 olika kort ur samma serie. Där desutom vissa kort är sämre än andra som egentligen enligt namnet skall vara bättre.
Hahaha du suttar ju hårt. Klart det är genomtänkt. Du kan fan inte ha samma namn på FX och AMD64. För det första har de helt olika moderkort och för det andra krävs andra minnen till FX 51. Sen så skriver alla säljare ut hastigheten på 2,2ghz. Allt var mycket genomtänkt. FX till High end och AMD64 till OEM med flera. AMD64 har sin + märkning för att svensson på siba ska förstå medans man har skippat det på FX för att svensson inte köper en FX utan de som vet var de får.
Intel har dock stora problem. Extreme Edition var en mycket dyr nödlösning för att inte tappa helt mot FX. Prescott är ett misslyckande som kommer dö till den nuvarande sockeln snabbt. Problemet är värmen samtidigt som de måste öka frekvensen extremt mycket för att hålla steg med AMD. Medans AMD tar stora steg med små ökningar måste Intel minst öka med 200-400 mhz per ny processor.
2 Guest(s)