August 22, 2005
Det har varit mycket diskussioner kring Intels senaste processorkärna Prescott och de flesta har involverat kärnans enorma strömförbrukning och värmeutveckling.
Intel har såklart varit medvetna om detta och nu verkar det som att man även kommer ge mindre medvetna konsumenter en vink om vad de kan vänta sig av sin nyköpta processor. Genom ett nytt märkningssystem kommer Intels "boxade" LGA775-processorer få en “Platform Compatibility Guide”-kod som avslöjar dess strömhungrighet. Det ser ut att komma två olika koder och de är följande:
PGC 04A: Processorer med denna märkning kan utveckla upp till 84W eller lägre.
PGC 04B: Processorer med denna märkning kan utveckla upp till 115W eller lägre.
Det är alltså rätt stora marginaler mellan de två märkningarna och PGC 04A kommer nog mest hittas på Celeron-processorer och budgetmodeller av Pentium.
En hög strömförbrukning ger flera nackdelar och det känns i alla fall positivt att Intel inte helt blundar för problemen. Vi hade dock gärna sett en eller två märkningar till för att få lite mindre marginaler.
Källa: XbitLabs.com
August 7, 2003
Är det alltså så att samma processor med samma hastighet kommer att finnas i en "low power" och en "high power"-variant lite som AMD gjort med några av sina processor eller kommer samma processor alltid sorteras in i samma grupp så att säga?
alltså om det kommer finnas en 3Ghz processor som drar max 84W och en likadan 3Ghz som drar max 115W (måste ha högre volt för att funka)?
(Still confused :snurr: )
Laglorden wrote: Är det alltså så att samma processor med samma hastighet kommer att finnas i en "low power" och en "high power"-variant lite som AMD gjort med några av sina processor eller kommer samma processor alltid sorteras in i samma grupp så att säga?
alltså om det kommer finnas en 3Ghz processor som drar max 84W och en likadan 3Ghz som drar max 115W (måste ha högre volt för att funka)?
(Still confused :snurr: )
Denna märkning är alltså bara något som kommer sättas på processorernas kartonger (även på heatspreadern i framtiden möjligen) och vad jag förstår kommer denna märkning inte påverka själva "lineupen" av Intels processorer. Det är mest en märkning som sätts på processorerna för att skilja dem just ur strömkravs synpunkt.
Vet inte om jag kanske bara gjorde dig mer förvirrad nu men jag hoppas du förstår vad jag menar. 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
Hahaha ska se om jag kan rensa min och dina tankar så vi kan börja på nytt.
1. Intel har flera olika processorserier.
2. Intel kommer inom en snar framtid gå över till Socket LGA775 och flytta över deras CPU-produktion till LGA775 mer och mer.
3. Deras LGA775 processorer (oavsett serie och pris) kommer märkas med denna kod (PCG). Om jag nu förstått det rätt. 😉
Beroende på vilken specificerad strömförbrukning processorn har kommer den antingen få 04A (<84W) eller 04B (<115W).
Som t.ex. kan vi säga att en 2.8 GHz P4 Prescott förbrukar 90W (siffror tagna ur luften) medan en 2.8 GHz P4 Northwood endast förbrukar 60W. Då kommer Prescott processorn märkas med 04B och Northwood CPUn märkas med 04A.
Detta är alltså bara ett påhittat exempel men det kanske ger en bättre förklaring. 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
2 Guest(s)