Intel mörkar sin dual-core desktopprocessor|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Intel mörkar sin dual-core desktopprocessor
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 23, 2004 - 7:43 am
sp_Permalink sp_Print

I början av September visade Intel bland annat upp ett system bestående av fyra dual-core Itanium 2-processorer, något ingen haft invändningar emot.
Vad dock inte alla vet är att Intel även ska ha demat ett deksktop-system med dual-core processorer i samma veva. Trots att det nu var en dryg månad sedan detta inträffade råder det fortfarande oenigheter mellan analytiker och Intel själva om vad detta demo egentligen baserades på.

Trots att analytiker mer eller mindre anklagat Intel för att ljuga om hur processorarkitekturen som användes har chipgiganten enbart svarat med att neka till alla anklagelser. Man har inte heller gått med på kraven att visa upp detaljer kring de processorer som skulle använts under demot, något som hade kunnat avsluta denna cirkus.

Intel fasthåller att man visat upp en processor med dubbla kärnor och analytiker på Insight 64 har nu kommit fram till en ny teori kring Intels dual-core demonstration.
Man tror att Intel under tillverkningsprocessen av processorkärnorna helt enkelt låtit bli att separera kärnorna en och en.

"On any wafer, there will be many instances where two, four or even eight contiguous processors are all defect free. Intel needs only to keep these pairs of known good die together, dividing the wafer into 250 dyadic chips, rather than 500 individual die."

Denna "dual-core" uppsättning packas sedan i Intels standardformat i detta fall LGA775 och det enda man behöver göra är att dra ström och bussignaler även till den sekundära kärnan. Vips har man skapat sig en dual-core CPU med samma interface som en vanlig singel-core modell.

Detta är fundamentalt annorlunda mot vad AMD gjort med Opteron där faktiskt två kärnor förts samman på samma yta och om analytikerna på Insight 64 har rätt betyder detta att Inte genat ordentligt inför sin demonstration av det dual-core baserade desktopsystemet. 
Intel ville inte heller kommentera frågan om man verkligen använt en singel-die dual-core processor under sin demonstration.

Källa: X-bit Labs

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
727739
September 23, 2004 - 7:50 am
sp_Permalink sp_Print

Men har det någon betydelse? Alla sätt är väl bra, utom de dåliga?
Jag menar, skulle det medföra försämrad prestanda, eller liknande?

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
727759
September 23, 2004 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

principal analyst for Insight 64, Nathan Brookwood wrote: “Since I published the report, some of my readers have suggested that I used too broad a definition of “engineering prototype.” They argue that a dual-core prototype must, at a minimum, include two processor cores on a single piece of silicon, and that Intel would be misleading its audience if it tried to fit any other implementation under the “dual-core” label. They argue further that Intel would not be willing to risk its reputation for high integrity, just for the sake of a product demo at a conference,”

Det kan ju också vara så, mycket spekulativt naturligtvis att Hr. "huvud-analyserare" Nathan Brookwood har FEL och Intel verkligen demonstrerade vad de sa att de gjorde. Jag vet det är svårt acceptera, men ibland har även såna som sitter och gör analyser och spekulerar för sig själv på sin kammare fel.

Han började ju med att säga att det säkert var påhitt att det var dual-core för att Intel inte hade "trumpetat" ut det. Nu backar han ett litet steg... men jag tycker han ska ta och lugna sig ett hekto och erkänna han haft fel.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
727762
September 23, 2004 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Men har det någon betydelse? Alla sätt är väl bra, utom de dåliga?
Jag menar, skulle det medföra försämrad prestanda, eller liknande?

Alltså om detta stämmer så "måste" det vara en genväg man har tagit för att få fram dual-core processorer till just denna demonstration.
Först och främst kan det nog ge märkbara prestandaförluster men primärt är det knappast hållbart kostnadsmässigt.
Kan i min vildaste fantasi inte se att en sådan konstruktion skulle kunna komma ut på den kommersiella marknaden.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
727789
September 23, 2004 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]

Alltså om detta stämmer så "måste" det vara en genväg man har tagit för att få fram dual-core processorer till just denna demonstration.
Först och främst kan det nog ge märkbara prestandaförluster men primärt är det knappast hållbart kostnadsmässigt.
Kan i min vildaste fantasi inte se att en sådan konstruktion skulle kunna komma ut på den kommersiella marknaden.

Genvägar är inte alltid senvägar. Om det är så att man normalt har en en hög procent av dylika kärnor i varje batch, då är detta ju bara ett bra sätt att utnyttja omständigheterna.
Varför skulle det egentligen bli prestandaförluster? Det enda jag skulle kunna tänka mig är väl svårigheten att kyla en dylik konstruktion tillfredställande.
Jag är ingen Intel-fan (som många vet...;-) ), men jag applåderar kreativa lösningar. Om detta kunde göra det möjligt för Intel att lansera en dual-core någorlunda billigt, så bugar och bockar jag för Intel.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
727807
September 23, 2004 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

Prestandamässigt är jag osäker men att fläta samman två "hela" processorer på samma chip borde kunna bli lite knepigt jämfört med två kärnor på samma die i samma chip.

Kostnadsmässigt borde denna lösning vara förskräklig. Det blir i princip som att tillverka två processorer vilket borde betyda att det enda som man kan dra av kostnader för är packeteringen av processorn, vilket nog inte är en stor kostnad i relation till produktionskostnaden av själva processorkärnan.
Om Intel skulle köra detta system betyder det att man får nästan samma produktsionskostnad för en dual-core CPU som för två separata CPUer.
Jämför det med AMD som tillverkar sina dual-core CPUer genom att använda två kärnor i samma chip, det betyder att man inte tillverkar allt två gånger utan bara det som verkligen behövs.
Det betyder att man kan utnyttja sina wafers på ett mycket bättre sätt och produktionskostnaderna för en dual-core CPU blir då markant lägre än för två separata CPUer.

I min mening är det Intel gjort, om detta stämmer, allt annat än kreativt. Det känns mer som att man gjort det enklast möjliga för att kunna visa upp en dual-core lösning så tidigt som möjligt.
Kreativt hade varit om man på ett effektivt sätt flätat samman två processorkärnor på samma die. Jag är dock långt ifrån någon processorutvecklare så detta är bara min personliga åsikt. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 40
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL