Intel Pentium 4 3.46GHz EE - 1066MHz FSB|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Intel Pentium 4 3.46GHz EE - 1066MHz FSB
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 1, 2004 - 9:09 am
sp_Permalink sp_Print

Under helgen har Intel passat på att lansera en ny processor som på pappret kan ses som en klart noterbar utveckling av Pentium 4-serien. Dock verkar det som att verkligheten är annorlunda och att Intel är fullt medvetna om detta.

Den officiella lanseringen av Intels nya flaggskepp, Pentium 4 Extreme Edition 3.46GHz, skedde den 31 oktober. Vad som skiljer denna processor mot sin föregångare 3.4GHz EE är att processorn arbetar med en betydligt snabbare processorbuss, 1066MHz vs. 800MHz.
För de som kan Pentium 4-kärnans historia är det ingen nyhet att Intels 800MHz FSB var ett märkbart lyft när den introducerades jämfört med den dåvarande 533MHz bussen.

Vi hade förhoppningar på att få se ett liknande lyft med introduktionen av 1066MHz FSB men det verkar som att vi kommer att bli besvikna.
Först och främst är det endast Intels Extreme Edition-processorer som nu lanseras med den snabbare processorbussen. Som för övrigt görs tillgänglig med det nya 925XE-chipset, 1066MHz FSB är det enda som detta chipset erbjuder utöver sina föregångare (925X, 915P).
Det ska även dyka upp en 3.7GHz EE processor med stöd för denna buss, det är dock de enda två processorer som ska stödja 1066MHz FSB inom en snar framtid.

Det borde kunna erbjuda ett trumfkort för den enormt dyra Extreme Edition serien. Men det visar dig att så kanske inte är fallet. Följande citat har vi hämtat ur Anandtechs recension på processorn.

"We can only wonder what Intel is thinking, releasing an entirely new chipset just four months after they released the original. Granted with very few 925X designs on the market right now, there shouldn't be too many upset 925X owners, but it's still a very strange situation. Either the 1066MHz FSB is going to make its way to CPUs faster than we have anticipated, or Intel has just introduced the world's first useless FSB improvement for the next 9 months."

Följande går att hitta i HardOCPs recension.

"Then again, maybe they are launching at noon on Sunday here in North America during NFL football season to get more attention? And on Halloween? I think Intel has put this launch where they think it can do the least amount of damage by actually being noticed."

Intel verkar göra sitt yttersta för att få upp prestandan hos deras processorer utan att öka klockfrekvensen men hittills verkar det inte gå så bra med andra ord.
HardOCPs citat kan också förklara varför våra försök att erhålla en 3.46GHz EE för recension varit fruktlösa.
Intel verkar helt klart ha ont om goda råd för tillfället och frågan är hur man ska gå vidare för att kontra AMD på desktopmarknaden.

Deras senaste försök verkar inte så lyckat vilket man kan se i recensionerna nedan.

:: Anandtech :: HardOCP :: TechReport :: LegitReviews :: HotHardware ::

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
762083
November 1, 2004 - 9:48 am
sp_Permalink sp_Print

wow, talk about slow (compared to earlier chips)

knappast en speedbump där inte

undrar om MrTT drömmer mardrömmar i det där andra forumet 😉

on a sidenote, någon som vet någon butik som med 100% säkerhet har 0.09 AMD-saker inne?

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
762087
November 1, 2004 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: wow, talk about slow (compared to earlier chips)

knappast en speedbump där inte

undrar om MrTT drömmer mardrömmar i det där andra forumet 😉

on a sidenote, någon som vet någon butik som med 100% säkerhet har 0.09 AMD-saker inne?

http://www.shg.biz verkar ha 3200+ och 3500+ i lager.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
762151
November 1, 2004 - 12:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Börjar ogilla Intel rejält snart. Dem gör mig besviken. Hade sett fram emot prollarna byggt med 9nm-teknik och med 1066 MHz i FSB. BAH!

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
Member Since:
March 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
762183
November 1, 2004 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Intel kommer inte överleva i framtiden om dom inte kommer med något bra snart...

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
762189
November 1, 2004 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: Intel kommer inte överleva i framtiden om dom inte kommer med något bra snart...

Well, de har ju långt över 50% av marknaden, så jo det tror jag. Processorer är inte det enda de tillverkar heller. Deras budget överskriver AMD:s flera gånger om också, så Intel är inte hotade.

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
Member Since:
March 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
762190
November 1, 2004 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: [quote=ocz]Intel kommer inte överleva i framtiden om dom inte kommer med något bra snart...

Well, de har ju långt över 50% av marknaden, så jo det tror jag. Processorer är inte det enda de tillverkar heller. Deras budget överskriver AMD:s flera gånger om också, så Intel är inte hotade.

Snart kommer säkert många av dom stora datortillverkarna inse att AMD ger svalare, snabbare och billigare processorer... Det är min teori.

Iofs är deras mobila processorer fina. 😀

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
762193
November 1, 2004 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: [quote=Fackamato][quote=ocz]Intel kommer inte överleva i framtiden om dom inte kommer med något bra snart...

Well, de har ju långt över 50% av marknaden, så jo det tror jag. Processorer är inte det enda de tillverkar heller. Deras budget överskriver AMD:s flera gånger om också, så Intel är inte hotade.

Snart kommer säkert många av dom stora datortillverkarna inse att AMD ger svalare, snabbare och billigare processorer... Det är min teori.

Iofs är deras mobila processorer fina. 😀

well, de kan de nog inte, tror att dell har ett livstidskontrakt med intel, iaf något liknande
och amd kommer ALLTID att ha den där stämpeln som "ostabil, varmare, b-produkt" medans intel alltid kommer vara "lyxigare, snabbare, bättre"

tyvärr

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
762319
November 1, 2004 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Denna tråd får mig allvarligt att fundera på att lägga ner med datorer om AMD går i graven...

Segis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 900
Member Since:
July 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
762392
November 1, 2004 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det var ju riktigt lyckat drag. Trodde faktiskt att när jag väl ska uppgradera mitt system så kommer det vara jämnare mellan Intel och AMD men hittills ser jag bara Athlon 64 för min del. Fin ruta på Anandtech angående spelprestanda, alla gröna för AMD, hehe 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 66
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL