Intel Pentium 4 Extreme Edition för en månadslön...|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Intel Pentium 4 Extreme Edition för en månadslön...
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 9, 2003 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har det börjat dyka upp lite prisuppgifter för Intel Pentium 4 Extreme Edition och även om de är inofficiella talar de sitt tydliga språk, Smakar det så kostar det!
Vi skrev följande i vår recension av Pentium 4 Extreme Edition förra månaden;


”[..]Tyvärr finns det två stora nackdelar med Intel Pentium 4 Extreme Edition, tillgänglighet och pris. I dagsläget har vi ingen direkt information om något av dessa två bitar men vi är rädda att de två går hand i hand. Intels Pentium 4 3.2 GHz kostar i dagsläget runt 7000 kr i butik [...]  Om vi sen lägger till kostnaden för en 2MB L3-cache på detta och det prispremium vi brukar se på nylanserade processorer är det rena fantasisummor vi pratar om.”

Trots detta uttalande hade vi nog inte väntat oss de priser som det nu ryktas om. Runt $1000 verkar styckepriset hamna på och om vi ser till vad prisrelationerna brukar bli i Sverige kan vi nog räkna med ett pris över 9000kr. En halvdan månadslön med andra ord.
Med dessa uppgifter i hand ser vi knappast ljust på framtiden för Pentium 4 Extreme Edition och väntan på Prescott blir allt större.

Läs mer på Xbit-labs.com.

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
432793
October 9, 2003 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför bry sig när man kan köpa Athlon 64?

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
Member Since:
January 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
432931
October 10, 2003 - 6:09 am
sp_Permalink sp_Print

fy satan...

för att man diggar intel mer än AMD??

hoppas Prescott kommer nu snart, för detta lär ju inte göra så mycket till Intels fördel

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
432955
October 10, 2003 - 7:21 am
sp_Permalink sp_Print

Som vanligt ska man ju inte köpa absolut senaste modellen ifall man absolut inte jätte-mycket-jag-dör-om-jag-inte-har-snabbast-data-i-kvaretet behöver den.

Förhoppningsvis minskar den priset på modellen under osv ändå. Intel äter på så vis upp sin egen mat i sin önskan att svälta ut AMD.

- Zalk1n -
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 247
Member Since:
August 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
433027
October 10, 2003 - 9:43 am
sp_Permalink sp_Print

vem skulle köpa en sån för 9000 när man kan köpa en athlon 64 med moderkort för 6000!

klaus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
Member Since:
February 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
433032
October 10, 2003 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

Inte mycket Folk som köpa den här för detta Varnsinnspriset. Men den bli också billigare.
So long.......

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
433040
October 10, 2003 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

Monster: Jag kan hålla med dig på sätt och vis men tänk på de som sitter med ett P4-system redan. Schysst moderkort och en hyfsad processor, de kanske vill uppgradera bara processorn och då hade EE varit ett bra val. Om den inte kostat mer än två ben och en arm...

Laglorden: Du har självklart helt rätt i det du säger men faktum är att det skiljer en hel del mellan EE och de övriga Pentium 4-processorerna. Tyvärr finns EE bara i en 3.2 GHz-modell vilket bidrar till "allt eller inget" scenariot.

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
433063
October 10, 2003 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]Monster: Jag kan hålla med dig på sätt och vis men tänk på de som sitter med ett P4-system redan. Schysst moderkort och en hyfsad processor, de kanske vill uppgradera bara processorn och då hade EE varit ett bra val. Om den inte kostat mer än två ben och en arm...

Laglorden: Du har självklart helt rätt i det du säger men faktum är att det skiljer en hel del mellan EE och de övriga Pentium 4-processorerna. Tyvärr finns EE bara i en 3.2 GHz-modell vilket bidrar till "allt eller inget" scenariot.

Saken är den att du får betala avsevärt mycket mer för bara själva P4 EE processorn än för en Athlon 64 3200+ cpu och ett passande moderkort.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
433071
October 10, 2003 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Jo men jag reagerade bara på ditt "varför bry sig" eftersom det finns konsumenter som verkligen vill ha Intels produkter och kanske inte vill byta ut hela systemet.
Sen påpekade jag ju också att de nog får tänka om nu när priserna visar sig vara helt sanslösa.
Jag kanske missuppfattade dina tankar i första inlägget bara. 🙂

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
433087
October 10, 2003 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]Jo men jag reagerade bara på ditt "varför bry sig" eftersom det finns konsumenter som verkligen vill ha Intels produkter och kanske inte vill byta ut hela systemet.
Sen påpekade jag ju också att de nog får tänka om nu när priserna visar sig vara helt sanslösa.
Jag kanske missuppfattade dina tankar i första inlägget bara. 🙂

Varför vilja betala mer än nödvändigt? Då måste man ju ha någon sorts sadistisk läggning. Om de nu är så kära i Intel att prisvärdhet och prestanda inte spelar någon roll så är det nog hos de själva problemet ligger. De kanske skulle försöka tänka om? Förstår inte hur man kan fästa sig så vid ett märke. Självklart så har även Intel prisvärda processorer, varför inte köpa en sån i stället? En 2.8 ghz P4-c kostar under 3000 och slår i många fall en XP 3200+. Sen så finns de ju folk med obegränsad ekonomi och för dessa personer så spelar det nog inte priset så stor roll.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 55
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL