August 22, 2005
Nu har det börjat dyka upp lite prisuppgifter för Intel Pentium 4 Extreme Edition och även om de är inofficiella talar de sitt tydliga språk, Smakar det så kostar det!
Vi skrev följande i vår recension av Pentium 4 Extreme Edition förra månaden;
”[..]Tyvärr finns det två stora nackdelar med Intel Pentium 4 Extreme Edition, tillgänglighet och pris. I dagsläget har vi ingen direkt information om något av dessa två bitar men vi är rädda att de två går hand i hand. Intels Pentium 4 3.2 GHz kostar i dagsläget runt 7000 kr i butik [...] Om vi sen lägger till kostnaden för en 2MB L3-cache på detta och det prispremium vi brukar se på nylanserade processorer är det rena fantasisummor vi pratar om.”
Trots detta uttalande hade vi nog inte väntat oss de priser som det nu ryktas om. Runt $1000 verkar styckepriset hamna på och om vi ser till vad prisrelationerna brukar bli i Sverige kan vi nog räkna med ett pris över 9000kr. En halvdan månadslön med andra ord.
Med dessa uppgifter i hand ser vi knappast ljust på framtiden för Pentium 4 Extreme Edition och väntan på Prescott blir allt större.
Läs mer på Xbit-labs.com.
August 7, 2003
Som vanligt ska man ju inte köpa absolut senaste modellen ifall man absolut inte jätte-mycket-jag-dör-om-jag-inte-har-snabbast-data-i-kvaretet behöver den.
Förhoppningsvis minskar den priset på modellen under osv ändå. Intel äter på så vis upp sin egen mat i sin önskan att svälta ut AMD.
August 14, 2002
Monster: Jag kan hålla med dig på sätt och vis men tänk på de som sitter med ett P4-system redan. Schysst moderkort och en hyfsad processor, de kanske vill uppgradera bara processorn och då hade EE varit ett bra val. Om den inte kostat mer än två ben och en arm...
Laglorden: Du har självklart helt rätt i det du säger men faktum är att det skiljer en hel del mellan EE och de övriga Pentium 4-processorerna. Tyvärr finns EE bara i en 3.2 GHz-modell vilket bidrar till "allt eller inget" scenariot.
Tekniknörd som gillar att träna.
March 15, 2002
Anton aka [NH wrote: Woxxman]Monster: Jag kan hålla med dig på sätt och vis men tänk på de som sitter med ett P4-system redan. Schysst moderkort och en hyfsad processor, de kanske vill uppgradera bara processorn och då hade EE varit ett bra val. Om den inte kostat mer än två ben och en arm...
Laglorden: Du har självklart helt rätt i det du säger men faktum är att det skiljer en hel del mellan EE och de övriga Pentium 4-processorerna. Tyvärr finns EE bara i en 3.2 GHz-modell vilket bidrar till "allt eller inget" scenariot.
Saken är den att du får betala avsevärt mycket mer för bara själva P4 EE processorn än för en Athlon 64 3200+ cpu och ett passande moderkort.
Jo men jag reagerade bara på ditt "varför bry sig" eftersom det finns konsumenter som verkligen vill ha Intels produkter och kanske inte vill byta ut hela systemet.
Sen påpekade jag ju också att de nog får tänka om nu när priserna visar sig vara helt sanslösa.
Jag kanske missuppfattade dina tankar i första inlägget bara. 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
March 15, 2002
Anton aka [NH wrote: Woxxman]Jo men jag reagerade bara på ditt "varför bry sig" eftersom det finns konsumenter som verkligen vill ha Intels produkter och kanske inte vill byta ut hela systemet.
Sen påpekade jag ju också att de nog får tänka om nu när priserna visar sig vara helt sanslösa.
Jag kanske missuppfattade dina tankar i första inlägget bara. 🙂
Varför vilja betala mer än nödvändigt? Då måste man ju ha någon sorts sadistisk läggning. Om de nu är så kära i Intel att prisvärdhet och prestanda inte spelar någon roll så är det nog hos de själva problemet ligger. De kanske skulle försöka tänka om? Förstår inte hur man kan fästa sig så vid ett märke. Självklart så har även Intel prisvärda processorer, varför inte köpa en sån i stället? En 2.8 ghz P4-c kostar under 3000 och slår i många fall en XP 3200+. Sen så finns de ju folk med obegränsad ekonomi och för dessa personer så spelar det nog inte priset så stor roll.
1 Guest(s)