Intel Pentium M i en PC nära dig|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Intel Pentium M i en PC nära dig
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 5, 2004 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Till skillnad från t.ex. AMDs mobila Athlon XP-processorer har Intels mobila Pentium M-serie alltid använt sig av en egen processorsocket. Detta har i sin tur gjort det omöjligt för användare att utnyttja processorn i något annat än bärbara datorer.
De flesta kanske tänker att det kvittar "det är ju bara en mobil processor och de har ju ingen vettig prestanda". Nu på senare tid har det dock börjat dyka upp lite olika tester som simulerat Pentium M-processorerna i ett desktopsystem och jämfört Intels effektiva mobila processor mot sina desktopkollegor, Athlon 64 och Pentium 4 Prescott.

Det intressanta har här varit att Pentium M klarat sig mycket bra rent prestandamässigt mot desktopmodellerna, och det trots att de kräver en bråkdel så mycket ström och utvecklar mycket mindre värme.

Många har velat se vad Pentium M kunnat göra i en ren desktopmiljö och nu moderkortstillverkaren DFI har nu gett oss denna möjlighet då man lanserat det första desktopmoderkortet med stöd för Pentium M.

DFI 855GME-MGF heter moderkortet och DFI har även valt att lägga till "green motherboard" efter namnet i deras pressrelease. Detta för att hänvisa till Pentium M plattformens mycket låga strömkrav och värmeutveckling.

Men det är inte bara ur denna synpunkt Pentium M är av intresse. Prestandan på Intels mobila processor är också mycket imponerande, speciellt vid överklockning.
Det är något man tagit reda på hos franska x86-secret där man redan hunnit testa DFIs moderkort med ett flertal Dothan-baserade processorer (senaste Pentium M kärnan). Något man hängav sig åt var just överklockning som visade sig ge imponerande resultat.
DFI har inkluderat ett prestandadiagram i deras pressrelease för deras Pentium M moderkort och detta diagram kommer just från den franska sajten x86-secret.


[Image Can Not Be Found]

Som diagrammet visar är det imponerande prestanda Pentium M bjuder på, speciellt vid överklockning.
Vad som är ännu mer imponerande är att man under de ordinarie prestandatesterna kunde köra Pentium M-processorerna med en kylfläns avsedd för ett moderkortchipset.
Man provade även en kylfläns utan fläkt och till slut även helt utan kylfläns och detta utan att systemet kraschade (dock vid lägre klockfrekvenser än original)!

DFIs moderkort är i microATX format och ser ut att kunna vara en idealisk plattform inte bara för tysta och strömsnåla system utan även för vanliga prestandadatorer.
Tyvärr är processorerna något dyra och svåra att få tag på. Men i Sverige går det faktiskt att hitta budgetmodellen, Pentium M 715 (1.5GHz) för knappt 2000kr.

x86-secret kan man läsa mer om Pentium M och DFI 855GME-MGF (förstår man inte franska går det att använda bablefish).

DFI kommer börja skeppa sitt nya Pentium M moderkort i nordamerika den 8 november och vi hoppas bara att moderkorten letar sig hit fortare än kvickt. Mer information om DFI 855GME-MGF går att hitta i DFIs pressrelease.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
Member Since:
May 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
765410
November 5, 2004 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

:D:D:D

Ajin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 557
Member Since:
March 3, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
765413
November 5, 2004 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

damn det verkar som intel är bra trots allt

hur mycket kostar en amd64 4000+ ???

Matts
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 560
Member Since:
January 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
765422
November 5, 2004 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Fattar ingenting, vadå är deras 2.8 Mobile bättre en deras 3.4EE ???

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
765427
November 5, 2004 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

De verkar ju prestera ungefär lika bra som Athlon64 vid samma klockfrekvens.

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
765428
November 5, 2004 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför i helsike fortsätter då Intel på sin P4-prescott-linje, när de har en x86arkitektur som slår den förstnämnda med hästlängder OCH drar mindre ström? Jag finner det ofattbart.

Avatar
bran
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
Member Since:
December 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
765464
November 5, 2004 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Matts wrote: Fattar ingenting, vadå är deras 2.8 Mobile bättre en deras 3.4EE ???

Svar ja. Netburst suger...

Dock ska det påpekas att den inte finns i 2.8GHz, utan är överklockad.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
765474
November 5, 2004 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Var är A64-M? Finns det nån? Jo, det ska väl finnas? Dra hit en och klocka, så får vi se vem som är kungen.

Iskall
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 320
Member Since:
July 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
765538
November 5, 2004 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Fy fasiken vad det processorn presterade bra!

Då är det jag som "lånar" morsans bärbara dator och pillar lite med då. Det satt en Pentium M 745 i den om jag inte minns helt galet. 😀 Nån som har koll på om man kan köpa detta moderkort i ngn svensk webshop?

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
765541
November 5, 2004 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Dom lär väl kosta en del?

ReloadMaster
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 43
Member Since:
July 2, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
765552
November 5, 2004 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Men något vinklad kanske?
Varför tar dom inte med Doom III HQ när dom gör det på FarCry.

Givetvis bra resultat men 640x480 imponerar inte.
Även om FarCry vid 1600x1200 givetvis var bra.

Avatar
bran
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
Member Since:
December 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
765557
November 5, 2004 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

ReloadMaster wrote: Men något vinklad kanske?
Varför tar dom inte med Doom III HQ när dom gör det på FarCry.

Givetvis bra resultat men 640x480 imponerar inte.
Även om FarCry vid 1600x1200 givetvis var bra.

I lägre upplösningar begränsar ju inte grafikkortet, vilket gör att CPUn spelar större roll.

Pappa-Scan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
765678
November 5, 2004 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Intel har som sagt lyckats mycket bra med den här processorn, hoppas dom utnyttjar det, vilket dom borde göra.

Zaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 973
Member Since:
August 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
765685
November 5, 2004 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Ajin wrote: damn det verkar som intel är bra trots allt

hur mycket kostar en amd64 4000+ ???

De ligger mellan 7000-7500kr så moderkortet och processorn som omnämns i nyheten blev högst intressant om man är ute efter mest prestanda per krona 🙂

Att inte Intel går över till den här processorn i desktopsegmentet är ju skittrist, passar alla kunder. Med det menar jag både kunder som vill ha en tyst dator med god prestanda och de som gillar överklocka.
Kan det vara så att Intel är rädda för att förlora inkomster om de kör med denna mobileprocessor i desktopsegentet, att folk kommer köpa en billig processor och klocka upp den istället? Nja, så kan det nog inte vara för Intels stora kunder är företag som Dell och HP och de får inte sälja datorer som är överklockade. Skumt skumt...

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
765761
November 5, 2004 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Woohoo! Har läst franska ett par månader, och jag fattar vissa meningar. 😀

Tycker som alla andra att det är lite udda att de inte använt denna kärna till sina desktop-processorer.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
765793
November 5, 2004 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: Woohoo! Har läst franska ett par månader, och jag fattar vissa meningar. 😀

Tycker som alla andra att det är lite udda att de inte använt denna kärna till sina desktop-processorer.

Har läst franska i 3 år drygt, kan väl tre ord...;)

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
Member Since:
May 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
765901
November 5, 2004 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

läste testerna, sser låvande ut 🙂 jag väntar nu bara på att alal nu hyper amd fans kommer att klaga om amd64-M 😛 såg redan än här i tråden, känn dig utpekad 😉

det här är något som gör mig glad 😀 sen kostar amd 64 4000+ 7.390:- (komplett). Det hä'r ser prisvärt ut grabbar (och möjligen tösar) då en pentium-M 715 (1.5ghz) kostar 1914kr på datorhandel.com 🙂

intel har värligen insett att de måste ta mark från amd hoss entusiasterna (fast dock så är det dfi som insett det..)

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
766084
November 5, 2004 - 11:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har följt denna processorn i flera månader. Har sett testar med denna propp utan kylfläns på denna site för många, många veckor sedan. Helt klart imponerande!

Jag har hört att Dothan skall få 64-bits-instruktionset och komma till desktopmarknaden. SuperPI imponerade stort i det förra testet jag såg. Minns dock inte resultaten och har inte läst denna recension, där dem kanske testar proppen i detta program!? Ska läsa recensionen efter jag skrivit klart detta inlägg.

Hoppas att fler moderkortstillverkade följer DFI i spåren. Skulle gärna vilja se stora tillverkare som Abit och ASUS göra det. Lansera vettiga, "vanliga" ATX-formade moderkort, dvs. inte mATX.

Får Intel ut chipset på marknaden avsett för deras mobila processorer och får upp klockan på sin Dothan lite grann (vilket inte lär vara så svårt) så utgör Intel ett STORT hot mot AMD.

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
Member Since:
December 15, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
766225
November 6, 2004 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote: Jag har följt denna processorn i flera månader. Har sett testar med denna propp utan kylfläns på denna site för många, många veckor sedan. Helt klart imponerande!

Jag har hört att Dothan skall få 64-bits-instruktionset och komma till desktopmarknaden. SuperPI imponerade stort i det förra testet jag såg. Minns dock inte resultaten och har inte läst denna recension, där dem kanske testar proppen i detta program!? Ska läsa recensionen efter jag skrivit klart detta inlägg.

Hoppas att fler moderkortstillverkade följer DFI i spåren. Skulle gärna vilja se stora tillverkare som Abit och ASUS göra det. Lansera vettiga, "vanliga" ATX-formade moderkort, dvs. inte mATX.

Får Intel ut chipset på marknaden avsett för deras mobila processorer och får upp klockan på sin Dothan lite grann (vilket inte lär vara så svårt) så utgör Intel ett STORT hot mot AMD.

Helvete, där kommer den s.k. P5:an som intel behöver för att cirkeln ska bli sluten (tänker på när de första P4 kom ut), jag som till 99% valt ut mitt nya paket i början på nästa år (baserat på a64-3500) ska man vänta?

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
766234
November 6, 2004 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: läste testerna, sser låvande ut 🙂 jag väntar nu bara på att alal nu hyper amd fans kommer att klaga om amd64-M 😛 såg redan än här i tråden, känn dig utpekad 😉

det här är något som gör mig glad 😀 sen kostar amd 64 4000+ 7.390:- (komplett). Det hä'r ser prisvärt ut grabbar (och möjligen tösar) då en pentium-M 715 (1.5ghz) kostar 1914kr på datorhandel.com 🙂

intel har värligen insett att de måste ta mark från amd hoss entusiasterna (fast dock så är det dfi som insett det..)

De presterar ganska likvärtdigt med Athlon64 processorerna vid samma klockfrekvens. En 3000+ Athlon64 med Winchester kärnan går dock att få tag på för runt 1500 så jag skulle nog inte vilja påstå att det är så extremt billigt. Om de däremot tar och pressar upp klockfrekvensen lite och justerar priset en aning så kan det komma att bli väldigt intressant. Det är ju helt klart en väldigt trevlig processor.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 60
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL