May 17, 2004
MoNsTeR wrote: [quote=Vitamin-C]läste testerna, sser låvande ut 🙂 jag väntar nu bara på att alal nu hyper amd fans kommer att klaga om amd64-M 😛 såg redan än här i tråden, känn dig utpekad 😉
det här är något som gör mig glad 😀 sen kostar amd 64 4000+ 7.390:- (komplett). Det hä'r ser prisvärt ut grabbar (och möjligen tösar) då en pentium-M 715 (1.5ghz) kostar 1914kr på datorhandel.com 🙂
intel har värligen insett att de måste ta mark från amd hoss entusiasterna (fast dock så är det dfi som insett det..)
De presterar ganska likvärtdigt med Athlon64 processorerna vid samma klockfrekvens. En 3000+ Athlon64 med Winchester kärnan går dock att få tag på för runt 1500 så jag skulle nog inte vilja påstå att det är så extremt billigt. Om de däremot tar och pressar upp klockfrekvensen lite och justerar priset en aning så kan det komma att bli väldigt intressant. Det är ju helt klart en väldigt trevlig processor.
sant att prestandan är lika vid samma klocka men hur svårt är det inte att få upp en amd64 till 2.55 ghz?? 😛 "Det är ju helt klart en väldigt trevlig processor"
Sen vill jag säja en sak: 8b]för fem månader hade jag en text i mitt sign där det stod [/b]"Dothan kryper i bakgrunden som en stark 64-bitars deskop, jag sade det först".
okey så hade jag fel om 64-bitars delen men vänta någon månad så ser vi när intels system är integrerat i den, då har jag rätt 😛
March 15, 2002
Vitamin-C wrote: [quote=MoNsTeR][quote=Vitamin-C]läste testerna, sser låvande ut 🙂 jag väntar nu bara på att alal nu hyper amd fans kommer att klaga om amd64-M 😛 såg redan än här i tråden, känn dig utpekad 😉
det här är något som gör mig glad 😀 sen kostar amd 64 4000+ 7.390:- (komplett). Det hä'r ser prisvärt ut grabbar (och möjligen tösar) då en pentium-M 715 (1.5ghz) kostar 1914kr på datorhandel.com 🙂
intel har värligen insett att de måste ta mark från amd hoss entusiasterna (fast dock så är det dfi som insett det..)
De presterar ganska likvärtdigt med Athlon64 processorerna vid samma klockfrekvens. En 3000+ Athlon64 med Winchester kärnan går dock att få tag på för runt 1500 så jag skulle nog inte vilja påstå att det är så extremt billigt. Om de däremot tar och pressar upp klockfrekvensen lite och justerar priset en aning så kan det komma att bli väldigt intressant. Det är ju helt klart en väldigt trevlig processor.
sant att prestandan är lika vid samma klocka men hur svårt är det inte att få upp en amd64 till 2.55 ghz?? 😛 "Det är ju helt klart en väldigt trevlig processor"
Ne det är ju inte särskilt svårt..
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2242
Winchester ska iaf göra 2.6 med originalkylning
May 17, 2004
MoNsTeR wrote: [quote=Vitamin-C][quote=MoNsTeR][quote=Vitamin-C]läste testerna, sser låvande ut 🙂 jag väntar nu bara på att alal nu hyper amd fans kommer att klaga om amd64-M 😛 såg redan än här i tråden, känn dig utpekad 😉
Ne det är ju inte särskilt svårt..
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2242
Winchester ska iaf göra 2.6 med originalkylning
jojo, dock så ser jag dothan som ett nästan bättre val vid övercklockning, det ser bättre ut. fast jag gilalr inte att den inte har 64 bitars stöd. jaja det behövs inte i dagsläget men det kommer. kan vara bra som en säkring inför framtiden.
jag jämförde testera som du visade och de som var i x86 secret, ser ganska jämt ut. jag är nöjd med resultatet 🙂 konkurens är a och o
October 11, 2003
Mean Machine wrote: Var är A64-M? Finns det nån? Jo, det ska väl finnas? Dra hit en och klocka, så får vi se vem som är kungen.
Jag tror du kommer att bli besviken på den processorn, eftersom den har samma arkitektur som den vanliga Athlon 64:an :cy:
Grejen med pentium-m är ju att arkitekturen skiljer sig helt från p4:ans netburst-arkitektur. :eye: pentium-m rockar 😀
*gosar med min laptop* 😛
February 12, 2003
hallon wrote: [quote=Mean Machine]Var är A64-M? Finns det nån? Jo, det ska väl finnas? Dra hit en och klocka, så får vi se vem som är kungen.
Jag tror du kommer att bli besviken på den processorn, eftersom den har samma arkitektur som den vanliga Athlon 64:an :cy:
Grejen med pentium-m är ju att arkitekturen skiljer sig helt från p4:ans netburst-arkitektur. :eye: pentium-m rockar 😀
*gosar med min laptop* 😛
Damn, varför?
Jag älskar du min Barton-Mobile, kan inte AMD göra samma sak med A64?
Min värld faller i bitar när Intel tar över... Dvs aldrig...:)
May 17, 2004
Mean Machine wrote: [quote=hallon][quote=Mean Machine]Var är A64-M? Finns det nån? Jo, det ska väl finnas? Dra hit en och klocka, så får vi se vem som är kungen.
*gosar med min laptop* 😛
Damn, varför?
Det är nog du som borde kallas AMD_RULEZ 😉 jag gillar intel, de gillar opensource och är trevliga annars även om de inte gjorde det. De har haft lite (stora) problem med deras prescott men det är ju som nvidia när de släppte FX-Serien. Nu är det Nvidia som har ett litet försprång på ATI och amd som har ett försprång på intel och de vill ju alla vara störst.
February 12, 2003
Vitamin-C wrote: [quote=Mean Machine][quote=hallon][quote=Mean Machine]Var är A64-M? Finns det nån? Jo, det ska väl finnas? Dra hit en och klocka, så får vi se vem som är kungen.
*gosar med min laptop* 😛
Damn, varför?
Det är nog du som borde kallas AMD_RULEZ 😉 jag gillar intel, de gillar opensource och är trevliga annars även om de inte gjorde det. De har haft lite (stora) problem med deras prescott men det är ju som nvidia när de släppte FX-Serien. Nu är det Nvidia som har ett litet försprång på ATI och amd som har ett försprång på intel och de vill ju alla vara störst.
Jag var AMD_RULEZ, ja...:)
Kommer alltid vara det, trots att jag bytt namn...:P
Intel kommer vara störst, men jag står på de smås sida.
May 17, 2004
Mean Machine wrote: [quote=Vitamin-C][quote=Mean Machine][quote=hallon][quote=Mean Machine]Var är A64-M? Finns det nån? Jo, det ska väl finnas? Dra hit en och klocka, så får vi se vem som är kungen.
*gosar med min laptop* 😛
Damn, varför?
Jag var AMD_RULEZ, ja...:)
Kommer alltid vara det, trots att jag bytt namn...:P
Intel kommer vara störst, men jag står på de smås sida.
vilken scout du är 😛 fast jag håller med och även jag gilalr amd64 stort och jag rekomenderar den glatt till alal som ska köpa en ny dator
September 17, 2001
Citerar mig själv:
NH|SiBBoR wrote: Hoppas att fler moderkortstillverkade följer DFI i spåren. Skulle gärna vilja se stora tillverkare som Abit och ASUS göra det. Lansera vettiga, "vanliga" ATX-formade moderkort, dvs. inte mATX.
Nu verkar det ju som mina förhoppningvar gick i uppfyllelse iom AOpen's tillkännagivande. Mycket trevligt!
Kan Intel bara få ordentligt pli på Dothan-kärnans brister* så blir det nog Intel nästa gång med ser det ut som, men man vet aldrig. Dothan är ju dock enormt bra som den är nu med. Jag ser många användningsområden med den. Ett perfekt system att ha i stereobänken; svalt.
* Dothan-kärnan behöver främst SSE3-stöd och en bättre minneskontroller, men det skulle heller inte skada med Hyper Threading samt högre FSB (533-800MHz). Dessutom skulle plattformen behöva få ett nytt moderkortchipset med stöd för AGP8x, PCIe, Dual Channel DDR, DDR2, SATA, osv. osv.
Ser ju lovande ut det där..Hoppas den kommer med 64-stöd till sommaren/hösten..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 12, 2003
keffing wrote: [quote=Mean Machine] Min värld faller i bitar när Intel tar över... Dvs aldrig...:)
haha... du vet väl att intel säljer mer än amd va?
aja jävligt imponernande prolle det där
Jo, det vet jag, men AMD har bättre processorer i dagsläget, men processorn vi diskuterar (ja, vad hette den? :P) ser ut som ett allvarligt hot mot min stolthet. 🙂
Men min förklaring till att Intel säljer mer är att IBM och Dell har kontrakt med de, och de flesta köper faktiskt via jobbet eller efter att de sett dell's totalt värdelösa reklam på tv.
Har jag fel? (Känner att ångvälten kommer farande runt hörnet... Drar för ögonbindeln och tänder min sista ciggarett.)
October 11, 2003
NH|SiBBoR wrote: Citerar mig själv:[quote=NH|SiBBoR]Hoppas att fler moderkortstillverkade följer DFI i spåren. Skulle gärna vilja se stora tillverkare som Abit och ASUS göra det. Lansera vettiga, "vanliga" ATX-formade moderkort, dvs. inte mATX.
Nu verkar det ju som mina förhoppningvar gick i uppfyllelse iom AOpen's tillkännagivande. Mycket trevligt!
Kan Intel bara få ordentligt pli på Dothan-kärnans brister* så blir det nog Intel nästa gång med ser det ut som, men man vet aldrig. Dothan är ju dock enormt bra som den är nu med. Jag ser många användningsområden med den. Ett perfekt system att ha i stereobänken; svalt.
* Dothan-kärnan behöver främst SSE3-stöd och en bättre minneskontroller, men det skulle heller inte skada med Hyper Threading samt högre FSB (533-800MHz). Dessutom skulle plattformen behöva få ett nytt moderkortchipset med stöd för AGP8x, PCIe, Dual Channel DDR, DDR2, SATA, osv. osv.
Någon Hyper Threading lär du aldrig få se i mobile-serien. Den arkitekturen har inte alls lika lång pipeline som P4:ans netburst, vilket behövs för att HT ska fungera.
SSE3 skulle det inte förvåna mig om uppföljaren till Dothan får, om den inte redan har det 😉
Högre busshastighet vill alla ha 😛 Men det är ju en fråga om prestanda/energiförbrukning. Dual DDR tror jag redan finns för pentium-m.. men jag vet inte var jag läste det. Det är även det en fråga om energiförbrukning jämtemot prestandavinst :bgrin:
Vad beträffar minneskontrollern så sitter den i chippet, 855GM oftast, och det är isf ett nytt chip som behövs ju 😛
Processorn är främst avsedd för mobila enheter och vrålande prestandafreaks får nog vända sig till någon mer energihungrig processor, såvida de inte vill ha en tyst och snabb dator istället för en susande vindtunnel med lite elektronik i 😛
Om fler tillverkare börjar göra desktopkort för pentium-m så tror jag dock att intel kanske börjar satsa lite på en alternativ arkitektur för desktops. Kanske sälja celeron-m (som saknar en del av de strömsparande funktioner dothan och banias har) som den svala desktopprocessorn. Den presterar ju väldigt bra även den, trots ynkliga 512kb l2 cache :eye:
1 Guest(s)