April 17, 2005
Det Àr mycket som hÀnder med x86-processorerna just nu. BÄde Intel och AMD Àr pÄ vÀg att lansera bÄde nya, intressanta CPUs och arkitekturer. Singel-core CPUer Àr pÄ vÀg att bli överflödiga, dual-core CPUer har funnits ett tag och nu Àr det snart dags för nÀsta steg i utvecklingen, quad core! Intel visade pÄ IDF i Taiwan upp sin server CPU Clovertown med totalt fyra exekveringsenheter. Ett totalt cache pÄ 8MB cache, delat upp om 4MB per die om tvÄ kÀrnor. Denna CPU var klockad till 2GHz och Àr designad för dual-socket servers (vilket ger totalt 8 fysiska kÀrnor!).
Det finns problem dock, eller det borde finnas. För att vara mer precis, FSBn borde bli en fet flaskhals. Eftersom varje die (som har tvÄ kÀrnor)  har en enorm processorkapacitet sÄ behöver den ocksÄ förses med stora mÀngder data, data frÄn minnet. Och utan en tillrÀckligt god bandbredd till kÀrnorna sÄ kommer det betyda att delar av CPUn kommer att vara utan jobb. AMD Opteron CPUs stöder 3x HTT lÀnkar (vi har hört rykten om 4x med AM2 Opterons, men det Àr bara rykten vad vi vet) som ska eliminera detta problem.
Hur som helst sÄ finns det en bild av CPUn som kör Cinebench 9.5 och fÄr 1723 poÀng. Systemet hÀr bestod av tvÄ CPUs (alltsÄ totalt Ätta kÀrnor) and verkar prestera riktigt bra. Vi kan bara hoppas att se en recension dÀr man jÀmför Intel's server CPUs med AMDs nye serie av Opteron CPUs. Clovertown ska slÀppas nÄgon gÄng '07.
:: CineBench skÀrmdump:: Datorn ::
September 28, 2005
Ondjultomte wrote: bara man har tillÄrckligt med ram sÄ ..
Bara de inte behöver slÄss om bandbredden skulle jag vilja sÀga. Har intel gett upp sin delade buss Àn? 4 (eller 8 för den delen) cores pÄ en och samma buss lÄter lite halvjobbig.
Har för mig att det var pÄ g nÄnting med separata bussar, men om de inte gÄr över till en mer seriell anslutning (som pÄ Opteron) sÄ kommer det bli trÄngt pÄ moderkorten.
December 29, 2004
Jag skulle vilja se en bild pĂ„ den dĂ€ra đ
Vad Ă€r en die? Ăr det som pĂ„ Pentium D dĂ€r det Ă€r tvĂ„ helt skillda kĂ€rnog, fast med tvĂ„ kĂ€rnr i varje "ö".
Dom borde verkligen uppdatera bussen. Men dom kanske redan har gjort det med den hÀra?
Conroe*2 đ
Edit: gick direkt in i komentar utan att kolla pÄ ev bilder
November 27, 2003
hypno toad wrote: Jag skulle vilja se en bild pĂ„ den dĂ€ra đ
Vad Ă€r en die? Ăr det som pĂ„ Pentium D dĂ€r det Ă€r tvĂ„ helt skillda kĂ€rnog, fast med tvĂ„ kĂ€rnr i varje "ö".
Dom borde verkligen uppdatera bussen. Men dom kanske redan har gjort det med den hÀra?
Conroe*2 đ
Om du kollar pÄ bilden i nyheten sÄ ser de tvÄ dies, varav bÄda innehÄller tvÄ kÀrnor var. SÄ ungefÀr som du beskrev det ja.
//Andreas
1 Guest(s)