April 17, 2005
Intel har varit tysta kring HyperThreadings vara eller icke vara under IDF hittills men nu verkar det som att Hexus snokat reda på uppgifter kring det hela. Något oväntat verkar det som att Intel inte kommer fortsätta använda sig av HyperThreading, anledningen är att det inte behövs. Enligt Hexus uppgifter ska HT enbart varit en temporär multithreading teknik i väntan på att äkta dual- och multi-core processorer skulle dyka upp. Något som låter lite konstigt då man tidigare sagt att HT inte inneburit några merkostnader för Intel utan bara gett gratis prestanda. Huruvida detta är sista ordet i HTs vara eller icke vara återstår väl att se.
Källa: Hexus
November 27, 2003
Med tanke på att HT inte alltid gav en vinst i prestanda så kanske det inte är en så dum idé. Speciellt inte eftersom vi troligtvis kommer ha högre bandbredder och mer data som passerar genom precossorn längre fram och det är ju just då som HT kan stöka till det.
//Andreas
Alex_88_ wrote: Jag personligen skulle aldrig klara mig utan HT. Datorn blir så mycket snabbare när man kör flera saker samtidigt.
Nä men då kör du inte en dual-core processor heller. 🙂 Då lär det gå ännu bättre, och enligt Intel blir det väl då onödigt med HT. Speciellt när man kommer över på fyra kärnor eller mer.
Tekniknörd som gillar att träna.
March 9, 2004
Jo det har du sökert rätt i. Fast jag tror att en cpu med 2 kärnor fortfarande tjänar på att ha HT, men dock inte när man kommer upp i 4 cores.... lite onödigt med 4 viertuella cpus.
Det framgår inte riktigt i artikeln om det gäller dual/ quad
osv när dom ska sluta med HT
2 Guest(s)