August 22, 2005
Huruvida Intels kommande dual-core processor Smithfield blir en het kandidat bland oss konsumenter återstår att se. Men att det blir en het processor verkar redan vara fastställt.
Intels Prescott-processorer har vid varje hastighetsuppgradering slagit nya rekord i strömförbrukning och värmeutveckling på PC-marknaden. Intels kommande Smithfield processorer verkar inte vara beredda att svika denna trend då den nya processorn enligt Toms Hardware kommer introduceras med en specificerad strömförbrukning på 130W.
Det kan t.ex. jämföras med dagens Pentium 4 Prescott 560 (3.6GHz) som har en specificerad strömförbrukning på 115W. Med största sannolikhet kommer inte Intels dual-core processorer lanseras med vid lika höga frekvenser som dagens singel-processorer, varav man inte kan jämföra strömförbrukningen rakt av med t.ex. P4 Prescott 560.
"Considering that Smithfield chips integrate two processor cores and a switch from a 90 nm to a 65 nm processor manufacturing process brings an increase in leakage current, a power consumption of 130 watts may sound acceptable. But the fact that the Pentium 4 560 (3.6 GHz, 115 watts) already runs at the processor's thermal limits, it is likely that Smithfield processors at least will require more powerful cooling solutions than the conventional cooling fans we are used to at this time."
Med andra ord verkar vi inte gå mot ett svalare år 2005, men förhoppningsvis får både AMD och Intel bukt med deras höga strömförbrukning och värmeutveckling för trenden vi ser i dag är allt annat än rogivande.
March 10, 2003
En liten fråga.. Borde inte Intel få betala högre miljö avgifter snart ?
Dom verkar ju vara en av de större bovarna när det gäller global uppvärmning.
Bara se på vädret vi haft denna vintern 10 grader varmt
i början av januari är fubar.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
August 7, 2003
SuperNova wrote: Mer W/areaenhet än mina plattor på spisen typ...
Typ?
Väldigt väldigt mycket högre skulle jag säga.
Vi säger att den nya coren är 260mm^2 och drar 130W för enkelhets skull. ½W per mm^2. Dina spisplattor har väl iaf en yta av 1dm^2 = 10000 mm^2 och spisen drar INTE 5000W om man slår på en platta...
(om jag räknat rätt)
November 4, 2001
Laglorden wrote: [quote=SuperNova]Mer W/areaenhet än mina plattor på spisen typ...
Typ?
Väldigt väldigt mycket högre skulle jag säga.
Vi säger att den nya coren är 260mm^2 och drar 130W för enkelhets skull. ½W per mm^2. Dina spisplattor har väl iaf en yta av 1dm^2 = 10000 mm^2 och spisen drar INTE 5000W om man slår på en platta...
(om jag räknat rätt)
Nej och således har cpun högre W/Areaenhet..
July 16, 2003
Anton K wrote: Med andra ord verkar vi inte gå mot ett svalare år 2005, men förhoppningsvis får både AMD och Intel bukt med deras höga strömförbrukning och värmeutveckling för trenden vi ser i dag är allt annat än rogivande.
Vad är problemet?
Det kan inte bristen på tillräckligt kraftiga nätdelar eftersom det kommer 900W nätdelar under 2005..
Det kan inte vara att kylningen är otillräcklig eftersom Prometeia kylning finns.
Kan det vara att ni är orolig att Mamma & Pappa AB får så hög el räkning?
November 9, 2002
Trilogic wrote: [quote=Anton K]Med andra ord verkar vi inte gå mot ett svalare år 2005, men förhoppningsvis får både AMD och Intel bukt med deras höga strömförbrukning och värmeutveckling för trenden vi ser i dag är allt annat än rogivande.
Vad är problemet?
Det kan inte bristen på tillräckligt kraftiga nätdelar eftersom det kommer 900W nätdelar under 2005..
Det kan inte vara att kylningen är otillräcklig eftersom Prometeia kylning finns.
Nej, att mamma och pappa AB får hög räkning på Prometiakvittot
November 27, 2003
Trilogic wrote: [quote=Anton K]Med andra ord verkar vi inte gå mot ett svalare år 2005, men förhoppningsvis får både AMD och Intel bukt med deras höga strömförbrukning och värmeutveckling för trenden vi ser i dag är allt annat än rogivande.
Vad är problemet?
Du kan inte gärna mena att 130W är rimligt?
//Andreas
March 14, 2001
Delph1 wrote: [quote=Trilogic][quote=Anton K]Med andra ord verkar vi inte gå mot ett svalare år 2005, men förhoppningsvis får både AMD och Intel bukt med deras höga strömförbrukning och värmeutveckling för trenden vi ser i dag är allt annat än rogivande.
Vad är problemet?
//Andreas
Nä det kan man inte säga att det är..
Och som du skriver ..."eftersom Prometia kylning finns" hoppas jag att du skämtar, för du tycker väl ändå inte att det är meningen att man ska behöva ha kompressorkylning till processorer för att de ska fungera ordentligt och hålla en rimlig temperatur?
September 12, 2001
Delph1 wrote: [quote=Trilogic][quote=Anton K]Med andra ord verkar vi inte gå mot ett svalare år 2005, men förhoppningsvis får både AMD och Intel bukt med deras höga strömförbrukning och värmeutveckling för trenden vi ser i dag är allt annat än rogivande.
Vad är problemet?
//Andreas
Problemet här är att Trilogic är en Intel-fanboy. 😉
Han tycker inte om att Intel dessvärre har blivit ett allt sämre val och det sticker hårt i hans hjärta ifall han måste gå över till AMD. 😀 😉
July 16, 2003
Men Skiroy, nog vet du att jag är "din syster" fanboy..
Kan man låta bli att bara älska detta!
Om man nu har råd med en 130W CPU med Prometeia kylning och ett nätagg som nästan levererar 1Kw power samtidigt som man tycker det är en bra lösning för en själv eller företaget. Vad är det då som hindrar att denne person köper detta. Att jag själv aldrig skulle göra det har inget med saken att göra. Men frågan är fortfarande, vad är problemet?
July 22, 2003
Delph1 wrote: 130W .. ska man skratta eller gråta 😕
//Andreas
Jag kör nog på skratta. Om nu dessa siffror stämmer så tycker jag det är skrattretande. Verkar som intel vill tvinga folk att köpa mer avancerade kylanordningar. Har svårt att se att denna processor kommer bli särskilt populär bland överklockare, vill inte ens tänka på vad den utvecklar med lite mer volt. Bara att hoppas på att AMD fortsätter med sina försök att få ner effektutveckligen.
March 5, 2002
Trilogic wrote: Men Skiroy, nog vet du att jag är "din syster" fanboy..
Kan man låta bli att bara älska detta!
Om man nu har råd med en 130W CPU med Prometeia kylning och ett nätagg som nästan levererar 1Kw power samtidigt som man tycker det är en bra lösning för en själv eller företaget. Vad är det då som hindrar att denne person köper detta. Att jag själv aldrig skulle göra det har inget med saken att göra. Men frågan är fortfarande, vad är problemet?
7000kr för kylning. Skall Dell börja leverera prommar bara för att man skall kunna ha en fungerande dator? Vad är det du inte förstår?
2 Guest(s)