Intel Smithfield - hetaste processorn hittills|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Intel Smithfield - hetaste processorn hittills
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 18, 2005 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Huruvida Intels kommande dual-core processor Smithfield blir en het kandidat bland oss konsumenter återstår att se. Men att det blir en het processor verkar redan vara fastställt.
Intels Prescott-processorer har vid varje hastighetsuppgradering slagit nya rekord i strömförbrukning och värmeutveckling på PC-marknaden. Intels kommande Smithfield processorer verkar inte vara beredda att svika denna trend då den nya processorn enligt Toms Hardware kommer introduceras med en specificerad strömförbrukning på 130W.

Det kan t.ex. jämföras med dagens Pentium 4 Prescott 560 (3.6GHz) som har en specificerad strömförbrukning på 115W. Med största sannolikhet kommer inte Intels dual-core processorer lanseras med vid lika höga frekvenser som dagens singel-processorer, varav man inte kan jämföra strömförbrukningen rakt av med t.ex. P4 Prescott 560.

"Considering that Smithfield chips integrate two processor cores and a switch from a 90 nm to a 65 nm processor manufacturing process brings an increase in leakage current, a power consumption of 130 watts may sound acceptable. But the fact that the Pentium 4 560 (3.6 GHz, 115 watts) already runs at the processor's thermal limits, it is likely that Smithfield processors at least will require more powerful cooling solutions than the conventional cooling fans we are used to at this time."

Med andra ord verkar vi inte gå mot ett svalare år 2005, men förhoppningsvis får både AMD och Intel bukt med deras höga strömförbrukning och värmeutveckling för trenden vi ser i dag är allt annat än rogivande.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
825192
January 18, 2005 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

130W .. ska man skratta eller gråta 😕

//Andreas

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
825195
January 18, 2005 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

AMD har väl redan fått bukt på strömförbrukningen?

spidey
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1408
825197
January 18, 2005 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: 130W .. ska man skratta eller gråta 😕

//Andreas

GRÅTA !!

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
825199
January 18, 2005 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Undrar hur stort strömläckage intel igentligen har...

130W ... är ju skrattretande!
Mer W/areaenhet än mina plattor på spisen typ...

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
825201
January 18, 2005 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

En liten fråga.. Borde inte Intel få betala högre miljö avgifter snart ?
Dom verkar ju vara en av de större bovarna när det gäller global uppvärmning.
Bara se på vädret vi haft denna vintern 10 grader varmt
i början av januari är fubar.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
825212
January 18, 2005 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: En liten fråga.. Borde inte Intel få betala högre miljö avgifter snart ?
Dom verkar ju vara en av de större bovarna när det gäller global uppvärmning.
Bara se på vädret vi haft denna vintern 10 grader varmt
i början av januari är fubar.

laugh laugh

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
825226
January 18, 2005 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Mer W/areaenhet än mina plattor på spisen typ...

Typ?

Väldigt väldigt mycket högre skulle jag säga.

Vi säger att den nya coren är 260mm^2 och drar 130W för enkelhets skull. ½W per mm^2. Dina spisplattor har väl iaf en yta av 1dm^2 = 10000 mm^2 och spisen drar INTE 5000W om man slår på en platta...
(om jag räknat rätt)

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
825253
January 18, 2005 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Spidey wrote: [quote=Delph1]130W .. ska man skratta eller gråta 😕

//Andreas

GRÅTA !!

Skratta! och kommer fortsätta skratta åt intel som jag alltid gjort.. :hehe: :)R

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
825268
January 18, 2005 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

När kontrar Cyrix(om ni kommer ihåg) med en varmare 😀

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
825273
January 18, 2005 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: [quote=SuperNova]Mer W/areaenhet än mina plattor på spisen typ...

Typ?

Väldigt väldigt mycket högre skulle jag säga.

Vi säger att den nya coren är 260mm^2 och drar 130W för enkelhets skull. ½W per mm^2. Dina spisplattor har väl iaf en yta av 1dm^2 = 10000 mm^2 och spisen drar INTE 5000W om man slår på en platta...
(om jag räknat rätt)

Nej och således har cpun högre W/Areaenhet..

Trilogic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
825301
January 18, 2005 - 5:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Med andra ord verkar vi inte gå mot ett svalare år 2005, men förhoppningsvis får både AMD och Intel bukt med deras höga strömförbrukning och värmeutveckling för trenden vi ser i dag är allt annat än rogivande.

Vad är problemet?
Det kan inte bristen på tillräckligt kraftiga nätdelar eftersom det kommer 900W nätdelar under 2005..
Det kan inte vara att kylningen är otillräcklig eftersom Prometeia kylning finns.
Kan det vara att ni är orolig att Mamma & Pappa AB får så hög el räkning?

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
825308
January 18, 2005 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Trilogic wrote: [quote=Anton K]Med andra ord verkar vi inte gå mot ett svalare år 2005, men förhoppningsvis får både AMD och Intel bukt med deras höga strömförbrukning och värmeutveckling för trenden vi ser i dag är allt annat än rogivande.

Vad är problemet?
Det kan inte bristen på tillräckligt kraftiga nätdelar eftersom det kommer 900W nätdelar under 2005..
Det kan inte vara att kylningen är otillräcklig eftersom Prometeia kylning finns.

Nej, att mamma och pappa AB får hög räkning på Prometiakvittot

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
825358
January 18, 2005 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Trilogic wrote: [quote=Anton K]Med andra ord verkar vi inte gå mot ett svalare år 2005, men förhoppningsvis får både AMD och Intel bukt med deras höga strömförbrukning och värmeutveckling för trenden vi ser i dag är allt annat än rogivande.

Vad är problemet?

Du kan inte gärna mena att 130W är rimligt?

//Andreas

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
825383
January 18, 2005 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Trilogic][quote=Anton K]Med andra ord verkar vi inte gå mot ett svalare år 2005, men förhoppningsvis får både AMD och Intel bukt med deras höga strömförbrukning och värmeutveckling för trenden vi ser i dag är allt annat än rogivande.

Vad är problemet?

//Andreas

Nä det kan man inte säga att det är..
Och som du skriver ..."eftersom Prometia kylning finns" hoppas jag att du skämtar, för du tycker väl ändå inte att det är meningen att man ska behöva ha kompressorkylning till processorer för att de ska fungera ordentligt och hålla en rimlig temperatur?

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
825418
January 18, 2005 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Trilogic][quote=Anton K]Med andra ord verkar vi inte gå mot ett svalare år 2005, men förhoppningsvis får både AMD och Intel bukt med deras höga strömförbrukning och värmeutveckling för trenden vi ser i dag är allt annat än rogivande.

Vad är problemet?

//Andreas

Problemet här är att Trilogic är en Intel-fanboy. 😉
Han tycker inte om att Intel dessvärre har blivit ett allt sämre val och det sticker hårt i hans hjärta ifall han måste gå över till AMD. 😀 😉

Luxh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
825467
January 18, 2005 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Seriöst, jag trodde intel jobbade på sina värmeproblem?
Nu är jag iaf helt säker, det blir en amd i nya datorn. Intel har verkligen problem 👿

Trilogic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
825500
January 18, 2005 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Men Skiroy, nog vet du att jag är "din syster" fanboy.. laugh

Kan man låta bli att bara älska detta!
Om man nu har råd med en 130W CPU med Prometeia kylning och ett nätagg som nästan levererar 1Kw power samtidigt som man tycker det är en bra lösning för en själv eller företaget. Vad är det då som hindrar att denne person köper detta. Att jag själv aldrig skulle göra det har inget med saken att göra. Men frågan är fortfarande, vad är problemet?

smurfen-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 419
825538
January 18, 2005 - 11:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: 130W .. ska man skratta eller gråta 😕

//Andreas

Jag kör nog på skratta. Om nu dessa siffror stämmer så tycker jag det är skrattretande. Verkar som intel vill tvinga folk att köpa mer avancerade kylanordningar. Har svårt att se att denna processor kommer bli särskilt populär bland överklockare, vill inte ens tänka på vad den utvecklar med lite mer volt. Bara att hoppas på att AMD fortsätter med sina försök att få ner effektutveckligen.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
825544
January 18, 2005 - 11:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Trilogic wrote: Men Skiroy, nog vet du att jag är "din syster" fanboy.. laugh

Kan man låta bli att bara älska detta!
Om man nu har råd med en 130W CPU med Prometeia kylning och ett nätagg som nästan levererar 1Kw power samtidigt som man tycker det är en bra lösning för en själv eller företaget. Vad är det då som hindrar att denne person köper detta. Att jag själv aldrig skulle göra det har inget med saken att göra. Men frågan är fortfarande, vad är problemet?

7000kr för kylning. Skall Dell börja leverera prommar bara för att man skall kunna ha en fungerande dator? Vad är det du inte förstår?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 235
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL