Intel tidigarelägger Quad-core, Kenstfield i Q4 2006|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Intel tidigarelägger Quad-core, Kenstfield i Q4 2006
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 20, 2006 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

När vi under gårdagen kunde rapportera om den franske överklockaren Tyrou och hans bravader med ett tidigt exemplar av Intels quad-core processor Kentsfield var vi imponerade över hur mogen denna processor redan verkar vara. Med fyra fysiska processorkärnor hoppas Intel ta ännu ett steg före AMD efter att man nu återtagit prestandatronen med sin Conroe-arkitektur. Tidigare har det varit sagt att deras första quad-core processorer, Kentsfield och Clovertown (för serversystem), skulle lanseras under första kvartalet 2007. Nu verkar det dock, precis som vi anat, att utvecklingen av dessa monsterchip faktiskt gått bättre än väntat.

Därför har nu Intels vd Paul Otellini meddelat att man kommer lansera sina första quad-core processorer redan i fjärde kvartalet 2006. Även om det med största sannolikhet inte kommer handla om några större volymer vid lanseringen kommer man vara först ut med quad-core, förmodligen med råge, och kan på så sätt börja jaga systembyggare för fina avtal. Att få se Intels Kentsfield-processor på marknaden innan årsskiftet låter i alla fall riktigt trevligt enligt oss på NH.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1060825
July 20, 2006 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

Ojdå, nu får allt AMD börja jobba som fasen om de skall ha en möjlighet att konkurrera med intel.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1060830
July 20, 2006 - 9:07 am
sp_Permalink sp_Print

Nu förstår jag vartifrån du fått ditt nick.. 😉

Nä men det ska faktiskt bli riktigt spännande att se hur quad-core processorerna tas emot. Tycker själv att det var riktigt skönt att gå till dual-core pga. hård multitasking så det ska bli intressant att se vad quad-core kan göra på den biten och hur mjukvarutillverkarna hänger med i svängarna. Quad-core ser jag inte som ett lika stort hot mot AMD som Conroe. Helt enkelt för att prestandaskillnaderna kommer vara ganska svåra att påvisa till en början. Men det lär ge Intel ordentligt med bra PR, precis som SLI och senare Quad SLI gett NVIDIA.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1060831
July 20, 2006 - 9:11 am
sp_Permalink sp_Print

4X så dyr, 4X så mycket värmeutveckling, 4X fetare nätagg, 4X fetare kylare (ljudnivå) eller hur är det? 😀
jag vill kanske bara se nackdelarna som motivation på att jag inte har råd att köpa en men det ligger ändå något i det.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1060840
July 20, 2006 - 9:48 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus: Jag tror nog det är mycket "vill se nackdelar" där =)

Nä men om vi ser till pris förväntar jag mig att det ligger i paritet med tidigare Extreme Edition-modeller, runt 10 000 sek. Det kan vara något högre men jag tror inte det är någon exeptionell ökning för att det är fyra kärnor, precis som vi inte såg någon direkt prisökning per kärna när de värsta dual-core modellerna lanserades.

Värmeutvecklingen kommer garanterat vara högre än på dagens dual-core processorer. Men vid vanlig användning tror jag bara det är marginella skillnader. Det ska nog mycket till för att man ska pressa alla fyra kärnorna till full belastning och även då lär det inte vara tal om någon fördubbling i värmeutveckling mot en dual-core modell. Även här kan man jämföra singe vs. dual-core där värmeutvecklingen faktiskt inte skiljer så mycket.

Strömkrav = läs under värmeutveckling då det hänger ihopa

Kylare = läs under värmeutveckling då det hänger ihopa

Det är svårt att säga exakt hur det kommer se ut men jag tror inte det kommer vara några markanta skillnader på det du syftar till.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1060919
July 20, 2006 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

kollade upp det där lite, och det stämmer rätt bra. det var det att Manchester/Toledo drog mer men nu med Windsor så är det ju ungefär 0 i skillnad.
det var också det att när jag kollade någon PSU kalkylator så drog Dualcore upp W ordentligt, jag tror att dom räknade dualcore som dubbelt där, måste ha varit felaktigt. 😀 skulel ju inte vara bra om en CPU drog 200W oklockat 🙂

maglar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
1061134
July 21, 2006 - 7:37 am
sp_Permalink sp_Print

Frågan är ju vad den kostar jämfört med 2 st dual core Opteron och ett moderkort för det, alternativt 2 st Woodcrest och moderkort. Båda dessa alternativ kommer antagligen prestera betydligt bättre (fast det sa man iofs om 2 single core Opteron jämfört med en dual core också, men den senare configen visade sig vara snabbare i de flesta situationer).

Men om Kentsfield mot förmodan skulle få ett pris på neråt 6000 (inom någorlunda kort tid efter lanseringen) kommer jag säkert slå till.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 105
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL