Intel undersöker Linux för VIIV Media Centers|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Intel undersöker Linux för VIIV Media Centers
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 25, 2005 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har nyligen fått reda på att Intels Media Center-plattform kommer gå under benämningen VIIV (rimmar på "five") och även om en av huvudegenskaperna i VIIV är användandet av Microsoft Media Center pratas det nu om att Intel även tittar på Linux-baserade lösningar. Helt enkelt för att kunna producera billigare Media Center-system då Microsofts operativsystem kostar en hel del. Hur det hela utvecklar sig ska bli intressant att se, vi undrar även vad Microsoft har för åsikt kring detta om Intel menar allvar med en Linux-baserad VIIV-plattform.

Källa: DigiTimes

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
941757
August 25, 2005 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanske finns en annan sida av det hela:
DRM (som andra skydd) är föga omtyckta, genom att deala med linux skaffar man sig lite kontroll över hur systemen utformas. Genom kontroll kan man eliminera "installera och köra vafan man vill"-principen som många snackar om.
Huruvida detta fungerar (med DRM) vet jag inte, men man skulle kunna tänka sig att det finnas ett intresse för att sätta spärrar för linux på den här biten iaf.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
941769
August 25, 2005 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Kanske finns en annan sida av det hela:
DRM (som andra skydd) är föga omtyckta, genom att deala med linux skaffar man sig lite kontroll över hur systemen utformas. Genom kontroll kan man eliminera "installera och köra vafan man vill"-principen som många snackar om.
Huruvida detta fungerar (med DRM) vet jag inte, men man skulle kunna tänka sig att det finnas ett intresse för att sätta spärrar för linux på den här biten iaf.

Det behöver knappast Intel göra genom att köra Linux på någonting. DRM kommer troligtvis att hindra även att Linux körs, om inte någon distributör köper en licens för att köra på hårdvaran. Så har i alla fall jag förstått det hela. Alltså, du kommer inte att ens kunna installera Linux på framtidens burkar med DRM, om inte disten är godkänd för hårdvaran, och det medför även att piratad mjukvara inte kommer att kunna köras under Linux-disten.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
941869
August 25, 2005 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Jasså, där ser man... är ju tragiskt. Små mjukvaruföretag blir ju mer eller mindre eliminerade från marknaden om dom inte har råd att betala dvs licensavgifter 8som jag antar kommer finnas)...

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
942114
August 26, 2005 - 12:10 am
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: Jasså, där ser man... är ju tragiskt. Små mjukvaruföretag blir ju mer eller mindre eliminerade från marknaden om dom inte har råd att betala dvs licensavgifter 8som jag antar kommer finnas)...

Precis. Det är faktiskt min största kritik mot DRM. Jag anser att det är fullt förståeligt att man vill skydda sin dyrt producerade programvara, men att genom DRM tvinga bort alla små aktörer är direkt svinigt.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
942117
August 26, 2005 - 12:20 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=SuperNova]Jasså, där ser man... är ju tragiskt. Små mjukvaruföretag blir ju mer eller mindre eliminerade från marknaden om dom inte har råd att betala dvs licensavgifter 8som jag antar kommer finnas)...

Precis. Det är faktiskt min största kritik mot DRM. Jag anser att det är fullt förståeligt att man vill skydda sin dyrt producerade programvara, men att genom DRM tvinga bort alla små aktörer är direkt svinigt.

Och själv häpnar jag över den totala okunnighet som förekommer när det gäller detta ämne.
Gissa vad som händer när Longhorn/Vista börjar att skeppas ut säger jag bara.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
942118
August 26, 2005 - 12:40 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote:
Och själv häpnar jag över den totala okunnighet som förekommer när det gäller detta ämne.
Gissa vad som händer när Longhorn/Vista börjar att skeppas ut säger jag bara.

Det som väl är den värsta okunnigheten är den som våra kära politiker sitter inne med. Bodström och anhang tror att det här är för att skydda programvarutillverkarna, när det egentligen handlar om att sätta grunden för det kanske mest ogenomträngliga oligopolet i historien.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
942119
August 26, 2005 - 12:44 am
sp_Permalink sp_Print

Okunnigheten är i det närmaste politiskt obunden.

Det spelar ingen roll vilka stolar dom sitter på om så det är höger eller vänster så är dessvärre den övervägande majoriteten skrämmande okunniga i detta ämne.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
942121
August 26, 2005 - 12:57 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Okunnigheten är i det närmaste politiskt obunden.

Det spelar ingen roll vilka stolar dom sitter på om så det är höger eller vänster så är dessvärre den övervägande majoriteten skrämmande okunniga i detta ämne.

Jag säger inte att okunnigheten är partibunden. Dock är det politikernas uppgift att skydda oss mot den här sortens orättfärdiga inskränkningar, och jag har inte sett någon större vilja till detta.
Det är inte meningen att den stora massan skall behöva sätta sig in i de här sakerna. Det är därför vi väljer representanter som bland annat skall se till att vår lagstiftning skyddar oss mot sånt här. Och det har inte Bodström lyckats med.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 137
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL