August 22, 2005
Att kiselbaserade transistorer (silicon) börjar nå sin yttersta gräns blir vi påminda
om mer eller mindre varje dag. Transistorerna har krympt ohämmat de senaste åren
och inom en inte allt för avlägsen framtid kommer vi nå gränsen för hur små vi
kan göra dagens transistorer.Redan i dagsläget är problem som
strömförbrukning, strömläckage något alla chiptillverkare får brottas med i
någon form.
Intel kan i dagsläget förknippas med just dessa problem då deras
processorkärna Prescott är mera känd som processormarknadens glupskaste chip med enorm effektförbrukning och värmeutveckling.
Det kommer därför inte
direkt som någon överraskning att Intel jobbar hårt med att hitta ersättare till dagens kiseltransistorer och tillsammans med det europeiska företaget Qinetiq verkar det nu som man kommit en bra bit på vägen.
Deras samarbete har nämligen mynnat ut i en transistor som är många gånger effektivare än dagens kiselbaserade variant.
"The companies said that the experimental transistors could run on
one-tenth the power of current transistors and provide the same performance--or provide three times the performance using the same energy consumption."
Den nya transistorn ser på pappret ut att vara ett mycket intressant
alternativ men frågan är bara när och om vi kommer få se Intels nya optimerade
transistor på marknaden.
Att något måste hända inom en snar framtid är i alla fall uppenbart.
Källa: ZDNet
Righgor wrote: Tänkte lägga en dum kommentar här, men avstår. Bland datorfolk borde det vara tämligen känt att kisel heter silicon på engelska. Den som tillverkar en transistor av silikon (svenska) kan nog få nobelpris.
Haha ja det var nog veckans detta, är för insnöad på de engelska termerna att jag inte kan hålla isär det. Ni får ursäkta min tankspriddhet.
Det är ändrat i nyheten ny, kisel på svenska och inget annat!
Fast vem vet, Pamela Andersson kanske är en jäkel på processortillverkning, hon har ju materialet i alla fall!
Tekniknörd som gillar att träna.
November 27, 2003
SuperNova wrote: bästa är ju butikernas friska översättning av "silicon paste"...
Silikonpasta.... måste fungerar förbannat bra som kylpasta 😉
Nu finns det ju iofs keramiska "pastor" (pasta i plural :-k) 😉
Har för mig den pasta man får med när man köper Vapochill är sådan så att man utan risk ska kunna använda det mot kondensbildning i sockeln m.m.
//Andreas
1 Guest(s)