March 4, 2001
ZDNet rapporterar att processorjätten Intel har gått ut och varnat moderkortstillverkare för att använda VIAs P4X266 chipset. P4X266 är VIAs nya chipset för Pentium 4 som använder DDR-SDRAM som ger ungefär samma prestanda som Intels 850 chipset som använder RDRAM men till ett betydligt lägre pris. Om man trots allt använder VIAs P4X266 chipset så kan det leda till att man hamnar i domstol pga att Intel anser att VIA inte har rätt att göra chipsets för Pentium 4 platformen.
http://www.zdnet.com/zdnn/stor.....zdhpnews01
Edit: Ni får köra ctrl + c
[ Detta Inlägg ändrades av: Daniel R den 2001-08-17 23:39 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: Daniel R den 2001-08-17 23:43 ]
August 22, 2005
asså... man blir inte lite arg när man får reda på att intel fortfarande tror att dom har monopol på processorer och chips...
amd kommer ju mer o mer, för fler personer nås av informationen av att det e snabbare o mer kompatibelt...
dessutom e AMD kretsar billigare, men när intel kommer o hotar företag på kravet att om dom använder den o den kretsen.. det borde fan vara förbjudet... konkurangs verket e säkert redan i farten dock...
HATA intel: dom e dumma, diktatoriska (precis som fahrenheit) och giriga....
jag menar stackars alla dessa dårar där ute som har intel processorer o chips, o måste vända sig till intel för support...
som jag alltså... HATA intel, dom kan inte ens svara på fråpgan varför min processor bara har ett visst antal MHZ.... så änkel fråga, så dumma support besvarare, dessutom var det sist 4 timmars telefon kö...
ännu en gång...
HATA INTEL! /aleksander
May 15, 2001
March 4, 2001
On 2001-08-18 00:27, Tomas125 wrote:
men jag förstår inte intels logik? de skulle ju sälja många gånger fler p4or om man kunde få de med ddr,,,, VIA GÖR DEM EN TJÄNST!!!
Nja men nästan ALLA moderkort som säljs för AMD processorer är ju baserade på VIAs chipset, så Íntel vill inte att VIA ska sälja mycket chipsets, det gynnar VIA. Intel vi ju självklart att det ska gå dåligt för VIA.....men det Intel gör tycker jag absolut är fel...
Jo visst blir man förbannad när de beter sig såhär.. Men sen att nästan alla företagi världen hade gjort likadant är ju en helt annan sak. Intel säger att de har patent på detta som VIA inte har.. det vet vi inget om.. VIA säger att de har fått patent genom uppköpet av S3.. det vet vi inget om.. Det är en jäkla cirkus och det är bara att hoppas att vi konsumenter går ur segrande.
Det är lätt att hoppa på Intel på detta visset vilket också är förståligt men jag tror de flesta hade gjort likadant om de hade fått ett så konkurans kraftigt chipset mot sig..
Tekniknörd som gillar att träna.
March 4, 2001
On 2001-08-18 14:11, Sonic Wanderer wrote:
Det var väl att Intel inte ville att VIA skulle göra chipsets som stödjer Pentium4. Intel vill väl vara ensamma om att göra chipsets till sin egen processor för att kunna trissa upp priserna.
Ja och att Intel vill att VIA inte ska tjäna mer pengar eftersom det gynnar AMD...men vilka metoder!!!
May 18, 2001
On 2001-08-18 13:29, Anton wrote:
Jo visst blir man förbannad när de beter sig såhär.. Men sen att nästan alla företagi världen hade gjort likadant är ju en helt annan sak. Intel säger att de har patent på detta som VIA inte har.. det vet vi inget om.. VIA säger att de har fått patent genom uppköpet av S3.. det vet vi inget om.. Det är en jäkla cirkus och det är bara att hoppas att vi konsumenter går ur segrande.
Det är lätt att hoppa på Intel på detta visset vilket också är förståligt men jag tror de flesta hade gjort likadant om de hade fått ett så konkurans kraftigt chipset mot sig..
Kan bara hålla med. Men borde inte Intel vara glada istället, för detta ökar ju intresset för deras P4 processorer och borde sporra Intel till att ta fram ett ännu bättre chipset. Fast vad vet jag.
1 Guest(s)