August 22, 2005
Att många företag är måna om sina logotyper, slogans och dylikt är inget nytt. Vissa går till extrema längder för att försvara sina intressen, och detta brukar ofta innefatta fall som ur andras synpunkt verkar helt befängda.
Denna gång är det Intel som tar i med hårdhandskarna, och detta mot en sajt om en tysk ö som heter Fehmarn. Det som retat upp Intels advokater är deras hemsidesadress, (http://www.fehmarn-inside.de) som de anser vara alldeles för snarlik deras välkända "Intel Inside".
Det förs ofta debatter om hur långt ett företag får gå för att skydda sina varumärken, men att sätta en definitiv gräns är väldigt svårt om inte omöjligt. I vissa fall så kan man dock börja undra om det inte gått för långt.
Det är dock inte bara Intel som tar i ordentligt på detta område, Microsoft är till exempel inte heller rädda för att försvara sina intressen utan har många advokater på sin lönelista.
Detta är något som blir allt vanligare i denna bransch, speciellt för större företag.
Läs mer om Intels upptåg på Mikrodatorn.
Boomhauer wrote: Intel kanske borde lägga pengarna på att utveckla bättre processorer istället 🙄
Jo visst kan man förstå att man värnar om sitt varumärke, men ibland undrar man vad företagen lägger sin tid och sina pengar på egentligen. Någon måtta får det ju faktiskt vara.
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)