April 17, 2005
Intel och AMD har de senaste månaderna ägnat sig åt ett priskrig sällan skådat. AMD har varit den som pressat mest, med Intel som hela tiden följt. Skillnaden har varit att Intel kunnat nyttja sina äldre Pentium-processorer för att slåss mot AMDs nuvarande Athlon-generation. Det har kostat AMD betydligt mer än det kostat Intel och nu när TechReport har synat prestanda, pris och strömförbrukning närmare hos bådas processorer så är det knappast någon rolig läsning för de som redan är oroade för AMDs ekonomi. Intel erbjuder inte bara bättre prestanda/pris utan faktiskt även bättre prestanda/watt-förhållande, och då har man inte ens tagit hänsyn till skillnaden i överklockningspotential.
August 16, 2005
Mycket fint test av techreport.
Detta kan ju bli en referens när man skriver eller rekommenderar C2D till folk som köper nytt, ganska uppenbart vilken processor man ska ha idag.
Ser man sedan till överklockningspotential så är det ju givet... förstår faktiskt inte hur folk idag kan propagera för AMD när det gäller processorer... eller grafikkort för den delen med tanke på hur kommande generation grafik från AMD ser ut på papperet.
Intel och Nvidia is the shit.
January 23, 2001
Tycker ändå det visar att AMD inte ligger så illa till som många påstår. En 6000+ ligger ofta kring en E6600. Vi får se om Agena kan ändra på bilden när den kommer. 😉
Och FX7X systemen är väldigt billiga, det gör att det finns en poäng med dom, dock glöms dom ofta bort. Dessutom uppgraderings bara till 2x Quadcores på Agena kärna sen. Lär ju inte vara dåligt. 😉
January 13, 2003
Mean Machine wrote: Prestanda/Watt räknat enligt TDP, va? Kan säga att Core 2 Duo går bra mycket varmare än mina 90W-AMD-processorer jag haft i mina dagar...
Intel har ju hela tiden varit småfula och visat sina siffror vid endast 75% load medans amd visar sina vid 100% load, så man får ta och räkna om alla intelwatt för att få fram realistiska siffror.
Min 2,16ghz c2d mobile går med varmare än min gamla barton som sitter i ett taskigt ventilerat htpc-chassi.
February 12, 2003
Snorch wrote: Sen kan man ju inte ritkigt jämför temperaturen mellan intel och amd heller då det säkerligen inte mäter temperaturen på samma sätt så man kan jämför direkt.
Och att temperaturerna inte är så mycket att lite på behöver jag väl inte ens nämn va? 😉
Självfallet. Men om jag frånser ifrån vad allt vad TDP heter, kan jag konstatera att jag kunde köra min Opteron passivt med en NH-U12 i mitt Stacker, samma sak är inte ens att tänka på med min E6600, eller min E6300 för den delen.
March 14, 2001
Mean Machine wrote: [quote=Snorch]Sen kan man ju inte ritkigt jämför temperaturen mellan intel och amd heller då det säkerligen inte mäter temperaturen på samma sätt så man kan jämför direkt.
Och att temperaturerna inte är så mycket att lite på behöver jag väl inte ens nämn va? 😉
Självfallet. Men om jag frånser ifrån vad allt vad TDP heter, kan jag konstatera att jag kunde köra min Opteron passivt med en NH-U12 i mitt Stacker, samma sak är inte ens att tänka på med min E6600, eller min E6300 för den delen.
Nej jag håller med dig, har upplevt samma sak själv att AMDs processorer är svalare, gjorde bara det där tillägget utifall någon sitter och jämför temperaturer rakt av..
August 7, 2003
Man kan rätt lätt räkna med att all ström som stoppas in i datorn kommer ut som värme på ett eller annat sätt... och eftersom Intelmaskinerna i denna jämförelse drar mindre ström under full last än AMD-maskinerna och de drar mindre ström i "idle" så kan man nog rätt lätt räkna ut att Intels maskiner även är svalare oavsett hur man räknar TDP?
Tempen på AMDs processorer kanske visar ett lägre värde än de på Intels? De kanske mäts på olika ställen på coren? Bios kan höja/sänka era värden med 20 grader utan problem osv osv... men naturlagarna effekt förbrukad -> värme kan man inte göra mycket åt *gissar*
February 12, 2003
Laglorden wrote: Man kan rätt lätt räkna med att all ström som stoppas in i datorn kommer ut som värme på ett eller annat sätt... och eftersom Intelmaskinerna i denna jämförelse drar mindre ström under full last än AMD-maskinerna och de drar mindre ström i "idle" så kan man nog rätt lätt räkna ut att Intels maskiner även är svalare oavsett hur man räknar TDP?
Tempen på AMDs processorer kanske visar ett lägre värde än de på Intels? De kanske mäts på olika ställen på coren? Bios kan höja/sänka era värden med 20 grader utan problem osv osv... men naturlagarna effekt förbrukad -> värme kan man inte göra mycket åt *gissar*
Hur förklarar du då det enkla fenomenet att jag inte hade några som helst problem att köra min Opteron 146 (90W, om jag inte minns fel) passivt med en Noctua NH-U12 monterat i mitt chassi på standardfrekvenser, medan jag med en E6300/E6600 inte ens nästan kan göra samma sak? Det är det jag utgår ifrån när jag säger att AMDs processorer är svalare.
November 27, 2003
Mean Machine wrote: [quote=Laglorden]Man kan rätt lätt räkna med att all ström som stoppas in i datorn kommer ut som värme på ett eller annat sätt... och eftersom Intelmaskinerna i denna jämförelse drar mindre ström under full last än AMD-maskinerna och de drar mindre ström i "idle" så kan man nog rätt lätt räkna ut att Intels maskiner även är svalare oavsett hur man räknar TDP?
Hur förklarar du då det enkla fenomenet att jag inte hade några som helst problem att köra min Opteron 146 (90W, om jag inte minns fel) passivt med en Noctua NH-U12 monterat i mitt chassi på standardfrekvenser, medan jag med en E6300/E6600 inte ens nästan kan göra samma sak? Det är det jag utgår ifrån när jag säger att AMDs processorer är svalare.
Opteronen är inte med i jämförelsen och inte alls samma processor som de nya A64;)
//Andreas
1 Guest(s)