April 17, 2005
Intel jobbar för fullt med sin första externa grafikkrets som fått utvecklingsnamnet Larrabee. Med flera årtiondens erfarenhet bakom sig som världens största processortillverkare har Intel inte helt oväntat valt en något annorlunda väg med sin första GPU. Intels Larrabee grafikkrets byggs upp av en mängd mindre processorkärnor och använder sig av den vanliga processorarkitekturen x86. Larrabee handlar nästan helt om parallell arbetskraft och de otaliga exkeveringselment som används av processorn har nu visats upp i detalj för förta gången.
Under invigningscermonin för Intels nya investeringsprojekt på Saarland universitetet i Tyskland passade man på att visa upp en närbild av Larrabee kretsen i sin presentation.
[Image Can Not Be Found] Bildkälla: PCGamesHardware
Larrabee kommer att vara en huvudingridiens i det arbete som kommer att utföras på det tyska universitetet där man ska forska kring nya avancerade grafiktekniker som ray traycing och liknande.
Första modellen av Larrabee ska tillverkas i 45nm teknik och väntas bli en riktigt bastant krets. Hur väl Larrabee presterar med sin något ovanliga arkitektur återstår att se.
1 Guest(s)