Internet en smittohärd för din PC|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Internet en smittohärd för din PC
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 18, 2004 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Forskare på Internet Storm Center har under en längre tid kontrollerat och registrerat smittorisken för datorer uppkopplade till Internet och rapporterna för 2004 är allt annat än uppmuntrande.
Enligt tester som utfördes under fjolåret tog det i runda slängar 40 min innan en Windows PC utan uppdateringar blev attackerad och smittad av virus och maskar. Under tester som utförts detta år har denna tid nu halverats till runt 20 min vilket är alarmerande då många under så kort tid ofta inte ens hinner ladda ner de patchar och uppdateringar som behövs för att skydda sitt system.
Det blir alltså svårare och svårare att skydda sig på Internet och även om man vet hur man ska gå tillväga är det inte ens säkert att tiden räcker till för att göra de åtgärder som behövs.

Microsofts säkerhetskonsult Fred Baumhardt har även uttalat sig om problemet med att förlita sig på patchar och ständiga uppdateringar. Under Microsoft TechEd developer conference talade Baumhardt om framtiden där det med största sannolikhet kommer tillfällen där virus eller maskar slår ut allting.
Detta pga. att man helt enkelt inte skulle hinna få fram skydd och förmedla det till använda inom den korta tidsram som ges.
Fred Baumhardt visade även på en liknelse med det mänskliga immunförsvaret.

"Imagine if your body said, 'Hmm, I have the flu. I've never had this before, so I'll die.' But that doesn't happen: Your body raises its temperature and so on, to buy time while other mechanisms kick in."

"If the human body did patch management the way (companies do), we'd all be dead."

Hur framtiden ser ut återstår att se men det kommer onekligen att bli ännu viktigare med förebyggande säkerhetsåtgärder för att klara av problemen med maskar och virus.

Källa: CNET News

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
698255
August 18, 2004 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad konstigt. Jag har inte märkt några problem med min Mac...

Inte med mina Linux-burkar för den delen heller, men de sitter till skillnad från Macen bakom brandvägg...

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
698276
August 18, 2004 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har inte haft ngra problem med min winburk heller.....

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
Member Since:
May 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
698288
August 18, 2004 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Inga problem för mig heller, vad jag vet 😛

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
698293
August 18, 2004 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Jag har inte haft ngra problem med min winburk heller.....

Och jag antar att den står helt opatchad utan brandvägg mot internet?

När MSBlaster gick runt på nätet dröjde det ca 20 sekunder tills min Windows-burk blev infekterad, från att jag satte i nätverkssladden.

Min Mac-burk däremot har varit uppkopplad på samma sätt länge. Visserligen har jag installerat några uppgraderingar, men jag tror inte någon av dem är en säkerhetsuppgradering...

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
698333
August 18, 2004 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=Pim_]Jag har inte haft ngra problem med min winburk heller.....

Och jag antar att den står helt opatchad utan brandvägg mot internet?

När MSBlaster gick runt på nätet dröjde det ca 20 sekunder tills min Windows-burk blev infekterad, från att jag satte i nätverkssladden.

Min Mac-burk däremot har varit uppkopplad på samma sätt länge. Visserligen har jag installerat några uppgraderingar, men jag tror inte någon av dem är en säkerhetsuppgradering...

Och varför skulle man inte installera uppdateringar?
Om svensson hade uppdaterat sitt windows istället för att dra ner en crackad version o sen inte klicka på "hämta hem uppdateringar automatiskt" så hade problemen varit inte varit i närheten av vad de är idag.

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
698339
August 18, 2004 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Har haft 1 virus och det var blaster.
Min router filtrerar allt som behövs.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
698593
August 18, 2004 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Min Mac-burk däremot har varit uppkopplad på samma sätt länge. Visserligen har jag installerat några uppgraderingar, men jag tror inte någon av dem är en säkerhetsuppgradering...

Hade fler person velat använda sig av Mac skall du se att virus hade exploderat och sänkt varenda jävla dator inom några sekunder också 😛

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
698602
August 18, 2004 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Ptja. Det enda (!) virus som finns är rätt harmlöst egentligen... 🙂

Då räknar jag i och för sig inte med alla makrovirus till MS Office, men de flesta av dem hänvisar någonstans till C: eller i alla fall $Windows och det är resurser som inte ens finns i Mac OS X...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 57
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL