August 22, 2005
Vi rapporterade tidigare under dagen om Bredbandsbolagets nya 24 Mbit/s ADSL-uppkoppling vilket i dagsläget får ses som en snabb Internetuppkoppling.
Det är dock inte så mycket att skryta om i fall vi jämför med det nyslagna världsrekordet i dataöverföring över Internet.
Det nya rekordet slogs på Internet2s vårmöte 2004 och hastigheten man lyckades komma upp i var osannolika 6.25 Gb/s. Datan fördes från Los Angeles till Genève vilket resulterar i en resa på runt
Det nya rekordet sattes av medlemmar från California Institute of Technology (Caltech) och CERN och man använde sig av IPv4, dagens system för Internetadressering.
Internet2 som består av mer än 200 olika universitet är ett konsortium som arbetar med industrin och staten för att utveckla nästa generations Internetteknologi. Och det ser onekligen ut som att man är på god väg..
Källa: CNET news.com
January 6, 2004
Spindel wrote: OMG! Tänk att bara dra hem en film eller ett program på en sekund
Tänk dig att åka fast för nerladdning på 1sekund !!!. ju snabbare desto mer aktivt blir det för intrång. så istället för att höja på uppkoplingen så tycker jag att man ska försöka förbättra.och inte förbättra genom att det ska gå snabbare!
January 4, 2003
Lakszen wrote: [quote=Spindel]OMG! Tänk att bara dra hem en film eller ett program på en sekund
Tänk dig att åka fast för nerladdning på 1sekund !!!. ju snabbare desto mer aktivt blir det för intrång. så istället för att höja på uppkoplingen så tycker jag att man ska försöka förbättra.och inte förbättra genom att det ska gå snabbare!
HAHAHA
November 4, 2003
November 4, 2003
Lakszen wrote: [quote=Spindel]OMG! Tänk att bara dra hem en film eller ett program på en sekund
Hur skall man förbättra då?
Laglorden wrote: Äsch, det där kan jag slå. Bara packa en väska med 500st 400Gbs hård-diskar. Okej, en stor väska och ta flyget till LA...
Du får ta en jäkla stor väska om du ska klå deras överföring per sekund... eller ha ett relativt snabbt flyg. 😮
Ändrar förresten Gb/s till Gbps så det kanske blir lite mer lättförståligt.
Tekniknörd som gillar att träna.
November 4, 2003
TERdON wrote: [quote=davidrone]Om man "översätter" så blir det ungefär en 50Gbits lina, jämfört med det idag vanliga 10/100Mbit så är det ganska extremt.
Nä. Det står inte 50 Gbps. Det står 6 Gbps. Det motsvarar 750 MB/s...
b (litet) = bit
B (stort) = byte
Dom skickade ju 6.25 gbyte, det motsvarar ~50gbits lina. Hade de skickat 750 mbyte hade det ju varit långt ifrån rekord.
Edit: Tar tillbaka, såg nu att det gällde över långdistans, trodde bara det var mellan två datorer.
davidrone wrote: [quote=TERdON][quote=davidrone]Om man "översätter" så blir det ungefär en 50Gbits lina, jämfört med det idag vanliga 10/100Mbit så är det ganska extremt.
b (litet) = bit
B (stort) = byte
Dom skickade ju 6.25 gbyte, det motsvarar ~50gbits lina. Hade de skickat 750 mbyte hade det ju varit långt ifrån rekord.
Edit: Tar tillbaka, såg nu att det gällde över långdistans, trodde bara det var mellan två datorer.
De har skickat en större mängd data över 11 000 km och hastigheten för överföringen låg på 6.25 Gbps om man ska tro vad CNET skriver i alla fall.
" at an average speed of 6.25 gigabits per second."
Detta världsrekord är beroende av hur långt och hur mycket data som skickas. Alltså inte hur mycket data man kan skicka på kort avstånd under kort tid då man säkert kommer upp i högre hastigheter då.
November 4, 2003
Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=davidrone][quote=TERdON][quote=davidrone]Om man "översätter" så blir det ungefär en 50Gbits lina, jämfört med det idag vanliga 10/100Mbit så är det ganska extremt.
b (litet) = bit
B (stort) = byte
De har skickat en större mängd data över 11 000 km och hastigheten för överföringen låg på 6.25 Gbps om man ska tro vad CNET skriver i alla fall.
Detta världsrekord är beroende av hur långt och hur mycket data som skickas. Alltså inte hur mycket data man kan skicka på kort avstånd under kort tid då man säkert kommer upp i högre hastigheter då.
Ja jag skrev ju att jag missuppfattade det först. som sagt så är alltså överföringen på ca 780MB/s vilket inte är så dåligt på 1100 mils färd 😀
davidrone wrote: [quote=Anton aka [NH]Woxxman][quote=davidrone][quote=TERdON][quote=davidrone]Om man "översätter" så blir det ungefär en 50Gbits lina, jämfört med det idag vanliga 10/100Mbit så är det ganska extremt.
b (litet) = bit
B (stort) = byte
Ja jag skrev ju att jag missuppfattade det först. som sagt så är alltså överföringen på ca 780MB/s vilket inte är så dåligt på 1100 mils färd 😀
Sorry, jag märkte inte att du hade editerat ditt inlägg. 🙂
1 Guest(s)