Intervi: Terry Makdeon från ATi|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Intervi: Terry Makdeon från ATi
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 19, 2004 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har utlovat en rad intervjuer denna vår och ikväll börjar vi med den första. Vi välkomnar Terry Makedon, drivrutinsansvarig på ATi, till en liten pratstund. Vi har även tagit med många av läsarnas frågor, något vi tänkt göra gällande för de flesta kommande intervjuer.

[Image Can Not Be Found] [/i] "Ingen hårdvara är bättre än dess svagaste länk. Inte helt sällan är mjukvaran den felande länken. Ett företag som verkligen gjort stora framsteg med sina drivrutiner är ATi. Vi tog därför tillfället i akt att haffa Terry Makedon från ATi för att ställa några frågor om ATis drivrutiner."[/i]

Läs intervjun här.

Spindel
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1494
574346
March 19, 2004 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Bah, kan ni inte översätta? Texten blir så mycket lättlästare då 😉

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
574354
March 19, 2004 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Spindel wrote: Bah, kan ni inte översätta? Texten blir så mycket lättlästare då 😉

Vill inte översätta en intervju på det sättet. Dessutom lär sig alla som går i skolan engelska redan i mellanstadiet och mycket yngre än så tror jag inte våra läsare är. 🙂

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
574360
March 19, 2004 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Schysst intervju 🙂

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
574443
March 19, 2004 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

nice, intressant.

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
574483
March 19, 2004 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta var bra.. Trevligt med en intervju så här. Blev lite maffigt att läsa dock, särskilt eftersom jag är så kass på engelska.

Men men, mycket bra! Bara att vänta på en till müsig intervju då!

Anton Nilsson
Member
Medlem
574521
March 19, 2004 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

johan_lojan wrote: Detta var bra.. Trevligt med en intervju så här. Blev lite maffigt att läsa dock, särskilt eftersom jag är så kass på engelska.

Men men, mycket bra! Bara att vänta på en till müsig intervju då!

har en liknande på gång med nVidia

sen ska vi också intervjua ABIT och några andra snubbar 🙂

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
574529
March 19, 2004 - 11:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha, min fråga kom med. Jag kanske behöver psykvård, men jag tyckte det kändes jävligt coolt och ärofyllt =)

[NH] TFT-monitors are gaining popularity, even among gamers. Will there be an option to FORCE the monitor not to scale the image to panel size, that is to bypass the internal scaling mechanism in the TFT-monitor?

[ATi] When a mode is requested by a user we look at the EDID data and if the monitor reports the mode, we drive it using the EDID information.

If the requested mode is non-native, and it is reported in EDID, it means the panel scales the image on those modes. We give higher priority to panel scaling. This means if HW scaling is turned off through our control panel, we still use panel scaling if available. I am assuming that you are requesting a new option to not use panel scaling or graphic ASIC scaling. This however will lead to borders and it does not look good if you have low mode centered on a big resolution panel.

Han tycker alltså att det är "fult" att man får en svart ram runt bilden om man kör i en lägre upplösning på TFT:n. Jag å andra sidan tycker det blir fult när bilden skalas och pixlarna inte blir skarpa och bildens perspektiv förvrängs (t.ex. 1024*768 [4:3] skalas till 1280*1024[5:4] vilket resulterar i suddiga pixlar samt ihoptryckt bild.)

Skulle varit najs att få möjlighet att välja dock. Det kan man iaf i nvidiadrivrutinerna [-(

Anton Nilsson
Member
Medlem
574531
March 19, 2004 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote:

Skulle varit najs att få möjlighet att välja dock. Det kan man iaf i nvidiadrivrutinerna [-(

håller med, ATi kan vara lite griniga med vilka saker de vill låta användaren kontrollera ibland :/

stiga89
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 63
574803
March 20, 2004 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Dom borde fixa så att drivarna inte gör FPS i drops i Counter-strike!!!

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
574839
March 20, 2004 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

stiga89 wrote: Dom borde fixa så att drivarna inte gör FPS i drops i Counter-strike!!!

Ingen drivrutin jag provat med varken nVidia eller ATi har orsakat s.k. "FPS-drops" i de HL-moddarna jag prövat, som bl.a. inkluderar CS.

(och ja, aztec, 500 pers, 700 rökbomber)

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
574855
March 20, 2004 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Snyggt jobbat UndaC 🙂

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
574915
March 20, 2004 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

stiga89 wrote: Dom borde fixa så att drivarna inte gör FPS i drops i Counter-strike!!!

Det är ett problem som själva spelet har , dvs spelaren kan pilla för mycket i inställningarna, där har du felet.
Har inte haft problem efter Catalyst 3.2.

*Edit: Tycker faktiskt som UndaC angående engelskan, fan alla borde kunna det.
Snart är vi väl som tyskarna: Dubbar varenda film som finns och efter ett tag så börjar vi tycka att svenskan borde vara "det internationella språket" 🙂

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
575084
March 20, 2004 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Guufi wrote: Tycker faktiskt som UndaC angående engelskan, fan alla borde kunna det.
Snart är vi väl som tyskarna: Dubbar varenda film som finns och efter ett tag så börjar vi tycka att svenskan borde vara "det internationella språket" 🙂

Visst borde vi kunna engelska, men att vi i Sverige skulle vara på väg mot att ha det som i Tyskland eller i Frankrike är ett oriktigt påstående. Det är snarare precis tvärtom. Svenskan urholkas p.g.a. att folk springer omkring och snackar svengleska. Det är inget fel att vara språkkunnig i andra språk än modersmålet, men jag tycker inte att man skall integrera språken i varandra. T.om. renodlade svenska produkter gjorda av svenska företag för den svenska marknaden har engelska ord och slogans i sig. Sånt gillar jag inte. Att någonting skulle vara coolare för att det är på engelska är ingen ursäkt. Snarare tyder det på brist i svenskakunskap.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 417
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL