Intervju med Eric Dremers från ATi|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Intervju med Eric Dremers från ATi
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 23, 2006 - 8:02 am
sp_Permalink sp_Print

Eric Dremer, 3D Architect and Hardware Design Manager, är tack sin roll en av de viktigare personerna på ATI. Över hos Prohardver.hu har man fått sig en pratstund med denna man där vi bland annat äntligen får en förklaring till varför ATis kretsar heter som dom gör. Svaret var inte lite förvånande faktiskt. Utöver det så diskuterar man även ATIs nya Ring Bus-minneskontroller som ger ATI en hel del spelrum vad det gäller spelspecifika optimeringar, som faktiskt redan sett av med en OpenGl-uppdatering som släpptes. Han nämner även i förbifarten varför ATI har förkastat idén om att försöka slänga in så många pipelines som möjligt och att man helt enkelt satsat på en skalbar design istället.

De pratar även om huruvida ATI skulle ha ett svar på NVIDIAs quad GPU-system som visades upp under CES och vi vet ju sedan tidigare att CrossFire designats för att kunna köras med upp till 256 chip, men vi har inte sett någon quad-CrossFire eller ens dual-core-kort ännu och det verkar beror på att man inte hittat en lämplig lösning för värmen eller kostnaden. Sist men inte minst så får vi en Eric syn på HDR och tyvärr verkar det som om det kommer ta ett tag innan HDR är redo för att verkligen bli en vanlig del av spelen då det finns mycket kvar att jobba på, men vi kan ju alltid hoppas på en snabb utveckling.

There are many, many HDR formats. These include 10b, FP16, RGBe, etc… Probably over 2 dozen formats. All of these formats have advantages and disadvantages. FP16 (common 64b format) is great for dynamic range, but loses out as it doesn't have much more precision and usually comes at a hefty performance loss. 10b gives the equivalent precision, but at 2x the speed. ISVs will have to pick and choose the right format for the job.

:: Läs vidare hos prohardver.hu
Via: Dailytech

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 52
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL