Intervju med John Carmack|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Intervju med John Carmack
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 11, 2004 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

Doom 3 febern har långt ifrån lagt sig och på Beyond3D har man nyligen publicerat en intervju med ID Softwares frontman och grundare, John Carmack.
Carmack, som de flesta datorentusiaster och spelintresserade individer känner väl till, ligger bakom stora delar av programmeringen för Doom 3 och är alltså rätt man att ställa frågor till kring denna titel. Beyond3D har sin vana trogen inriktat sig på tekniska frågor som kan vara lite svåra att ta sig till.
Bland de ämnen man tar upp är bland annat prestandan i Doom 3 timedemo som visat sig vara bättre än den verkliga spelprestandan.
Men det kanske mest intressanta är detaljer kring den prestandaoptimering för ATI-kort vi rapporterade om i måndags.

Prestandaökningen kom genom att ändra koden i en av Doom 3s shaders och frågan var mer eller mindre varför ID Software inte använt sig av den bäst presterade shader-koden från start. Eller om det fanns mer bakom det hela än vad man kan tro.
Carmacks svar är som vanligt djupt tekniskt men grundkoden som är skriven för ett par år sedan var optimerad för dåtidens hårdvara.

"The ARB2 path uses a lookup that exactly matches the bias / square calculations used by the NV10 / NV20 / R200 paths so the surfaces look the same in the different rendering modes."

Att spelet sedan tog så lång tid att lansera gjorde att koden blev lite föråldrad. Något som även kan förklara varför prestandaoptimeringen inte ger några störra skillnader på äldre ATI-baserade grafikkort.
Detta är dock inte Carmacks hela förklaring på fenomenet och dem med ordentlig kunskap inom området får gärna ge sin syn på det hela i forumet.

Hela intervjun går att hitta på Beyond3D.com.

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
692815
August 11, 2004 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Yay! 😀

Extemt bra nyhet måste jag säga. :pray:

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
693317
August 12, 2004 - 8:50 am
sp_Permalink sp_Print

Roligt att läsa en artikel där man inte förstår ett skvatt vad de snackar om, men jag gjorde det ändå. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 63
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL