iPhone 3G S satsar på prestanda i beprövat format|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
iPhone 3G S satsar på prestanda i beprövat format
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 8, 2009 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Apples iPhone har i sin senaste modell, iPhone 3G, tagit mobiltelefonsmarknaden med storm och det har under lång tid gått rykten om att Apple skulle lansera en ny modell i sitt iPhone-program under dagens Apple Worldwide Developers Conference. Så var även fallet och för en gångs skull hade Apple inte lyckats hålla koll på ryktesspridningen som på många punkter visade sig stämma med den nya smarta mobiltelefonen som går under namnet iPhone 3G S.

iPhone 3G S är precis som namnet avslöjar ingen revolutionerande uppgradering av förra generationens iPhone. S:et står för 'speed' och det är något Apple satsat hårt på. Som ryktena avslöjat har den nya iPhone modellen en snabbare processor, högre dataöverföringshastighet med 7.2Mbps HSDPA men även bättre batteritid.

iPhone 3G S offers incredible speed and performance, on average up to twice as fast as iPhone 3G, so you can render web pages quicker and launch applications faster. iPhone 3G S takes advantage of the OpenGL ES 2.0 standard for stunning high-quality 3D graphics, making mobile gaming and other graphic intense applications better than ever

[Image Can Not Be Found]

Exakt hur specifikationerna skiljer sig mot föregångaren är okalrt, men de uppgifter vi tidigare publicerat ser ut att verka stämma ganska bra.

iPhone 3G S

iPhone 3G

Modellnummer

MB717LL

MB704LL

CPU-frekvens

600MHz

400MHz

RAM

256MB

128MB

Kamera

3.2MP med autofokus

2.0MP

Lagringskapacitet

32GB
16GB

Övriga funktioner

FM-radio och digital kompass

-

Den digitala kompassen fanns också med på Apples officiella specifikationslista och den större kamerasensorn är en av de större nyheterna. Med avancerad autofokus funktionalitet och större användarmöjligheter för konsumenter och programutvecklare som kan dra nytta av kameramodulen i sina egna program. Något som blir ännu intressantare tack vare kamerans videofunktionalitet med 640x480 upplösning i 30fps.

Apple kommer att börja sälja iPhone 3G S den 19 juni men då bara på de största marknaderna till en början, fram till augusti månad kommer sedan upp till 80 länder att kunna ta del av Apples nya telefon som likt förra modellen lanseras i samma svarta eller vita design, men alltså med betydligt mer kraft under pekskärmen. Priserna hos våra svenska leverantörer återstår att se men de ska inte skilja särskilt mycket från dagens iPhone 3G som ska fortsätta säljas till ett lägre pris.

Läs mer om nyheterna i iPhone 3G S på Apples hemsida.

[Image Can Not Be Found]

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1227848
June 9, 2009 - 1:00 am
sp_Permalink sp_Print

Hjälp!
Världens åttonde underverk har anlänt till sekten... :cy:
Med nya funktioner som aldrig förr har skådats i en mobil?

Eller inte.... 😉

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1227866
June 9, 2009 - 9:22 am
sp_Permalink sp_Print

Klart det är världens 8:e underverk.
Synd att den inte kommer förrän i juli bara.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1227872
June 9, 2009 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Hjälp!
Världens åttonde underverk har anlänt till sekten... :cy:
Med nya funktioner som aldrig förr har skådats i en mobil?

Eller inte.... 😉

iPhone handlar inte om att vara en revolution med nya tekniska funktioner utan det är sättet de använt gammal teknik som gör den bra.
Det sorgliga är ju egentligen att iPhone 3GS borde varit första iPhonen. Att det skulle krävas ett par uppdateringar innan 3g, 3,2mpxl med autofokus, mms osv kom med är dåligt.

Json_81
Member
Medlem
1227887
June 9, 2009 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: iPhone handlar inte om att vara en revolution med nya tekniska funktioner utan det är sättet de använt gammal teknik som gör den bra.
Det sorgliga är ju egentligen att iPhone 3GS borde varit första iPhonen. Att det skulle krävas ett par uppdateringar innan 3g, 3,2mpxl med autofokus, mms osv kom med är dåligt.

Inte så konstigt att första bara hade 2G eftersom den inte släpptes i europa.
3G är (eller iaf var då, vet inte hur det ser ut nu) inte speciellt stort i staterna.

Folk som gnäller på mpixlar brukar vara samma personer som klagar på bristen på mms. De vill tydligen ta 10mpixel kort som de kan skala ner till oigenkännlighet och skicka snordyrt.

Jag kan inte begripa varför folk vill ha mer än 2-3 mpixel i telefonen, bilderna blir bara stora i onödan. Hur många skriver ut sina kamerabilder i A4 och uppåt? (Och tror att det spelar roll med tanke på plast-optiken)

Att de lägger till mms känns för mig som att lägga till en floppy på nya datorer.

Autofokus och lite bättre optik kan jag dock hålla med om.
Och att kunna använda blåtanden till att ansluta till andra telefoner, använda telefonen som modem och copy/paste.
Multitasking kan man ju oxå tycka skulle varit med från första versionen.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1227895
June 9, 2009 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote:
Jag kan inte begripa varför folk vill ha mer än 2-3 mpixel i telefonen, bilderna blir bara stora i onödan. Hur många skriver ut sina kamerabilder i A4 och uppåt? (Och tror att det spelar roll med tanke på plast-optiken)

Fast poängen är kanske att man hade gjort det, ifall det hade blivit OK? Jag vill ha en multifunktionstelefon, som gör att jag slipper ha en massa annat skit i fickorna. Inte en designpryl, som tar kassa bilder, har lite halvkass mediaspelare, och tveksamma kalenderfunktioner. Inte för att iPhone är sådan, men jag ser ingen mening med att acceptera medioker prestanda i någon av delarna. Och då framförallt inte när konkurrenterna kan erbjuda mig mer och bättre.

Json_81
Member
Medlem
1227898
June 9, 2009 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Fast poängen är kanske att man hade gjort det, ifall det hade blivit OK? Jag vill ha en multifunktionstelefon, som gör att jag slipper ha en massa annat skit i fickorna. Inte en designpryl, som tar kassa bilder, har lite halvkass mediaspelare, och tveksamma kalenderfunktioner. Inte för att iPhone är sådan, men jag ser ingen mening med att acceptera medioker prestanda i någon av delarna. Och då framförallt inte när konkurrenterna kan erbjuda mig mer och bättre.

Säg en kameramobil som är så bra?
Klart att önskvärt vore systemkamerakvalite på foto, filma i fullhd, prestanda motsvarande en stationär monsterdator, inbyggd projektor, gigabit uppkoppling osv.

Men inte särskilt realistiskt :p

Av de telefonerna jag testat är iphone fortfarande överlägsen vad gäller när man använder den till sådant som känns realistiskt, dvs spela mp3, ta något ploj-foto, kolla något videklipp kanske, enklare kalender, maila och surfa lite lätt.
Och då använde jag första generationens iphone (utan 3g alltså) jämfört med t ex xperia, htc touch osv.

Har inte testat android än, kan tänka mig att de telefonerna står sig väldigt bra, kanske bättre än en iphone.

Alla funktioner i världen kan inte kompensera för sunkigt UI och buggig mjukvara (många nyare SE-lurar t ex).

denstore
Member
Medlem
1227900
June 9, 2009 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Även om jag tycker min Ericsson är lite trist, så måste jag säga att den aldrig har buggat, och att kameran fungerar osedvanligt bra. Skulle gissa på att de nyare modellernas kamera är ännu bättre. De borde mycket väl kunna ersätta allt vad kompaktkameror heter. Systemkameror är en annan sak, och har framförallt ett annat ändamål än typ mobil eller kompaktkameror. Inte heller ser jag något större problem med mp3-spelningsfunktionerna i nyare Ericsson. Men visst, allt kan bli bättre. Dock så anser jag nog att iPhone har argument emot sig, som t.ex. den ganska kassa kameran, och det fasta minnet.

Json_81
Member
Medlem
1227906
June 9, 2009 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Även om jag tycker min Ericsson är lite trist, så måste jag säga att den aldrig har buggat, och att kameran fungerar osedvanligt bra. Skulle gissa på att de nyare modellernas kamera är ännu bättre. De borde mycket väl kunna ersätta allt vad kompaktkameror heter. Systemkameror är en annan sak, och har framförallt ett annat ändamål än typ mobil eller kompaktkameror. Inte heller ser jag något större problem med mp3-spelningsfunktionerna i nyare Ericsson. Men visst, allt kan bli bättre. Dock så anser jag nog att iPhone har argument emot sig, som t.ex. den ganska kassa kameran, och det fasta minnet.

Vad för telefon?
Jag och min sambo har W760 just nu, ren skittelefon. Samma buggar på båda, trots att jag uppdaterat mjukvaran på min flera gånger.

Och vad jag sett av bilderna från deras bästa kameror är det långt till att kunna jämföras med en kompaktkamera.

Kvaliten på ericsson nuförtiden:
http://www.idg.se/2.1085/1.233.....-i-mangder

[edit]kan tillägga att jag tycker det är synd, har alltid gillat deras mobiler, fram till w810i har jag varit riktigt nöjd med de jag haft[/edit]

denstore
Member
Medlem
1227913
June 9, 2009 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Min k810i har funkat väldigt bra, anser jag. Fotokvaliten, jämfört med vad jag sett från iPhone, ligger före i mitt tycke, vilket jag ser som ganska dåligt utifrån Apples perspektiv.

Fantoon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 614
1227918
June 9, 2009 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Säg en kameramobil som är så bra?
Klart att önskvärt vore systemkamerakvalite på foto, filma i fullhd, prestanda motsvarande en stationär monsterdator, inbyggd projektor, gigabit uppkoppling osv.

Men inte särskilt realistiskt :p

Av de telefonerna jag testat är iphone fortfarande överlägsen vad gäller när man använder den till sådant som känns realistiskt, dvs spela mp3, ta något ploj-foto, kolla något videklipp kanske, enklare kalender, maila och surfa lite lätt.
Och då använde jag första generationens iphone (utan 3g alltså) jämfört med t ex xperia, htc touch osv.

Har inte testat android än, kan tänka mig att de telefonerna står sig väldigt bra, kanske bättre än en iphone.

Alla funktioner i världen kan inte kompensera för sunkigt UI och buggig mjukvara (många nyare SE-lurar t ex).

Jag är ledsen att säga det här men kameran i mobilen finns till att fånga upp sådana ögonblick i mitt vardagliga liv där jag inte släpar med en kamera. Samtidigt finns MMS för sådana som jag som uppskattar att skicka ett mms på semestern istället för ett vykort.

Sen kan man inte låta bli att bli lite sur över Apples dubbelmoral "Vi lanserar inte netbooks för vi kan inte producera något som är så billigt som inte är skit..."

Jag följde WWDC igår och var inte imponerad. Vem har tid att gå igenom 40 000 program som de är så stolta över? Eller alla de andra programmen som de lanserade igår?

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
1227935
June 9, 2009 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Vad för telefon?
Jag och min sambo har W760 just nu, ren skittelefon. Samma buggar på båda, trots att jag uppdaterat mjukvaran på min flera gånger.

Och vad jag sett av bilderna från deras bästa kameror är det långt till att kunna jämföras med en kompaktkamera.

Kvaliten på ericsson nuförtiden:
http://www.idg.se/2.1085/1.233.....-i-mangder

[edit]kan tillägga att jag tycker det är synd, har alltid gillat deras mobiler, fram till w810i har jag varit riktigt nöjd med de jag haft[/edit]

Ska du jämföra fotograferingsmöjligheter mellan de båda märkena så kan du ju ta SEs Cybershot-telefoner istället för deras musiktelefoner 😛

Min K800i tar förvånansvärt bra foton, den har xenonblixt och autofokus, videoinspelning och vill jag visa kompisen som sitter hemma vilken fin fisk jag just fått så kan jag skicka ett MMS snabbt till honom.

Telefonens foton har varit utmärkta att skicka över till datorn och lägga upp på min fiskeblogg. Nu har jag en kompaktkamera från Sony till fiskebilderna men glömmer jag den så har jag i vilket fall med mig mobilen och kan ta bra foton ändå.

Och den är många år gammal.

Flera av mina vänner har en Iphone 3G och jag måste säga att bilderna är avsevärt sämre än bilderna som jag tar.

Visst är det småsaker men det är saker som gör telefonen komplett.
Många av Apples anhängare viftar bort det som petitesser och låtsas som att de inte ens vill ha dessa funktioner i telefonen men jag är övertygad om att de skulle vara mer nöjda om Iphonen hade allt detta.

Nu med Iphone 3GS kommer en del av dessa saker att fixas men fortfarande tycker jag att det kunde installerats en liten blixt.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Json_81
Member
Medlem
1227942
June 9, 2009 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: Ska du jämföra fotograferingsmöjligheter mellan de båda märkena så kan du ju ta SEs Cybershot-telefoner istället för deras musiktelefoner 😛

Min K800i tar förvånansvärt bra foton, den har xenonblixt och autofokus, videoinspelning och vill jag visa kompisen som sitter hemma vilken fin fisk jag just fått så kan jag skicka ett MMS snabbt till honom.

Telefonens foton har varit utmärkta att skicka över till datorn och lägga upp på min fiskeblogg. Nu har jag en kompaktkamera från Sony till fiskebilderna men glömmer jag den så har jag i vilket fall med mig mobilen och kan ta bra foton ändå.

Och den är många år gammal.

Flera av mina vänner har en Iphone 3G och jag måste säga att bilderna är avsevärt sämre än bilderna som jag tar.

Visst är det småsaker men det är saker som gör telefonen komplett.
Många av Apples anhängare viftar bort det som petitesser och låtsas som att de inte ens vill ha dessa funktioner i telefonen men jag är övertygad om att de skulle vara mer nöjda om Iphonen hade allt detta.

Nu med Iphone 3GS kommer en del av dessa saker att fixas men fortfarande tycker jag att det kunde installerats en liten blixt.

Jag har inte sagt att ericssons kameramobiler inte tar bättre bilder, men det beror ju knappast på att de har fler pixlar.

Javisst, bättre kamera skulle absolut inte skada, men då är det bättre optik som gäller.
MMS är en funktion som jag viftar bort vilken dag som helst, som jag skrev tidigare, dyrt sätt att skicka sönderskalade bilder 🙂

skiroy
Member
Medlem
1227955
June 9, 2009 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: MMS är en funktion som jag viftar bort vilken dag som helst, som jag skrev tidigare, dyrt sätt att skicka sönderskalade bilder 🙂

MMS kan vara jävligt smidigt.
I mitt jobb är det suveränt för att snabbt skicka en översikt över ett problem där det kan vara svårt att förklara i text.
MMS=Applesektens främsta bortförklarning.
Apple vinner på att saker och ting ska skickas över webben istället för på det vanliga sättet. Apple har ju vinnlagt sig över antal skickad trafik...

Jag hoppas och tror att du fattar men som den sektmedlem du är så är jag inte så hoppfull om att du verkligen gör det.

skiroy
Member
Medlem
1227957
June 10, 2009 - 12:23 am
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: iPhone handlar inte om att vara en revolution med nya tekniska funktioner utan det är sättet de använt gammal teknik som gör den bra.

Det där är ju samma gamla applesektsnack!
Allt med Apple har ju varit så himla revolutionerade enligt sekten även om det har legat årtal efter andra innovationer.

Lyft bort skygglapparna...

Json_81
Member
Medlem
1228005
June 10, 2009 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: MMS kan vara jävligt smidigt.
I mitt jobb är det suveränt för att snabbt skicka en översikt över ett problem där det kan vara svårt att förklara i text.
MMS=Applesektens främsta bortförklarning.
Apple vinner på att saker och ting ska skickas över webben istället för på det vanliga sättet. Apple har ju vinnlagt sig över antal skickad trafik...

Jag hoppas och tror att du fattar men som den sektmedlem du är så är jag inte så hoppfull om att du verkligen gör det.

Ja, jag fattar att en del fortfarande tycker mms är bra, jag skrev att jag tycker det är en värdelös funktion.
Btw, vore det inte bättre i ditt jobb att maila bilden så att mottagaren ser vad den föreställer? :p

Om du läser vad jag skrivit i hela tråden så har jag inte skygglapparna (helt) på.

Ska poängtera en sista gång här, jag tycker att iphone fortfarande är bättre än konkurrenterna (möjligen utom android-lurarna då).
Jag tycker att ett snyggt, smidigt och framför allt, lättanvänt och logiskt interface är betydligt viktigare än de fördelar som finns i hårdvara hos de andra lurarna. UI't är något anti-sektens skygglappar brukar dölja.
Det är långt ifrån perfekt, men bra mycket närmare än någon annan lur jag sett.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1228008
June 10, 2009 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Ja, jag fattar att en del fortfarande tycker mms är bra, jag skrev att jag tycker det är en värdelös funktion.
Btw, vore det inte bättre i ditt jobb att maila bilden så att mottagaren ser vad den föreställer? :p

Om du läser vad jag skrivit i hela tråden så har jag inte skygglapparna (helt) på.

Ska poängtera en sista gång här, jag tycker att iphone fortfarande är bättre än konkurrenterna (möjligen utom android-lurarna då).
Jag tycker att ett snyggt, smidigt och framför allt, lättanvänt och logiskt interface är betydligt viktigare än de fördelar som finns i hårdvara hos de andra lurarna. UI't är något anti-sektens skygglappar brukar dölja.
Det är långt ifrån perfekt, men bra mycket närmare än någon annan lur jag sett.

UI:t är lättanvänt, men det är fortfarande svårt att välja en telefon som är uppenbart teknologiskt underlägsen bara pga. det. Om man nu klarar sig utan de funktioner som i stort sett alla konkurrerande telefoner erbjuder så är det ju inte mycket att diskutera, men det är förbanat svagt att man ska behöva göra avkall på funktioner som är självklara hos alla andra.

Det är ändå överlag ganska sorgligt att Apple ska ta så lång tid på sig att få fram en telefon med 2-3 år gamla tech specs.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 265
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL