April 17, 2005
Apple har med sin iPod-familj av portabla multimediaspelare skapat en nästan
helt egen genre inom marknaden. iPod är inte bara en produkt utan ett helt
varumärke och nästan en livsstil. Alla dem som är något, kändisar eller
bara skolungdomar på matrasten, har en iPod i fickan. Apple har totalt dominerat
MP3-spelarmarknaden och inga konkurrenter har ens kommit närheten. Nu har dock
försäljningen börjat avta ordentligt och ironiskt nog kan det vara så att iPods
framgångar kan bli dess eget fall. Som med de flesta "mode" börjar
imponeringsfaktorn att avta när varenda kotte springer runt med "det senaste"
och det är precis vad som börjat hända med Apple och dess iPod-spelare.
På The Observer har man skrivit en kortare artikel om de svårigheter Apple ser ut att vara på väg mot och hur viktigt Apples specialevent är den 12 september (under morgondagen). Intressant läsning för dem som vill veta mer om vad som kan hota Apple och dess dominans på PMP-marknaden.
November 24, 2004
October 19, 2005
March 10, 2003
Tror marknaden är ganska mättad på mp3 spelare. Känns inte som man byter mp3 spelare lika ofta som tillverkarna anser man borde.
Det enda som får mig att uppgradera är stöd för mer format (ogg, flac t.ex.) eller att jag vill ha mer lagringsutrymme.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
August 7, 2003
Jag vet inte, hur stor marknadsandel har Apple egentligen, om man räknar med alla kameror, bilradio-apparater och billiga "prenumerera på vår tidning-så-får-du-en-junkig-mp3spelare"-spelare...
32 miljoner ipods såldes. 800 miljoner telefoner? Hur många kan spela mp3er? är det flera än 4% så såldes flera telefoner med spelar-funktion är iPods... skulle inte förvåna mig om Nokias andel mp3-spelare är större än Apples...
*söka lite*
Wikipedia wrote: In the first quarter of 2006 Nokia sold over 15 million MP3 capable mobile phones, this means that Nokia is not only the world's leading supplier of mobile phones and digital cameras (as most of Nokia's mobile phones feature digital cameras), Nokia is now also the leading supplier of digital audio players (MP3 players).
September 7, 2006
Exakt, det är fel att säga att Apple dominerat marknaden för "MP3 spelare", det de dominerat är marknaden för hårddisk baserade spelare, inget annat.
Räknar man flash baserade så säger det sig själv att de inte har något monopol där med tanke på hur många märken det finns och hur stora volymer av små skitspelare på 128M det finns som t.o.m ges bort med tidningar.
Räknar man dessutom med mobiltelefoner så hamnar de ännu längre ned på skalan.
1 Guest(s)