April 17, 2005
iPod Nano är Apples nya lilla älskling på MP3-spelarmarknaden och många mindre MP3-tillverkare i Taiwan har klagat på att Apple pressat priserna för hårt på marknaden för flashbaserade spelare. Det kan mycket väl stämma men det verkar inte vara några problem för Apple att tjäna fina pengar på iPod Nano. Marknadsundersökningsföretaget iSuppli, som tidigare undersökt produktionskostnaderna för Mac Mini, har nämligen dissekerat iPod Nano och räknat ut vad spelaren kostar att tillverka. Den 2GB modell av iPod Nano man köpte för 199 dollar kostar 90.18 dollar i material och ytterligare 8 dollar i produktionskostnad för att tillverkas. Med andra ord har Apple en vinstmarginal på runt 50% innan man drar av kostnaderna för marknadsföring och distribution.
Det är i linje med deras övriga iPod-spelare och ger en vink om vilken enorm kassako iPod-serien är för Apple. iSuppli har gått igenom de olika delarna i Nano-spelaren och inte minst flashminnet som Apple köper från Samsung med en riktigt fin rabatt. Enligt iSuppli betalar Apple 54 dollar för 2GB flashminne från Samsung. Detta efter att man kommit överrens om att köpa upp hela 40% av Samsungs NAND-flash produktion. Andra tillverkare beräknas betala hela 90 dollar för samma minnesmängd, vilket gör det lättare att förstå Apples konkurrenters frustration.
February 16, 2005
asså sånna här saker är så svåra att disskutera efter som ingen här känner till vad all mellanhänder lägger på, innan vi vet det så vet vi inte heller vad "tillverkaren" har i marginal,
som underDOG skrev, det kommer till mer, gjutformar, utveckling etc.
som twinpixel säger, ett spel kostar inte mågna öre att tillverka, men sen have vi ju alla progeramerare, designers ja alla som jobbat med spelet ska ju ha lön och denna måste ju täckas av försäljningen.
sen kan man ju disskutera om det inte skulle löna sig att ta 120kr för ett org spel å sälja mer i stället..
detta genom att kapa leden, ta bort mellanhänder.
1 Guest(s)