April 17, 2005
Apple har som bekant haft ett specialevent under dagen där man presenterat en
hel del intressanta produkter. Inte minst är det ett nytt tillskott i
iPod-sortimentet som väcker uppståndelse. iPod Nano heter spelaren som i
princip blir ett mellanting av iPod Shuffle och iPod Mini. Nano använder sig av
flashminne som lagringsmedie vilket är en anledning till att Apple kunnat slimma
designen på spelaren riktigt ordentligt. iPod Nano är exempelvis bara 62% så
stor som iPod Mini och tjockleken (tunnheten?) är bara 6.9mm medan vikten landar
på nätta 42g. iPod Nano kommer säljas med 2GB resp. 4GB lagringskapacitet och
förutom den klassiska "iPod-vita" färgen finns även en svart modell.
[Image Can Not Be Found]
Precis som iPod Mini har Nano blivit utrustad med en display, den är förvisso mindre (1.5") än på Minin men samtidigt är det högre upplösning och inte minst en färgdisplay. Batteritiden är också den bästa i iPods sortiment, 14 timmars spelande ska iPod Nano klara utan laddning. Priserna ligger på 1995 kronor för 2GB modellen och 2495 kronor för toppmodellen med 4GB lagringskapacitet.
Mer information om iPod Nano går att hitta på Apples hemsida.
[Image Can Not Be Found]
Apple ligger onekligen inte på latsidan och samtidigt som man lanserat iPod Nano har man passat på att släppa en ny version av iTunes. iTunes 5 har en hel del nyheter och mer om mjukvaran går att läsa här. Ni kan vänta er mer information från Apples specialevent som inte enbart innehöll information om iPod och iTunes...
Jag måste säga att den tilltalar mig på något sätt.. Är nog mycket displayen och stilrenheten dock.
Tekniknörd som gillar att träna.
November 23, 2001
Me love.. Har funderat på en mini länge nu. Men den började kännas så inaktuell.
Det här var bättre.. Mer slimmat! Skön för ögat, själva slimmade/minimalistiska, (dock är inte layouten den snyggaste).
4 Gb räcker långt, 2gb känns som man kan skaffa en "vanlig" flashbaserad. Skönt utan mekansika delar också!
September 20, 2003
Mean Machine wrote: [quote=Delph1]Sjysst med färgdisplay, men i övrigt så kan jag inte påstå att den är vacker direkt 😕
//Andreas
Indeed. Sen lär den plågas av samma kassa ljud som "föregångarna", dessvärre.
Vafalls? I min iPod 3G tycker jag då att ljudet är helt underbart. Och tro nu inte att jag sitter på något sketet AC97-ljudkort i datorn!
April 8, 2003
Innan ni bashar mig för Apple-fanboy!!11111... Så tänk till. Är det inte hyfsat revolutionerande att det är 4 GB flash-minne i den? Jämfört med de tidigare iPodarna som, i alla fall på sistone, varit modeinriktade reliker vad gäller hårdvara, är detta en frisk fläkt iom användandet av flash, färgskärm och det lilla skalet. Jag gillar liksom inte hårddiskar, och att börja införa dem i mobiltelefoner á la Nokia eller i handdatorer á la Palm är väldigt bakåtsträvande imho.
Marknadens hetaste flash-spelare? Priset är ju otroligt för 4 GB flashminne. Och spelare förstås.
August 7, 2003
Mean Machine wrote: [quote=Delph1]Sjysst med färgdisplay, men i övrigt så kan jag inte påstå att den är vacker direkt 😕
//Andreas
Det beror väl på om de tagit kretsarna från ipod eller ipod flash (som testades till överlägset bäst (renast ljudåtergivning) iaf rent elektroniskt/elektriskt/objektivt)
Ni som tycker den är ful måste ha seriösa problem med antingen ögon eller andra problem (taskig uppväxt osv... ) Nädå, men smaken är som röven, vissa har större än andra 🙂
January 30, 2004
Laglorden wrote:
Ni som tycker den är ful måste ha seriösa problem med antingen ögon eller andra problem (taskig uppväxt osv... ) Nädå, men smaken är som röven, vissa har större än andra 🙂
Seriöst så börjar vitvarudesignen kännas gammal och trist. Ok, min ibook är snygg men Apple borde förnya sig lite.
November 27, 2003
Laglorden wrote: [quote=Mean Machine][quote=Delph1]Sjysst med färgdisplay, men i övrigt så kan jag inte påstå att den är vacker direkt 😕
//Andreas
Det beror väl på om de tagit kretsarna från ipod eller ipod flash (som testades till överlägset bäst (renast ljudåtergivning) iaf rent elektroniskt/elektriskt/objektivt)
Jag finner ljudet i iPod extremt tråkigt och livlöst faktiskt.
Jag tycker den är ful för pga av dess former främst. Väldigt otymplig trots att den är så liten. Apples design i stort är snygg och stilren. Funktion och finess ska gå hand i hand, men det gör det inte riktigt här känns det som.
//Andreas
August 7, 2003
Code Red wrote: [quote=Laglorden]
Seriöst så börjar vitvarudesignen kännas gammal och trist. Ok, min ibook är snygg men Apple borde förnya sig lite.
Hehe, den finns ju i SVART också!! annars får du väl ta fram overheadpennorna och graffa lite 😉
April 8, 2003
Otymplig kan man inte anklaga den för. Den är marknadens minsta spelare med så här mycket minne så vitt jag vet. Och yes, jag börjar också tröttna lite på den vita designen och är hemskt glad att de släppte den i PlayStation Portable-svart också.
Ljudet kan man väl klaga på likt alla MP3-spelare, för det är ju för det första komprimerad musik man lyssnar på och inte 192kHz DVD-A. Sedan är elektroniken så liten att den måste låta dåligt, men det är ju gemensamt för klassen. Om den här låter dåligt så föreslår jag att man byter hörlurar. Och inte till Koss the Plug. 😉
April 8, 2003
jarlen wrote: Nu har jag köpt en svart 4GB! Whiee..
Tar nog ett tag att få hem den. Men den var värt det 2000kr jämt betalade jag från Applestore USA.
Min flickvän ordnar hem den till Sverige snart 🙂
Låter som om det vore smartare att köpt den med CSN-kort i sverige för ~2300 och sparat tid. :O
November 23, 2001
Twin_Pixel wrote: [quote=jarlen]Nu har jag köpt en svart 4GB! Whiee..
Tar nog ett tag att få hem den. Men den var värt det 2000kr jämt betalade jag från Applestore USA.
Låter som om det vore smartare att köpt den med CSN-kort i sverige för ~2300 och sparat tid. :O
Det är ju fortfarande 300kr billigare 🙂
Alla sparade pengar är bra pengar när man pluggar.
April 8, 2003
jarlen wrote: [quote=Twin_Pixel][quote=jarlen]Nu har jag köpt en svart 4GB! Whiee..
Det håller jag med om, men frakten till Sverige borde ju gå på minst $20 (som förvisso är ungefär vad Posten tar för att skicka lokala vykort ).
November 23, 2001
Twin_Pixel wrote: [quote=jarlen][quote=Twin_Pixel][quote=jarlen]Nu har jag köpt en svart 4GB! Whiee..
Det håller jag med om, men frakten till Sverige borde ju gå på minst $20 (som förvisso är ungefär vad Posten tar för att skicka lokala vykort ).
Frakt? Resväska....
1 Guest(s)