iPod Nano - Ny supertunn iPod-spelare från Apple|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
iPod Nano - Ny supertunn iPod-spelare från Apple
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 7, 2005 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Apple har som bekant haft ett specialevent under dagen där man presenterat en
hel del intressanta produkter. Inte minst är det ett nytt tillskott i
iPod-sortimentet som väcker uppståndelse. iPod Nano heter spelaren som i
princip blir ett mellanting av iPod Shuffle och iPod Mini. Nano använder sig av
flashminne som lagringsmedie vilket är en anledning till att Apple kunnat slimma
designen på spelaren riktigt ordentligt. iPod Nano är exempelvis bara 62% så
stor som iPod Mini och tjockleken (tunnheten?) är bara 6.9mm medan vikten landar
på nätta 42g. iPod Nano kommer säljas med 2GB resp. 4GB lagringskapacitet och
förutom den klassiska "iPod-vita" färgen finns även en svart modell.

[Image Can Not Be Found]

Precis som iPod Mini har Nano blivit utrustad med en display, den är förvisso mindre (1.5") än på Minin men samtidigt är det högre upplösning och inte minst en färgdisplay. Batteritiden är också den bästa i iPods sortiment, 14 timmars spelande ska iPod Nano klara utan laddning. Priserna ligger på 1995 kronor för 2GB modellen och 2495 kronor för toppmodellen med 4GB lagringskapacitet.
Mer information om iPod Nano går att hitta på Apples hemsida.


[Image Can Not Be Found]

Apple ligger onekligen inte på latsidan och samtidigt som man lanserat iPod Nano har man passat på att släppa en ny version av iTunes. iTunes 5 har en hel del nyheter och mer om mjukvaran går att läsa här. Ni kan vänta er mer information från Apples specialevent som inte enbart innehöll information om iPod och iTunes...

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
947605
September 7, 2005 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Snygg som fan! speciellt den svarte 😀 Men går de inte isönder väldigt lätt om de nu är så tunna?

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
947630
September 7, 2005 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Sjysst med färgdisplay, men i övrigt så kan jag inte påstå att den är vacker direkt 😕

//Andreas

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
947637
September 7, 2005 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Sjysst med färgdisplay, men i övrigt så kan jag inte påstå att den är vacker direkt 😕

//Andreas

Indeed. Sen lär den plågas av samma kassa ljud som "föregångarna", dessvärre.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
947640
September 7, 2005 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag måste säga att den tilltalar mig på något sätt.. Är nog mycket displayen och stilrenheten dock.

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
Member Since:
November 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
947646
September 7, 2005 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Me love.. Har funderat på en mini länge nu. Men den började kännas så inaktuell.

Det här var bättre.. Mer slimmat! Skön för ögat, själva slimmade/minimalistiska, (dock är inte layouten den snyggaste).

4 Gb räcker långt, 2gb känns som man kan skaffa en "vanlig" flashbaserad. Skönt utan mekansika delar också!

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
947655
September 7, 2005 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Men ipod mini är borta alltså? 2gb-modellen kostar vad ibod mini 4gb kostar. Sopigt. Jag som skulle beställa en rosa graverad mini till min tjej.

Avatar
Wingdings
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 493
Member Since:
September 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
947659
September 7, 2005 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=Delph1]Sjysst med färgdisplay, men i övrigt så kan jag inte påstå att den är vacker direkt 😕

//Andreas

Indeed. Sen lär den plågas av samma kassa ljud som "föregångarna", dessvärre.

Vafalls? I min iPod 3G tycker jag då att ljudet är helt underbart. Och tro nu inte att jag sitter på något sketet AC97-ljudkort i datorn!

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
947668
September 7, 2005 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Innan ni bashar mig för Apple-fanboy!!11111... Så tänk till. Är det inte hyfsat revolutionerande att det är 4 GB flash-minne i den? Jämfört med de tidigare iPodarna som, i alla fall på sistone, varit modeinriktade reliker vad gäller hårdvara, är detta en frisk fläkt iom användandet av flash, färgskärm och det lilla skalet. Jag gillar liksom inte hårddiskar, och att börja införa dem i mobiltelefoner á la Nokia eller i handdatorer á la Palm är väldigt bakåtsträvande imho.

Marknadens hetaste flash-spelare? Priset är ju otroligt för 4 GB flashminne. Och spelare förstås.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
947726
September 8, 2005 - 8:14 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=Delph1]Sjysst med färgdisplay, men i övrigt så kan jag inte påstå att den är vacker direkt 😕

//Andreas

Indeed. Sen lär den plågas av samma kassa ljud som "föregångarna", dessvärre.

Det beror väl på om de tagit kretsarna från ipod eller ipod flash (som testades till överlägset bäst (renast ljudåtergivning) iaf rent elektroniskt/elektriskt/objektivt)

Ni som tycker den är ful måste ha seriösa problem med antingen ögon eller andra problem (taskig uppväxt osv... ) Nädå, men smaken är som röven, vissa har större än andra 🙂

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
947730
September 8, 2005 - 8:29 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote:

Ni som tycker den är ful måste ha seriösa problem med antingen ögon eller andra problem (taskig uppväxt osv... ) Nädå, men smaken är som röven, vissa har större än andra 🙂

Seriöst så börjar vitvarudesignen kännas gammal och trist. Ok, min ibook är snygg men Apple borde förnya sig lite.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
947732
September 8, 2005 - 8:31 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: [quote=Mean Machine][quote=Delph1]Sjysst med färgdisplay, men i övrigt så kan jag inte påstå att den är vacker direkt 😕

//Andreas

Indeed. Sen lär den plågas av samma kassa ljud som "föregångarna", dessvärre.

Det beror väl på om de tagit kretsarna från ipod eller ipod flash (som testades till överlägset bäst (renast ljudåtergivning) iaf rent elektroniskt/elektriskt/objektivt)

Ni som tycker den är ful måste ha seriösa problem med antingen ögon eller andra problem (taskig uppväxt osv... ) Nädå, men smaken är som röven, vissa har större än andra 🙂

Jag finner ljudet i iPod extremt tråkigt och livlöst faktiskt.

Jag tycker den är ful för pga av dess former främst. Väldigt otymplig trots att den är så liten. Apples design i stort är snygg och stilren. Funktion och finess ska gå hand i hand, men det gör det inte riktigt här känns det som.

//Andreas

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
947748
September 8, 2005 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

Code Red wrote: [quote=Laglorden]

Ni som tycker den är ful måste ha seriösa problem med antingen ögon eller andra problem (taskig uppväxt osv... ) Nädå, men smaken är som röven, vissa har större än andra 🙂

Seriöst så börjar vitvarudesignen kännas gammal och trist. Ok, min ibook är snygg men Apple borde förnya sig lite.

Hehe, den finns ju i SVART också!! annars får du väl ta fram overheadpennorna och graffa lite 😉

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
948538
September 10, 2005 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Otymplig kan man inte anklaga den för. Den är marknadens minsta spelare med så här mycket minne så vitt jag vet. Och yes, jag börjar också tröttna lite på den vita designen och är hemskt glad att de släppte den i PlayStation Portable-svart också.

Ljudet kan man väl klaga på likt alla MP3-spelare, för det är ju för det första komprimerad musik man lyssnar på och inte 192kHz DVD-A. Sedan är elektroniken så liten att den måste låta dåligt, men det är ju gemensamt för klassen. Om den här låter dåligt så föreslår jag att man byter hörlurar. Och inte till Koss the Plug. 😉

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
Member Since:
November 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
949800
September 13, 2005 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag köpt en svart 4GB! Whiee..

Tar nog ett tag att få hem den. Men den var värt det 2000kr jämt betalade jag från Applestore USA.

Min flickvän ordnar hem den till Sverige snart 🙂

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
949994
September 13, 2005 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

jarlen wrote: Nu har jag köpt en svart 4GB! Whiee..

Tar nog ett tag att få hem den. Men den var värt det 2000kr jämt betalade jag från Applestore USA.

Min flickvän ordnar hem den till Sverige snart 🙂

Låter som om det vore smartare att köpt den med CSN-kort i sverige för ~2300 och sparat tid. :O

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
Member Since:
November 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
950001
September 13, 2005 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote: [quote=jarlen]Nu har jag köpt en svart 4GB! Whiee..

Tar nog ett tag att få hem den. Men den var värt det 2000kr jämt betalade jag från Applestore USA.

Min flickvän ordnar hem den till Sverige snart 🙂

Låter som om det vore smartare att köpt den med CSN-kort i sverige för ~2300 och sparat tid. :O

Det är ju fortfarande 300kr billigare 🙂
Alla sparade pengar är bra pengar när man pluggar.

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
950066
September 13, 2005 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

jarlen wrote: [quote=Twin_Pixel][quote=jarlen]Nu har jag köpt en svart 4GB! Whiee..

Tar nog ett tag att få hem den. Men den var värt det 2000kr jämt betalade jag från Applestore USA.

Min flickvän ordnar hem den till Sverige snart 🙂

Låter som om det vore smartare att köpt den med CSN-kort i sverige för ~2300 och sparat tid. :O

Det är ju fortfarande 300kr billigare 🙂
Alla sparade pengar är bra pengar när man pluggar.

Det håller jag med om, men frakten till Sverige borde ju gå på minst $20 (som förvisso är ungefär vad Posten tar för att skicka lokala vykort ). laugh

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
Member Since:
November 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
950097
September 14, 2005 - 5:31 am
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote: [quote=jarlen][quote=Twin_Pixel][quote=jarlen]Nu har jag köpt en svart 4GB! Whiee..

Tar nog ett tag att få hem den. Men den var värt det 2000kr jämt betalade jag från Applestore USA.

Min flickvän ordnar hem den till Sverige snart 🙂

Låter som om det vore smartare att köpt den med CSN-kort i sverige för ~2300 och sparat tid. :O

Det är ju fortfarande 300kr billigare 🙂
Alla sparade pengar är bra pengar när man pluggar.

Det håller jag med om, men frakten till Sverige borde ju gå på minst $20 (som förvisso är ungefär vad Posten tar för att skicka lokala vykort ). laugh

Frakt? Resväska....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL