iPod shuffle beblandar sig inte med eMac och iMac G3|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
iPod shuffle beblandar sig inte med eMac och iMac G3
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 24, 2005 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Apple har tydligen missat flera uppenbara egenskaper under utvecklandet av iPod Shuffle.
Även om många verkar klara sig bra utan den "obligatoriska" displayen på spelaren kanske det problem som dykt upp nu är lite mer svårsmält.
Det har nämligen visat sig att Apple iPod Shuffle inte är kompatibel med alla datorers USB-portar.
Däribland finns två av Apples egna datormodeller, Apple eMac och iMac G3.

"To charge iPod shuffle on an iMac G3 or eMac computer, users will need an optional accessory to reach the port. Apple is aware of the incompatibility and is quietly suggesting that iMac G3 and eMac owners circumvent the problem by making an additional purchase of an iPod shuffle Dock or a USB extension cable."

Det verkar som att Apple missbedömt den fysiska designen av iPod Shuffles USB-kontakt och vi förmodar att inkompabiliteten uppkommer på datorer med något försänkta USB-portar.
Detta kan bli ett stort problem för många iPod Shuffle ägare då den dockningsstation Apple rekommenderar har en 5-7 veckors leveranstid i dagsläget.

Källa: AppleInsider

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
828744
January 24, 2005 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Klantigt? Kan man tycka..

För mig är det ett under att shuffle säljer som den gör ändå, gahh, avskyr "märkessäljare"!

riwa
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 107
828986
January 24, 2005 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Räcker det inte att ha en usb förlängsningssladd som passar i en port då?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
829023
January 24, 2005 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

riwa wrote: Räcker det inte att ha en usb förlängsningssladd som passar i en port då?

Det borde funka.

//Andreas

Friamannen
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 183
829028
January 24, 2005 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

johan_lojan wrote: Klantigt? Kan man tycka..

För mig är det ett under att shuffle säljer som den gör ändå, gahh, avskyr "märkessäljare"!

Väldigt klantigt, inget snack om saken.

Men vad menar du med "märkessäljare"? Om Apple är märkessäljare är väl JoS och iRiver också det eller? Eller du kanske menar att man ska välja Skantic och andra lågprisbudgetskräpspelare i prisklassen 700kr? Även ifall de hade kostat 900kr för 512MB(med display) hade jag utan tvekan köpt Shuffle.

Det är faktiskt inte så konstigt att den säljer, med tanke på att den är både prisvärd och snyggt designad. Simpel att använda är den både i positiv och negativ bemärkelse. Kan tänka mig att många motionärer köper t ex 512MB-modellen.

Antar att jag är en "märkeskonsument"...

Elysion
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 836
829158
January 24, 2005 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe. Var det inte apple som hade en ny version av macOS och uppgraderade men den försvann möjligheten att läsa cd-skivor eller vadet va 🙂

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
829256
January 24, 2005 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Friamannen wrote: [quote=johan_lojan]Klantigt? Kan man tycka..

Väldigt klantigt, inget snack om saken.

Men vad menar du med "märkessäljare"? Om Apple är märkessäljare är väl JoS och iRiver också det eller? Eller du kanske menar att man ska välja Skantic och andra lågprisbudgetskräpspelare i prisklassen 700kr?

Men iRiver och JoS har ju vettiga specs på sina, den här har varken display eller, vad jag har förstått nåt ljud som är över sig, det enda speciella den har är en vit fin(?) design med en iPod-logga... och det är det den säljer på.
Till skillnad från iRiver / JoS / iAudio osv, så säljer ju denna spelaren i stort sett bara på märket.

(när man stoltserar med att spelare har en shufflefunktion så är det ju nåt fel?)

//Johan

Friamannen
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 183
829277
January 24, 2005 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

johan_lojan wrote: Men iRiver och JoS har ju vettiga specs på sina, den här har varken display eller, vad jag har förstått nåt ljud som är över sig, det enda speciella den har är en vit fin(?) design med en iPod-logga... och det är det den säljer på.
Till skillnad från iRiver / JoS / iAudio osv, så säljer ju denna spelaren i stort sett bara på märket.

(när man stoltserar med att spelare har en shufflefunktion så är det ju nåt fel?) //Johan

Jag håller med dig om att det är komiskt att överdriva shuffle-funktionen sådär.

Men i vilket fall, jag kikade lite på iRivers billigaste 512MB-alternativ (på pricerunner). Pris: 1703kr, närmare tusenlappen alltså. JoS billigaste låg på 1250kr, betydligt bättre där alltså. iAudios billigaste: 1694kr.

Slutsats? Vi spolar displayen och spolar ett högt pris. Jag tycker det är jävligt ignorant att påstå att folk är "märkesköpare" för att de köper en väldigt prisvärd mp3-spelare. Och självklart beror allt på målgruppen. En audiofil hade knappast valt den. Och inte jag heller. MEN jag förstår absolut folk som gör det. Den största målgruppen behöver inte optisk in/ut, stöd för 10 olika filformat osv. Däremot får de vara beredda på att offra display men i min mening går det i balans med det låga priset.

johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
829349
January 25, 2005 - 7:10 am
sp_Permalink sp_Print

Men det finns väl andra spelare som är billigare än 'Shufflen', och har display? Även om dessa märken kanske inte är de "finaste".

Jaja, end of discussion 😀 Jag förstår vad du menar och vi är överens om att shufflefunktionen är, öhh, inget speciellt för 'Shufflen'.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 62
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL