April 17, 2005
Iran fortsätter sin kamp mot Internets alla faror och efter att man tidigare beslutat sig för att förbjuda bredband i landet trodde kanske många att botten var nådd. Men nu har man gjort sitt nästa drag, man har nämligen bannlyst den omåttligt populära video-sajten YouTube.com. Som de flesta vet är YouTube fullspäckad med video-klipp från världens alla hörn och med ett vitt skiftande innehåll. Detta är tydligen inget man uppskattar i Iran utan regeringen har nu beslutat att blockera sajten och Iranska webbsurfare möts nu istället av ett meddelande som säger att sajten inte är godkänd enligt Irans lag. Sajten ska nu varit blockerad sedan månadsskiftet och exakt vilket innehåll som fått bägaren att rinna över är oklart. Men Irans ultrakonservativa ledare kan nog välja och vraka i det fallet.
December 21, 2005
February 12, 2003
Skoj. Har ett liknande fall av att vägra inse verkligheten, hon försöker på fullt allvar övertyga min klass att George Bush bara är en skådis och att amerikanerna är för korkade för att lägga märke till det, och att attacken mot WTC bara var påhittad.
Lägg märke till att hon kallar amerikanerna dum i huvudet. 😛
Sen vad det här hade med saken att göra vet jag inte, men jag kände mig tvungen att dela med mig av en lite skoj historia.
December 6, 2006
Gilgamesh wrote: aha din h-unge...men som sagt jag tycker det är helt sjukt att man överhuvudtaget ska spärra en sån sida....
c00lingen.. Walla walla falafel ?
Ne men hur fungerar ett URL filter som gör att ett helt land inte kan se på en internetsida ? Är det ISP som lägger in det på deras servrar ?
Gebba: Dom är inte bara primitiva, dom ser så ut med ^^, undra om dom snart kommer bannlysa Intel för deras saker är gjort i ett annat land än Iran.
February 5, 2005
Tänk så lätt det är för en regering att konvertera sitt eget land till ett U-land (tänker då främst på BB förbudet).
Vad uppnår man genom att spärra youtube, finns ju andra videosajter också, även om de inte är lika stora!
Snart lär de ju förbjuda google också för att man kan söka efter "olämpliga" saker! 😉
2 Guest(s)