August 22, 2005
Vi har precis tagit del av ett pressmeddelande från MP3-spelartillverkaren iRiver som behandlar deras senaste tillskott på MP3-marknaden.
iRiver har under CES lanserat den nya spelaren som går under namnet iRiver H10. Spelaren använder en 1" microhårddisk som lagringsutrymme och kapaciteten ligger på 5GB.
IRiver säger faktiskt i sitt pressmeddelande att detta är den minsta MP3-spelaren på marknaden med microhårddisk och färgskärm.
Vi kan tyvärr inte styrka detta men med tanke på spelarens mått har vi ingen anledning till att tveka. Med dimensioner på 95 x 54 x 15 mm är det verkligen en liten spelare. Vikten på 96 gram är inte heller något som avskräcker.
Att man sedan lyckats trycka in en mycket imponerande färgskärm tillsammans med en lagringskapacitet på 5GB är ingen dålig bedrift.
Färgskärmen är förvisso bara på 1.5" men med 260 000 färger är det knappast något fel på bildkvalitén.
IRiver H10 är med andra ord ypperlig även för att titta på foton eller andra bilder. Att spela musik är dock dess huvudsakliga uppgift och här finns det inte heller mycket att klaga på. Spelaren stödjer MP3, WMA och ASF-formaten och med en uteffekt på 2x18mW borde det inte vara några problem att få ut musiken på ett bra sätt.
IRiver H10 har även en FM-tuner och navigering sker genom en touchpad som de flesta high-end spelare använder idag.
IRiver H10 presenterades faktiskt av självaste Bill Gates på CES i Las Vegas den 6 januari. Men det är kanske inte så konstigt då en av spelarens egenskaper är att den har fullt stöd för Windows Media Player 10.
IRiver H10 har ett rekommenderat listpris på 2500 SEK men vad priset på spelaren kommer bli vi ser den i svenska butiker återstår att se. IRiver verkar dock ha en mycket kompetent spelare i H10 som vi absolut kommer titta närmare på.
Läs mer om iRiver H10 på iRivers hemsida.
January 25, 2004
July 16, 2003
Hugge wrote: Hmm... Jag får onda aningar när iriver och microsoft gör något ihop. Man måste säkert använda speciella program och kanske reservera plats på spelaren som man gör på touch.
Verywell, sista ordet om H10 är nog inte sagt på NH i alla fall...
H10 fungerar som ett flyttbartminne, inga program behövs för att lägga in musikfiler eller andra typer av filer. Den poppar upp som en enhet direkt i Windows Utforskare 🙂
Du kan däremot synka den mot t ex iriver Plus, den medföljande programvaran, du får då ID3 tag info.
Rekommenderade priset är dock 2999kr inte 2500kr som det nu står i nyheten.
August 27, 2003
C Cameron wrote: [quote=Hugge]Hmm... Jag får onda aningar när iriver och microsoft gör något ihop. Man måste säkert använda speciella program och kanske reservera plats på spelaren som man gör på touch.
Verywell, sista ordet om H10 är nog inte sagt på NH i alla fall...
H10 fungerar som ett flyttbartminne, inga program behövs för att lägga in musikfiler eller andra typer av filer. Den poppar upp som en enhet direkt i Windows Utforskare 🙂
Du kan däremot synka den mot t ex iriver Plus, den medföljande programvaran, du får då ID3 tag info.
Rekommenderade priset är dock 2999kr inte 2500kr som det nu står i nyheten.
Ahh, inga hållhakar utavhuvudtaget då med att föra över filer?
I sådana fall är det ju superb =DO
fixar nyheten med detsamma.
January 28, 2003
Jontez wrote: Låter lite surt eftersom jag köpte en N10 i förrgår, men har inte packat upp den än så ska nog försöka byta den. Hoppas dom inte whinar på mycom...
Det är ju helt olika spelare, ena en flashbaserad minsting och andra en större spelare, minsting inom hdd-spelare givetvis, med mycket minne. Beror på vad man värdesätter, helt enkelt.
Men om du är sugen på en H10 skall du se till att byta din spelare illa kvickt 😀
Min viktigaste fråga är: Hur är batterikapaciteten?
Det är det som håller mig ifrån att köpa en Ipod mini, 8h är 8h för lite i mina ögon...
July 16, 2003
MrWeizel wrote: Min viktigaste fråga är: Hur är batterikapaciteten?
Det är det som håller mig ifrån att köpa en Ipod mini, 8h är 8h för lite i mina ögon...
Batteritiden på H10 är upp till 12 timmar. Batteriet är dessutom utbytbart, som på en mobiltelefon. Så du kan lätt dubbla batteritiden 😉
January 28, 2003
C Cameron wrote: Batteritiden på H10 är upp till 12 timmar. Batteriet är dessutom utbytbart, som på en mobiltelefon. Så du kan lätt dubbla batteritiden 😉
Now we're talking.
Men då måste man köpa och hålla reda på ett extra batteri. 😕
Därför jag håller fast vid min JoS MP-300, 24h speltid på ett AA.
February 12, 2004
okey_sure wrote:
Dock kändes det inget vidare att Ms var inblandade...
Man undrar ju varför Iriver har beslutat att inte stödja Ogg Vorbis med denna spelare (om specifikationerna är kompletta). Ogg Vorbis-stöd har ju hittills varit en av de främsta anledningarna till att föredra Irivers spelare framför i övrigt likvärdiga konkurrenter.
Nåja, man får se vad framtida firmware-uppgraderingar kan erbjuda.
1 Guest(s)