iTunes spionerar på dig|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
iTunes spionerar på dig
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 12, 2006 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

iTunes är Apples mycket populära musikspelare, mycket tack var den starka kopplingen till deras välkända bärbara digitala musikspelare iPod. Nu har det dock uppdagats bland lite blandade källor att iTunes håller koll på vad du spelar för musik, vilket kanske inte är så allvarligt, men skickar sedan denna information till iTMS (iTunes Music Store) för att rekommendera dig musik. Idén är kanske inte helt dum om det inte vore för att det är ett ganska ordentligt intrång på den personliga integriteten.

Källa: slashdot

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1002131
January 12, 2006 - 9:09 am
sp_Permalink sp_Print

Det är ju bara att stänga ner ministore via menyn. Då slutar även datasändningen.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1002154
January 12, 2006 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan någon förklara varför man är tvungen installera itunes för att få Quicktime installerat. Sedan går det bra avinstallera itunes, men iaf? Vad är det för jädra idiotier???

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1002156
January 12, 2006 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Produktplacering tror jag det kallas.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1002159
January 12, 2006 - 12:19 pm
sp_Permalink sp_Print

mmm, Apple gör som Kazaa när man fick lite Spywares "på köpet" man var tvungen ta bort sen 👿

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1002220
January 12, 2006 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Lol! hur orkar de hålla på såhär? Stackars kodare som blir tvingade att skriva sånt här piss.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
Member Since:
March 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1002258
January 12, 2006 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv har jag svårt att fatta det här med olika mjukvaror till mp3 spelare. Tacka vet jag dra o släpp, inte minst pga "features" som ursprungliga posten beskriver.

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
Member Since:
April 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1002397
January 12, 2006 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag litar inte på några större programtillverkare längre. Och så länge jag inte kan känna att jag kan lita till hundra procent på att deras program inte innehåller program som spionerar på mig och skickar info tillbaks till dem eller program som håller sig gämda och gör saker jag inte får reda på tänker i alla fall inte jag betala för dem.

Jag har köpt ett par antivirusprogram mm men det är slut med det.

Detta är min åsikt och jag anser absolut inte att andra ska bryta mot lagen på grund av att JAG sagt det men det är vad jag har börjat göra nu.

Det går absolut inte lita på att som betalande kund få reda på exakt vad som installeras så jag ser ingen anledning att betala för det. Lika stor risk att få infektioner genom att ladda ner ett knäckt program från fildelarprogram som att köpa det i affärer om man använder sig av sunt förnuft och gratisantivirus. Och det var delvis därför jag betalade för programmen förr, för säkerheten.

Vill de stora bolagen skylla på mig, och andra som laddar ner knäckta program, att vi gör att de går i miljonförlust och måste höja sina priser får de gärna göra det. Det är skitsnack och alla vet det.

Storhetsvansinne och girighet kommer alltid finnas och de kommer alltid på något nytt att skylla på när de vill suga mer och mer pengar ur våra plånböcker, att de sedan lyckas lura hela länder att skapa lagar för att försöka stoppa oss är ju bara att beklaga.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Challeman
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 33
Member Since:
October 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1002826
January 13, 2006 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Kan någon förklara varför man är tvungen installera itunes för att få Quicktime installerat. Sedan går det bra avinstallera itunes, men iaf? Vad är det för jädra idiotier???

Finns standalone installation. http://www.apple.com/quicktime.....alone.html

Cheers

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 64
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL