Jämförelse av 4 webbläsare|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jämförelse av 4 webbläsare
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 14, 2006 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Webbläsare använder alla våra medlemmar dagligen och alla andra Internetsurfare för den delen. Det är helt enkelt en av de absolut mest viktiga mjukvarorna som finns i en dator i dagsläget. Alternativen är faktiskt också fler och bättre än någonsin där Internet Explorer fått konkurrenter på flera håll. På InternetWeek har man skrivit en långa artikel där man jämför fyra olika webbläsare, IE7 Beta 2, Firefox 1.5, Opera 8.5 och Maxthon 1.5. Det senare är för undertecknad en helt ny bekantskap som dock verkar vara en av de bättre webbläsarna som finns tillgängliga. Maxthon baseras på IEs webbläsaremotor men utöver detta är det inte mycket som går att känna igen. En mycket intressant jämförelse där Maxthon onekligen är det stora utropstecknet.

:: Läs hela artikeln på InternetWeek

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
Member Since:
May 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1014920
February 14, 2006 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag körde Maxthon på den tiden det hette MyIE2, ganska trevligt redan då. Fast nu är man så fast i Firefox och dess extensions att det är svårt att byta 🙂

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1014935
February 14, 2006 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

jag kör just nu med Deer Park Alpha 2 / FF 1.6a1
Gecko/20060213 Firefox/1.6a1
den versionen släpptes altså igår :Dhttp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/nightly/latest-trunk/firefox-1.6a1.en-US.win32.installer.exe

jag gillar den starkt, inte upptäckt någon bug än 😀

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
Member Since:
May 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1014937
February 14, 2006 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: jag kör just nu med Deer Park Alpha 2 / FF 1.6a1
Gecko/20060213 Firefox/1.6a1
den versionen släpptes altså igår :Dhttp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/nightly/latest-trunk/firefox-1.6a1.en-US.win32.installer.exe

jag gillar den starkt, inte upptäckt någon bug än 😀

Vad är nytt då?

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1014941
February 14, 2006 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

någon lång lista på fixar och nyheter har jag inte / har inte använt tillräckligt länge.
men FF loggan är en DP logga istället, (blå planet utan röd räv)

jag har även märkt av en liten skillnad att sidor anpassade för IE som har sett lite annorlunda med FF i geometrin nu ser ut mer som dom gör i IE, det är nu som jag upptäcker att så var inte fallet, men i SeaMonkey så är det så, SeaMonkey är byggd på samma sätt som FF/DP men har en annan design -> http://weblogs.mozillazine.org.....monkey.png

edit: roligheterna finns här http://www.mozilla.org/developer/ (längst ner)

det är kul att testa alla olika alphor/betor av olika program, jag har upptäckt att dom är inte så fruktansvärt ostabila som man kan tro då dom är vidarebyggen på tidigare fungerande versioner 🙂

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
Member Since:
May 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1014950
February 14, 2006 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote:
men FF loggan är en DP logga istället, (blå planet utan röd räv)

Det är bara för att det är en alpha/beta. Räven kommer tillbaka i final.

mIIIke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1014960
February 14, 2006 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Maxthon, maxthon, maxthon! Har kört med det ett bra tag nu. Började med precis som padda när det hette MyIE2.
Dock är det nog dags att uppdatera min maxthon, tror ja kör med version 1.1 just nu.

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
July 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1014995
February 14, 2006 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja... IE betan är ju sämst...

Jag kan surfa via den alls, lite jobbigt...
Har kollat alla inställningar, har nyaste av allt och allt ska fungera men den vägrar! och jag måste använda IE för att gå in på min I-bank...

Jobbiga Microsoft !" iofs... det är en beta så ...

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1015001
February 14, 2006 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Dry_Ice, ajdå, sicken otur, jag tycker att IE7 betan är bättre än IE6 i alla fall, men ändå långt efter FF.

jag höll nästan på att glömma, Dry_Ice, vilken bank ahr du? Nordea fungerar klockrent i FF 🙂

jag la upp en fusk forums "nyhet" i väntan på att någon (typ Anton) lägger upp den på sidan (med bättre formuleringar...) https://www.nordichardware.se/.....38;forum=7

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1015018
February 14, 2006 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Internetbanken (fsb) funkar klockrent för mig med (Opera 8.5).

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1015033
February 14, 2006 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

För min del är webbläsare som inte funkar på alla de tre stora plattformarna (Windows/x86, Linux/x86, Mac OS X/PPC, och snart dessutom Mac OS X/x86), definitionsmässigt självdiskvalificerade. Jag vill inte behöva byta browser bara för att jag kör ett annat operativsystem!

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1015038
February 14, 2006 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

med andra ord du använder FireFox?

r700
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
Member Since:
November 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1015039
February 14, 2006 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print
Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1015043
February 14, 2006 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

😮 hmm, jag sökte lite på den sidan, hittade ingen för linux....
eller hittade en efter lite Googlande, men det var IE4 för UNIX 😀

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1015109
February 14, 2006 - 11:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Dessutom är versionen av IE för OS X 5.23. Därefter las programmet ner av Microsoft. Visserligen var IE5 ingen dålig webbläsare när det begav sig, men det har gått ganska lång tid sen dess. Dessutom var IE5 och IE5 inte helt och hållet kompatibla med varann, även om man inte räknar självklara saker som att IE5 för Mac aldrig hade stöd för bland annat ActiveX.

Som om det inte är nog så finns den versionen som länkas till ovan inte på hemsidan (länken är död). Och den version som finns på versiontracker.org funkar inte tillsammans med Mac OS X Tiger. Kort sagt MS har diskvalificerat sig så mycket det bara går...

gizmo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
Member Since:
June 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1015118
February 15, 2006 - 12:21 am
sp_Permalink sp_Print

De testar Opera 8.5 i just detta test, väldigt kompetent webläsare enligt mig. Fast kör just nu Opera 9 Preview 2, kört denna version i ett par dagar, fungerar stabilt och märks inte att det är en "preview" enligt mig.

De två största, och bästa, förändringarna / tilläggen är bättre adblocker (högerklicka -> block content, sen klicka på den / de annonser / bilder du vill blockera). Sen går det även att lägga till vilken sökmotor man vill, bara högerklicka -> Create Serch i den sökmotor man vill ha, tex någon här på nordichardware eller kanske på discshop, får man upp en liten ruta, går även att tilldela en genväg, valfri bokstav eller siffra, ex n för nordichardware eller d för discshop.

Sen finns det även widgets, har inte själv hunnit testa dessa, men de som är intressanta hittils (sist jag kollade) är t ex Slashdot och Bash.

Även sökningen har blivit bättre, söker jag på exempelvis "nyhet" markeras alla ord / meningar som innehåller detta, väldigt praktiskt.

Allt detta i en 3.99MB stor fil wink

Ska tillägga att jag inte har testat Firefox i någon större utsträckning och kan därför inte jämföra och vet inte vad FF har för funktioner. Men personligen förstår jag inte varför vissa håller kvar vid IE.

Avatar
POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1136
Member Since:
April 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1015124
February 15, 2006 - 1:08 am
sp_Permalink sp_Print

gizmo wrote: De testar Opera 8.5 i just detta test, väldigt kompetent webläsare enligt mig. Fast kör just nu Opera 9 Preview 2, kört denna version i ett par dagar, fungerar stabilt och märks inte att det är en "preview" enligt mig.

De två största, och bästa, förändringarna / tilläggen är bättre adblocker (högerklicka -> block content, sen klicka på den / de annonser / bilder du vill blockera). Sen går det även att lägga till vilken sökmotor man vill, bara högerklicka -> Create Serch i den sökmotor man vill ha, tex någon här på nordichardware eller kanske på discshop, får man upp en liten ruta, går även att tilldela en genväg, valfri bokstav eller siffra, ex n för nordichardware eller d för discshop.

Sen finns det även widgets, har inte själv hunnit testa dessa, men de som är intressanta hittils (sist jag kollade) är t ex Slashdot och Bash.

Även sökningen har blivit bättre, söker jag på exempelvis "nyhet" markeras alla ord / meningar som innehåller detta, väldigt praktiskt.

Allt detta i en 3.99MB stor fil wink

Vart får man tag på previewen? 😮
Kollade runt på deras ftpserver, men hittade inget.

unr3al1
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
Member Since:
July 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1015141
February 15, 2006 - 7:44 am
sp_Permalink sp_Print

:bok: typ här finns den länken : http://labs.opera.com/news/2006/02/07/2/
Förövrigt en eminent web brauser. 😀

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1015219
February 15, 2006 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har nu testat Opera 9 och har nu totalt 5 browsers installerade på denna dator 😀

visa saker var bra med Opera, fin design och så men jag tycker samtidigt att vissa saker var sämre jämfört med FireFox, det som var sämre hoppas jag beror på att det är en preview. men jag återgår nu till att använda Deer Park Alpha 2 , 1.6a1 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 33
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL