Jättar till hårddiskar i framtiden|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jättar till hårddiskar i framtiden
DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
Member Since:
May 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
581047
March 26, 2004 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo scsci kanske hjälper en del. Men vem har råd me 80 GB scscidiskar... sen är de väl nord & sydbryggan med som inte hänger med rikigt eller?

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
581272
March 27, 2004 - 8:26 am
sp_Permalink sp_Print

Det var inte så länge sen som en HD på 400 MB ansågs onödigt stor... så nog tror jag det kommer finnas en marknad för större diskar allt, var så säker. Titta på spelen som släpps idag, fler och fler släpps på DVD och ligger kring 5 gig installerade, tror knappast att det slutar där...

Men är det nån som vet vad det vart av dom där Norska (har jag för mej) diskarna tog vägen? Dom som det var sånt snack om för några år sedan. Dom var helt utan rörliga delar, skulle tillverkas som waffers typ och klippas till i valfri storlek, och då dom inte hade några läshuvuden utan la upp datan i ett rutnät så skulle dom tydligen bli lika snabba som ram minnen. Kan det vara 3-4 år sen dom var på tapeten?

Är det nån som kommer ihåg dessa och vet vad det vart av dom?

Spindel
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1494
Member Since:
July 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
581337
March 27, 2004 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Men är det nån som vet vad det vart av dom där Norska (har jag för mej) diskarna tog vägen? Dom som det var sånt snack om för några år sedan. Dom var helt utan rörliga delar, skulle tillverkas som waffers typ och klippas till i valfri storlek, och då dom inte hade några läshuvuden utan la upp datan i ett rutnät så skulle dom tydligen bli lika snabba som ram minnen. Kan det vara 3-4 år sen dom var på tapeten?

Är det nån som kommer ihåg dessa och vet vad det vart av dom?

Syftar du på Zip Drive?

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
Member Since:
May 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
581368
March 27, 2004 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Det var väl tal om hårdiskar stora som kreditkort men med väldig stor lagringkacapitet. Tror han tänker på dom kanske.

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
Member Since:
March 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
581536
March 27, 2004 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja skulle helre se att de utveklade MRAM(är inte som DDR som allt info försvinner på när de stängs av) till större lagringkapasitet....

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
Member Since:
June 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
581660
March 27, 2004 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag anar att det e en diskution lite som kommer se ut som det där Citatet som Bill Gates sa i början av 90 talet eller när det nu var om att nåra 100k kommer vara mer än tillräckligt för alla...

Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
Member Since:
November 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
581692
March 27, 2004 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: Jag anar att det e en diskution lite som kommer se ut som det där Citatet som Bill Gates sa i början av 90 talet eller när det nu var om att nåra 100k kommer vara mer än tillräckligt för alla...

precis min tanke...

hur många här satt för 6 år sen o funderade på om dom skulle behöva en 120Gigs HDD?
ok att 490TB kanske e lite att ta i, men allt blir större... redan ida finns d "normala" människor me 1TB i burken
så om några år när halflife 5 kommer ut på 3st blue-ray-skivor kanske d behövs lite utrymme o installera d 🙄

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
581797
March 27, 2004 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, men bara för att man tycker att prestandan bör ha högre prioritet än kapaciteten betyder det inte att man tycker kapaciteten är oviktig på något sätt.
Jämför ökningen i prestanda med ökningen av kapacitet de senaste 5 åren, så lär ni se ett visst övertag på kapacitets-sidan.

Det är sant att spel börjar ta redigt mycket plats, men hur många sådana stora spel har man installerat samtidigt?

Och sen, de privatpersoner som sitter med ~1TB (eller motsvarande) lagringsutrymme i sina datorer, hur mycket hårddiskutrymme skulle privatpersoner behöva om de inte hade piratkopior på film, musik, spel och program på sina diskar?

Jag menar bara jag är mer intresserad av en ökad I/O-prestanda än ökad lagringskapacitet för tillfället, då jag känner att den befintliga hårddiskapaciteten "räcker för nu" men att prestandan inte är lika tillfredsställande.

Det är sällan man får forskningsnyheter där man kommit på sätt att öka hdd-prestandan flera multiplar.

kfo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 388
Member Since:
February 3, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
582461
March 28, 2004 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

oh, me wants :> skit i hastigheten.. bara man får plats med så mycket wäsch som möjligt. hrmm :>

när kommer dessa diskarna tro? och vad kommer dom att kosta? :>

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
583969
March 30, 2004 - 7:22 am
sp_Permalink sp_Print

kfo wrote: oh, me wants :> skit i hastigheten.. bara man får plats med så mycket wäsch som möjligt. hrmm :>

när kommer dessa diskarna tro? och vad kommer dom att kosta? :>

De kommer 2010, står, de kommer kosta typ lika mkt som dagens hårddiskar, står.
Inge warez :arg:
Och btw, lycka till att ha warez om några år :bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL