Jens Nylander sågar iTunes|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jens Nylander sågar iTunes
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 11, 2005 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Jens Of Swedens grundare Jens Nylander har gått ut med stark kritik mot Apples lansering av iTunes i Sverige. Jens Nylander som ofta hörs i liknande samband har stora betänkligheter inför iTunes sätt att hantera den musik som säljs. Först och främst går iTunes musik enbart att använda på Apples egna MP3-spelare, iPod och iPod Shuffle, vilket gör att alla svenskar med vanliga flashspelare (den vanligaste sorten av spelare i Sverige) sitter ute i kylan och inte kan använda sin musik direkt på sin spelare. Vid försök att erhålla Apples licens för sin spelare har JoS fått blankt nej av Apple.

Samtidigt tycker Jens Nylander, precis som oss, att priserna är allt för höga. Istället för 9kr per låt säger JoS grundare att 4-6kr är det maximala beloppet man bör ta för en separat låt. I detta fall måste vi säga att vi mer eller mindre fullt håller med Jens Nylander i hans tänkande. Han tror heller inte att fildelningen kommer sjunka efter iTunes lansering, utan tror att många konsumenter kan bli irriterade på iTunes brister vilket nog inte ger positiva effekter på fildelningen i Sverige.

Källa: IDG

jolund
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 40
Member Since:
March 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
887926
May 11, 2005 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med om att 9kr är på tok för mycket, men jag tycker han har fel när han kritiserar att musiken endast direkt kan användas på apple spelare. Itunes store är naturligtvis en del av marknadsföringen av ipod och tvärtom - jens kanske börjar sälja för få spelare....

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
887966
May 11, 2005 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte för att jag tänker köpa nånting därifrån för 9:- låten, men;

Men Jens är ute och cyklar. Man behöver ingen iPod för att lyssna på musiken. Man kan lyssna på dem i datorn eller bränna dem på vanlig cd (och sen rippa dem om man absolut vill ha dem i annat format och på nån sunkig Korea-spelare med Jenofsweden-klistermärke)

Avatar
Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
Member Since:
December 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
888013
May 11, 2005 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara för jos att sätta upp en egen site och kränga musik...
Vad är problemet? Gnäll!

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
888038
May 11, 2005 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Inte för att jag tänker köpa nånting därifrån för 9:- låten, men;

Men Jens är ute och cyklar. Man behöver ingen iPod för att lyssna på musiken. Man kan lyssna på dem i datorn eller bränna dem på vanlig cd (och sen rippa dem om man absolut vill ha dem i annat format och på nån sunkig Korea-spelare med Jenofsweden-klistermärke)

Nu ska jag inte låta som en JoS fanatiker, vilket jag inte är, men jag tycker också det räcker med att det inte går att dra låtarna direkt till en annan MP3-spelare. Det är många konsumenter som inte känner för att bränna ut och encoda om sina filer, inkl. mig själv. 😉

Sen är detta såklart ett sätt för JoS att få publicitet och sälja fler egna spelare, men han har en poäng med det han säger.

jolund
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 40
Member Since:
March 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
888285
May 11, 2005 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Itunes är ju en form av mervärdes tjänst för ipod ägare, ett sätt för apple att höja det upplevda värdet av sin produkt (simpel marknadsförings teori), sen kan man ju ha skillda uppfattningar om det säljer fler ipods eller inte...

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
888295
May 11, 2005 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: [quote=Laglorden]Inte för att jag tänker köpa nånting därifrån för 9:- låten, men;

Men Jens är ute och cyklar. Man behöver ingen iPod för att lyssna på musiken. Man kan lyssna på dem i datorn eller bränna dem på vanlig cd (och sen rippa dem om man absolut vill ha dem i annat format och på nån sunkig Korea-spelare med Jenofsweden-klistermärke)

Nu ska jag inte låta som en JoS fanatiker, vilket jag inte är, men jag tycker också det räcker med att det inte går att dra låtarna direkt till en annan MP3-spelare. Det är många konsumenter som inte känner för att bränna ut och encoda om sina filer, inkl. mig själv. 😉

Sen är detta såklart ett sätt för JoS att få publicitet och sälja fler egna spelare, men han har en poäng med det han säger.

Precis, och borde inte Apple tjäna mer om de får sälja fler låtar, vilket de borde kunna göra om de tillät andra spelare!

jolund
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 40
Member Since:
March 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
888344
May 11, 2005 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte nödvändigtvis, på kort sikt kanske de skulle sälja lite fler låtar men med dagens taktik tror jag - att apple hoppas på att hela "apple konceptet" ska bli mer lönsamt i framtiden - t.ex - du gillar itunes som program -> du köper därför en ipod -> gillar stuket och nästa dator kanske rent av är en mac... Det finns ju idag många online affärer som säljer musik så varför inte försöka hitta sin egna (kanske rent av skapa) sin egen målgrupp.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 72
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL