Jens of Sweden gör som Dell|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jens of Sweden gör som Dell
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 2, 2005 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jens of Sweden är känd bland de flesta av våra läsare som en omtalad MP3-spelarleverantör. Nu har Jens Nylander, skaparen och ägaren av företaget, i en intervju avslöjat framtidsplanerna för JoS. Företaget kommer med stor sannolikhet göra sig av med den stor del av sin personalstyrka och lägga ner systemet med att sälja spelare till återförsäljare. Istället tänker man satsa på en internationell webbutik där man ska sälja spelarna exklusivt, precis som Dell gör med sina produkter. Man kommer även rikta in sig på den lite "finare" marknaden med relativt dyra spelare då det ser svårt ut att konkurrera med lågprisspelarna från Kina.

Källa: IDG

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
882638
May 2, 2005 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Smart drag, glöm inte supporten bara ... igen. 😉

//Andreas

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
882721
May 2, 2005 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Härligt, alltid trevligt med lite mer kvalitativa spelare på marknaden.

Men köper inte JoS också in sina spelare från kina?

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
882744
May 2, 2005 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: Härligt, alltid trevligt med lite mer kvalitativa spelare på marknaden.

Men köper inte JoS också in sina spelare från kina?

Korea 😉

//Andreas

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
882783
May 2, 2005 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo fast han hade ju planer på att dom skulle börja tillverkas i Sverige, iaf till viss del? :S
Undrar om dom kommer tjäna eller förlora på det där...ska bli kul och se!

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
882786
May 2, 2005 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: Jo fast han hade ju planer på att dom skulle börja tillverkas i Sverige, iaf till viss del? :S
Undrar om dom kommer tjäna eller förlora på det där...ska bli kul och se!

Kan inte tillverka sådan elektronik i Sverige till konkurrenskraftiga priser.

//Andreas

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
882800
May 2, 2005 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=optimuz]Jo fast han hade ju planer på att dom skulle börja tillverkas i Sverige, iaf till viss del? :S
Undrar om dom kommer tjäna eller förlora på det där...ska bli kul och se!

Kan inte tillverka sådan elektronik i Sverige till konkurrenskraftiga priser.

//Andreas

Ska ju inte vara till konkurrenskraftiga priser, det ska vara dyrt och exklusivt väl?

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
882801
May 2, 2005 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej men inte allt men en del av spelarna fast vad vet jag...JOS skulle kunna köra en fuling och ändra texten på baksidan till Made in Sweden utan att den är gjord där 😛

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
882827
May 2, 2005 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte JoS kan tjäna pengar på att lägga någon tillverkning i Sverige, vilket betyder att han nog inte kommer göra det. I alla fall inte av den anledningen.
Det jag skulle kunna tänka mig att han gör är att han på något sätt personifierar sina spelare i Sverige. Annars finns risken att de tillverkare han köper av säljer till ett annat företag som säljer exakt samma produkt till ett lägre pris. Så länge han inte har exklusivitet med märket förståss, vilket jag tror han har i vissa fall åtminstone.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
882857
May 2, 2005 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=Delph1][quote=optimuz]Jo fast han hade ju planer på att dom skulle börja tillverkas i Sverige, iaf till viss del? :S
Undrar om dom kommer tjäna eller förlora på det där...ska bli kul och se!

Kan inte tillverka sådan elektronik i Sverige till konkurrenskraftiga priser.

//Andreas

Ska ju inte vara till konkurrenskraftiga priser, det ska vara dyrt och exklusivt väl?

De priser som man blir tvungen att ta pga tillverkning i Sverige blir nog långt över vad man kalla för rimligt inom något som helst sammanhang.

//Andreas

gamma^ray
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
Member Since:
September 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
882949
May 2, 2005 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

det roliga är att det oxo är kinesisk spelare som dom köper in för korvören som dom sedan designar om och säljer svindyrt... och han blir tvärrik på lättlurade människor =D

Nizze
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
Member Since:
July 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
882988
May 2, 2005 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Jens är en "lallare" som egentligen inte har gjort något nytt eller eget. Min gissning är att "företaget" inte finns om ett år. Självklart så kommer en massa "fjortisar" att skrika när jag skriver sanningen men det gör det bara ännu roligare att om ett år skriva; "vad var det jag sa"
-nisse

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
Member Since:
June 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
883017
May 3, 2005 - 5:04 am
sp_Permalink sp_Print

Nizze wrote: Jens är en "lallare" som egentligen inte har gjort något nytt eller eget. Min gissning är att "företaget" inte finns om ett år. Självklart så kommer en massa "fjortisar" att skrika när jag skriver sanningen men det gör det bara ännu roligare att om ett år skriva; "vad var det jag sa"
-nisse

Jag tycker nog att Jens har gjort ett mycket bra jobb, om jag fick välja en smidig mp3-spelare skulle jag utan tvivel välja en JoS. Om företaget finns om ett år är väl svårt att sia om, men vad gör dig så säker?

För övrigt väntar jag fortfarande på svar i tråden ang. mCubed T-Balancer eller ett PM där du antingen förklarar dig eller ber om ursäkt.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
Member Since:
July 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
883317
May 3, 2005 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Noddan wrote: [quote=Nizze]Jens är en "lallare" som egentligen inte har gjort något nytt eller eget. Min gissning är att "företaget" inte finns om ett år. Självklart så kommer en massa "fjortisar" att skrika när jag skriver sanningen men det gör det bara ännu roligare att om ett år skriva; "vad var det jag sa"
-nisse

Jag tycker nog att Jens har gjort ett mycket bra jobb, om jag fick välja en smidig mp3-spelare skulle jag utan tvivel välja en JoS. Om företaget finns om ett år är väl svårt att sia om, men vad gör dig så säker?

För övrigt väntar jag fortfarande på svar i tråden ang. mCubed T-Balancer eller ett PM där du antingen förklarar dig eller ber om ursäkt.

Varför inte betala för exakt samma design och tillbehör dock med ett annat märke, fast till ett lägre pris?

Det jäns försöker att göra är att skapa Mp3 spelares mp3 dvs en Rolls Royce därtill alla biltillverkare eftersträvar.

Dock så är det ganska dumt drag, se exempel på Apple.
De säljer både via deras sida och äver via ÅF

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
883348
May 3, 2005 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ang. snackat Asientillverkat vs. Svensktillverkat;

Vi sitter här o tror att allt som görs i Kina/Korea/Taiwan är skit, så lär det ju inte va... Dom är mycket duktiga, och om vi inte ser upp tar dom över allt vad tillverkning heter. Men detta hör igentligen inte hit. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 74
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL