Jens Of Sweden i konkurs|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jens Of Sweden i konkurs
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 21, 2005 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

Jens Of Sweden har ofta hamnat i blåsväder på marknaden, antingen har det varit på grund av sina produkter eller företagets skapares, Jens Nylander, åsikter om fildelning. Nu står det dock klart att företaget lidit för stora motgångar för att fortsätta sin verksamhet och Jens Of Sweden har nu ansökt om konkurs. Det är dock inte slutet på Jens Nylanders karriär inom den digitala marknaden, han har nämligen redan startat ett nytt bolag vid namn JoS som också ska sälja MP3-spelare. Men målen är inte satta fullt så högt denna gång och man räknar med en omsättning på 20-30 miljoner per år, de första tre åren.

Anledningen till Jens Of Swedens förfall ska enligt Jens Nylander bero på två misstag. Två brustna partnerskap som i längden kostat företaget flera miljoner kronor. Hur framtiden ser ut för Jens Nylander och hans nya bolag JoS, återstår att se. Men vi förmodar att detta inte är det sista vi hör från Jens Nylander.

:: Läs mer om Jens Of Swedens konkurs på IDG

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
952964
September 21, 2005 - 8:37 am
sp_Permalink sp_Print

skummt.
något konstigt måste dom väl ha gjort för att dom har väl både bra rykte och säljer bra?

mIIIke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 461
Member Since:
April 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
952967
September 21, 2005 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

Såg nått om de i nån affärstidning (kommer inte ihåg vilken) att siba slutat sälja deras spelare för att de skött garantierna så dåligt.
Vilket också gjorde att det inte va nån vanlig butikskedja som sålde deras mp3:er längre.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
952975
September 21, 2005 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Va!? var min första reaktion, men men får väl hoppas att han läsde sig nåt han kan använda i JoS (hmm, undrar vad det anspelar på ;)) inte Jens of sweden, bara JoS nu 😉

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
953045
September 21, 2005 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

Ja tycker också det var konstigt, men de kanske satsade för mycket på för kort tid, vad vet jag...

Kanske är onda skivbolag som infört sanktioner...

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
Member Since:
October 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
953048
September 21, 2005 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Det här handlar igentligen inte om att Jens har några större problem. Han har det mesta undanstoppat i Schweiz.

Att sätta sitt AB i konkurs är vanligt i näringslivet. Man gör det för att "sanera" sina skulder. När du driver ett AB är du endast ansvarig med pengarna i bolaget, alltså ej personligen.

Dvs, alla som Jens tidigare hade skulder till kan nu glömma att någonsin se dom pengarna.

Sen flyttar han bara allt av värde till det nya bolaget 🙂

Mkt tjusigt gjort.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
953051
September 21, 2005 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote:

Mkt tjusigt gjort.

Tjusigt och tjusigt. För jävligt mot kunder och kreditörer.
Nu slipper han alla garantiärenden på krafset han har sålt hitintills, och ingen kan säga ett skit. Ganska tragiskt tycker jag.

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
Member Since:
September 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
953055
September 21, 2005 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

- Viktigt är att våra gamla kunder ska kunna vända sig till oss.

Om han menar i nyköp eller garanti vet jag inte, men man kan ju hoppas i garantiärenden.

Läs artikeln, står ju allt där (från Jens sida dock)

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
953056
September 21, 2005 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

eftersom jag vet att det blir fel på mp3 spelare (min första som exempel) så är jag nu glad att jag inte köppte en JoS trots dom fördelaktiga erbjudandena 🙂

JoS har nog skadat sitt rykte bland konsumenterna och det kommer nog ta ett tag innan folk vågar lite på dom igen

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
953060
September 21, 2005 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: - Viktigt är att våra gamla kunder ska kunna vända sig till oss.

Om han menar i nyköp eller garanti vet jag inte, men man kan ju hoppas i garantiärenden.

Läs artikeln, står ju allt där (från Jens sida dock)

Det beror nog på var du har köpt spelaren. Om du har köpt den direkt av Jens of Sweden, så kanske han tar garantiärendet, men har du köpt den hos någon återförsäljare skulle jag vilja påstå att du är körd. Deras avtal är med gamla Jens of Sweden, inte med nya JoS.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
953069
September 21, 2005 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Det beror nog på var du har köpt spelaren. Om du har köpt den direkt av Jens of Sweden, så kanske han tar garantiärendet, men har du köpt den hos någon återförsäljare skulle jag vilja påstå att du är körd. Deras avtal är med gamla Jens of Sweden, inte med nya JoS.

Har han köpt den av en återfösäljare är det de som får ta smällen, inte kunden.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
953074
September 21, 2005 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=denstore] Det beror nog på var du har köpt spelaren. Om du har köpt den direkt av Jens of Sweden, så kanske han tar garantiärendet, men har du köpt den hos någon återförsäljare skulle jag vilja påstå att du är körd. Deras avtal är med gamla Jens of Sweden, inte med nya JoS.

Har han köpt den av en återfösäljare är det de som får ta smällen, inte kunden.

Precis. Men det komer också att innebära att kunden inte kommer att få det lätt i garantiärenden med sina Jens of Sweden-spelare. Visst, de kan kanske få en annan spelare, men det lär bli bökigt.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
953081
September 21, 2005 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:

Precis. Men det komer också att innebära att kunden inte kommer att få det lätt i garantiärenden med sina Jens of Sweden-spelare. Visst, de kan kanske få en annan spelare, men det lär bli bökigt.

Inte bökigare än andra garantiärenden med besvärliga återförsäljare.
Egentligen borde det t o m bli lättare, eftersom de vet att de inte kan skicka den någonstans och att de är skyldiga att byta den.
Fast det är ju i en perfekt värld 🙄

-=PD=-
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
November 4, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
953089
September 21, 2005 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm jag har haft lite problem med på/av knappen på min jens spelare tänkte just skicka in den till inet.

Vågar man det nu? Den kanske skickas till konsursboet och "försvinner".

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
953108
September 21, 2005 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

WTF? Deras spelare är ju väldigt bra tycker jag. Men det har kanske blivit överkörda av Apple's iPod och liknande.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
Member Since:
July 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
953134
September 21, 2005 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

jens är en slug räv...

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
Member Since:
January 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
953236
September 21, 2005 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Läs denna artikel hos realtid.se och bilda er egen uppfattning..

Kan iaf säga att min bild av honom är ett riktigt jävla svin. För att sammanfatta..

Han klarar inte att handskas med sina arbetskamrater och efter ett antal "incidenter" slutar han och stjäl med sig en dator. Under arbetstiden hade han till och med fått låna chefens porsche. Han ser chansen att få 250.000 i belöning för att sätta dit företaget och tar den direkt. Och så sitter han och försvarar piratkopiering i tv :^o , antagligen bara för att det är ett lätt sätt att bli omtyckt i dagens samhälle. Så säljer han fler mp3-spelare. Fy fan alltså.. så har han inte ens ryggrad att stå för vad han gjort utan försöker vrida på det hela. Rätt åt honom att han gick i konkurs, inte fick ett öre för "tipsen" och blev uthängd men synd att han fortfarande är stenrik. 👿
Som tur är köpte jag en asono istället för JoS :pray: Annars hade jag nog slitit mitt hår nu.

edit: hur kan han gå i konkurs men ändå ha råd att starta ett nytt företag? Verkar som en jävligt fet läcka i lagen. Han kör vidare och skiter i sina kunder som fått problem med spelaren, utan vilka han fortfarande skulle vara en feriearbetande nolla 👿

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
Member Since:
October 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
953389
September 21, 2005 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

"Krafset" han sålt är inte alls särskilt dåliga spelare Denstore, förutom mp130 från IOPS då. De håller snarare bättre kvalitet än de flesta spelare.

Det är ingen högre felmarginal på jens i-Bead spelare än apples etc spelare. Problemet är hur han hanterar kunderna, han bråkar och skiter i dom istället för att byta ut enheterna. DET är otroligt jobbigt för återförsäljarna.

Sedan, denna svarta, billiga, i-Bead spelaren han säljer nu... Bara så ni vet består dom av till stor del kasserade mp110. (Alltså trasiga mp110 där man plockat fungerande komponenter och lagat trasiga och sedan pusslat). Och för att vara tillverkade på det viset håller dom rätt bra.

Boomhauer. Den artikeln hos Realtid är i nivå med Hänt Extra eller Se & Hör. Ta inte allt på fullaste allvar, den är inte vidare objektiv. Men givetvis ligger det en del sanning i den säkert.

Sen har han inte gått i konkurs. Hela bolaget finns kvar igentligen. Om ni kommer ihåg så sålde han hela förra till ett Schweizisk bolag som fortfarande finns kvar. (Utom räckhåll för kronolle här i Sverige). Så det är klart att han har råd.

Ett AB är en juridisk person. Det är den juridiska personen, AB't, som haft skulder, inte Jens. Sen kan man ju tycka vad man vill om det, men det inbjuder ju till utnyttjande.

Han har bara gjort sig av med alla skulder, avtal etc... Jens finns kvar, dock tror jag många tänker fler gånger innan dom handlar av honom.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
953393
September 21, 2005 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: "Krafset" han sålt är inte alls särskilt dåliga spelare Denstore, förutom mp130 från IOPS då. De håller snarare bättre kvalitet än de flesta spelare.

Det kan kvitta om det så skulle vara Mp3-spelarnas Rolls, är han besvärlig mot kunder när det gäller returärenden, så kan det totalt kvitta.

När det gäller Aktiebolag, så är detta ett klart samhällsproblem. Massvis med folk som startar nya företag räknar kallt med att de skall kursa ett par gånger innan de börjar göra vinst. Man pratar vitt och brett om att Sverige har ett dåligt företagsklimat, men detta är en orsak till att det nästan är omöjligt att hitta vettiga finansiärer om man har en bra idé. Lite mer ärlighet och moral i svenskt företagande hade nog gjort underverk för svenskt näringsliv....

Nizze
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
Member Since:
July 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
953424
September 21, 2005 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Väldigt tidigt i våras så skrev jag att allt kanske inte var riktigt som det skulle hos Jens of Sweden och att det inte är otroligt med en konkurs inom de kommande året. Djävla vad med skit jag fick av flera på forumet, kanske ni som var så sturska kan söka upp inlägget och läsa vad ni skrev wink

I den här tråden var det någon som påstod att det är vanligt att företag gör konkurs för att sedan återuppstå. Ja det kanske det är i restaurangbranschen med bulvaner. Men jag kan garantera er att innan man gör affärer och beviljar krediter så gör man en noggrann koll på styrelse och VD. Hittar man en kk (kk betyder i det här samanhanget inte knullkompis) så tänker man sig väldigt noga för innan man gör affärer.

Min nya prediktion blir att JOS inte finns vid den här tiden nästa år.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 74
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL