JME datormässa: GeForce FX 5950 och 5700|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
JME datormässa: GeForce FX 5950 och 5700
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 20, 2003 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

NordicHardware var och besökte JMEs datormässa idag (eller rättare sagt igår om man ska vara petig). På plats fann vi några gamla bekanta från Gainward Nordic men också ett nytt ansikte från nVidia.
Gainward visade upp deras kompletta kit för vattenkylning. Ja, du hörde rätt. Ett fullkomligt paket med kylning för grafik, nordbrygga och CPU. Snyggt är det verkligen kan jag intyga och vi kommer nog snart få se ett test på det hela.

nVidia pratade om de kommande grafikkorten som ska ta över rollen som GeForce FX 5900 Ultra och GeForce FX 5600 Ultra innehar för tillfället. Det som förvånade mig något var det något sena schemaläggningen av dessa kort. Troligen kommer vi inte se dem i full blom på marknaden förrän i vinter.

Både 5700 och 5950 är, vad vi förstått, ganska små uppgraderingar. Det främsta framsteget vad det gäller båda korten ligger i klockfrekvenserna som höjts något. Utöver detta lär korten ha ett par buggixar sen förra generationen. T.ex. lär problemet med flimmrande bild och konstiga ljud från spänningsregulatorerna vara borta nu. Visserligen lyckades nVidia fixa problemet med flimmrande skärmar men kanske inte på det mest smidiga sätt då patchen gör att GPU-temperaturen höjs med 10-15 grader.

För övrigt fanns Microsoft på plats och de visade upp sina nya möss med så kallade tilt wheels. Personligen saknade jag den läderklädda musen som ska introduceras, den är ju lite lagom kinky.
De delade även ut betakopior av Office 2003 och jag kan intyga att det verkligen är en skön uppgradering till Microsofts Office-svit. Speciellt har jag fastnat för Outlook 2003 med dess nya välfungerande spam-filter och fräscha look.

PC Byggarna hade en hel del trevligt på plats. Bland annat såg vi en kylningslösning till Radeon 9x00-korten från Artic Cooling som sägs kyla mycket bra och vara i princip helt tyst.

Sexigast på mässan var dock Samsungs LCD-TV i 40 tums format. Hade jag haft en pistol och en snabbare bil så... 😉

Om ni är sugna på att se vad som mer fanns på mini-mässan kan ni ta en titt här.

Vi uppskattar verkligen att JME tog sig tid att göra något utöver det vanliga. En eloge till Jacob Mårtensson och Co.

Nu är det dags att fortsätta att skriva på världspremiären av Intels nya processor som lanseras nästa vecka så mer hinner vi inte rapportera.

Rune
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1766
Member Since:
April 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
417614
September 21, 2003 - 12:55 am
sp_Permalink sp_Print

Nyhet wrote: Hade jag haft en pistol och en snabbare bil så... 😉

Va ska man tolka det som då? 😮 wink Alltså va det rätt dyr med andra ord. embarassed

[Iceboy]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1035
Member Since:
December 22, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
417615
September 21, 2003 - 12:59 am
sp_Permalink sp_Print

Äh de va rätt normala priser, bara Anton som gnäller mer än nödvändigt 😉

XaMMi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 540
Member Since:
December 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
417626
September 21, 2003 - 1:39 am
sp_Permalink sp_Print

Var där nått mer gratis skoj som man missade för att man är för lat?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
417666
September 21, 2003 - 8:39 am
sp_Permalink sp_Print

XaMMi wrote: Var där nått mer gratis skoj som man missade för att man är för lat?

Demoversioner av XP och Office, pennor och nyckel-halsband det var väl det hela, och jo, lite godis också.

Det var litet, och det blev varmt och trångt (precis som de storskaliga mässorna 😉 ) efter halva dagen. Men helt klart trevligt.

Det som jag tyckte var lite synd var att det inte var så kunniga representanter från företagen där. Inte så konstigt med tanke på att det är ett återförsäljarevenemang kanske.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
417667
September 21, 2003 - 8:39 am
sp_Permalink sp_Print

[Iceboy wrote: ]Äh de va rätt normala priser, bara Anton som gnäller mer än nödvändigt 😉

Du gullet, du kan få köpa en till mig då om det nu var så billigt. 😉

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
417684
September 21, 2003 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

XaMMi wrote: Var där nått mer gratis skoj som man missade för att man är för lat?

Jag vet inte om du missade HP-tjejerna... jag vet en som inte gjorde det i alla fall... *host* iceboy *host* 8)

Tooobe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1743
Member Since:
October 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
417735
September 21, 2003 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=XaMMi]Var där nått mer gratis skoj som man missade för att man är för lat?

Jag vet inte om du missade HP-tjejerna... jag vet en som inte gjorde det i alla fall... *host* iceboy *host* 8)

Hmm... Jag kom o tänka på en sak... Ni råkade inte ta några bilder? 🙄

XaMMi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 540
Member Since:
December 9, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
417934
September 21, 2003 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=XaMMi]Var där nått mer gratis skoj som man missade för att man är för lat?

Jag vet inte om du missade HP-tjejerna... jag vet en som inte gjorde det i alla fall... *host* iceboy *host* 8)

Gamla tanter i kläder som täckte hela kroppen? 🙄

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
417936
September 21, 2003 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Tobiaz wrote: [quote=Anton aka [NH]Woxxman][quote=XaMMi]Var där nått mer gratis skoj som man missade för att man är för lat?

Jag vet inte om du missade HP-tjejerna... jag vet en som inte gjorde det i alla fall... *host* iceboy *host* 8)

Hmm... Jag kom o tänka på en sak... Ni råkade inte ta några bilder? 🙄

Nä tyvärr blev det aldrig av, men jag kan säga dig att det verkligen inte var mycket du missade. Det enda som hade varit intressant attfå med på foto var i så fall Gainwards vattenkylningssystem i min mening. Men det kommer ni få se tids nog. 😉

Lindbergh
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 243
Member Since:
April 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
418140
September 21, 2003 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

LOL sexigast på messan var en tv? lol snacka om att sakna ett liv hahahaha

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
418191
September 21, 2003 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Lindbergh wrote: LOL sexigast på messan var en tv? lol snacka om att sakna ett liv hahahaha

Du var inte på mässan va? :bgrin:

Nä men ärligt, här snackar vi teknik! Brudar kan man titta på när man sipprar på en kall i baren.. wink

[Iceboy]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1035
Member Since:
December 22, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
418222
September 21, 2003 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=XaMMi]Var där nått mer gratis skoj som man missade för att man är för lat?

Jag vet inte om du missade HP-tjejerna... jag vet en som inte gjorde det i alla fall... *host* iceboy *host* 8)

Va? Nu fattar jag INGENTING av vad du menar.. vadå? 😛 😛 hehehe

[Iceboy]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1035
Member Since:
December 22, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
418223
September 21, 2003 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=[Iceboy]]Äh de va rätt normala priser, bara Anton som gnäller mer än nödvändigt 😉

Du gullet, du kan få köpa en till mig då om det nu var så billigt. 😉

hehe absolut, jag är snabb o hade bil med mig, så du kan få precis va du vill ha från mässan 😛

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
418256
September 21, 2003 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

[Iceboy wrote: ][quote=UndaC][quote=[Iceboy]]Äh de va rätt normala priser, bara Anton som gnäller mer än nödvändigt 😉

Du gullet, du kan få köpa en till mig då om det nu var så billigt. 😉

hehe absolut, jag är snabb o hade bil med mig, så du kan få precis va du vill ha från mässan 😛

schysst gullet, jag tar dig med mig till Munchen nu i slutet av månaden så ska du få sno lite fina saker åt mig 😉

4fun
Member
Medlem
Forum Posts: 2162
Member Since:
September 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
418319
September 22, 2003 - 7:40 am
sp_Permalink sp_Print

[Iceboy wrote: ]Äh de va rätt normala priser, bara Anton som gnäller mer än nödvändigt 😉

jo ca 40k inte så farligt 🙂

[Iceboy]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1035
Member Since:
December 22, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
418403
September 22, 2003 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=[Iceboy]][quote=UndaC][quote=[Iceboy]]Äh de va rätt normala priser, bara Anton som gnäller mer än nödvändigt 😉

Du gullet, du kan få köpa en till mig då om det nu var så billigt. 😉

hehe absolut, jag är snabb o hade bil med mig, så du kan få precis va du vill ha från mässan 😛

schysst gullet, jag tar dig med mig till Munchen nu i slutet av månaden så ska du få sno lite fina saker åt mig 😉

Hehe gött! 😀 Rensa lokalen 😉

[Iceboy]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1035
Member Since:
December 22, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
418404
September 22, 2003 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

4fun wrote: [quote=[Iceboy]]Äh de va rätt normala priser, bara Anton som gnäller mer än nödvändigt 😉

jo ca 40k inte så farligt 🙂

Nej jag menar de .. de är inte så farligt 😉

Lindbergh
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 243
Member Since:
April 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
418529
September 22, 2003 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH]Woxxman

haha nej men jag va på ECTS fanns och jag blev inte så upphetsat av dom skärmarna iaf haha ;D

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 54
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL