April 17, 2005
Cell-processorn är hjärtat i Sonys spelkonsol PlayStation 3 och var en av dem mest hypade processorerna på väldigt länge när Sony först släppte information om den. Att Cell är en ganska imponerande processor är helt klart men många har länge ställt sig frågande till om den inte är lite väl omständig att utnyttja till fyllo. Vi har tidigare hört röster som sagt att PlayStation 3 varit mycket svår att arbeta med och utveckla spel för och nu har FPS-spelens urfader, John Carmack, strött salt i Sonys sår genom att fastställa just detta. Carmack påpekade under en videointervju på E3 att Cell har en mycket hög potentiell prestanda men att Sony gjorde ett misstag när man utvecklade arkitekturen som man gjorde. Då den är så pass mycket svårare att programmera för än Xbox 360s CPU.
October 1, 2001
360n har 3 "normala" cores, problemet med Cell är att den har 1 "normal" core och 7 "ovanlinga" cores. Den är betydligt svårare att programmera för. Men det gäller bara de som programmerar från grunden. Det finns mycket hjälp, bland annat Unreal Engine 3. Epic klagar inte på Cell, snarare tvärt om. Jag har sett E3 live på Gamespot och jag har sett många HD filmer från både MS och Sony och faktum är att PS3 spelen utklassar 360 spelen grafiskt sett med mer detaler i miljöerna.
Trots att 360 funnits ca ett år längre än PS3 har man inte lyckats pressa ur mer kraft från 360n. Om det nu är så att PS3an är så jäkla svår att programera för så måste det ju innebära att gapet kommer att bli ännu större med tiden när utvecklarna lärt sig utnytja systemen till max.
2 Guest(s)