April 17, 2005
KDE 4 kommer allt närmare en lansering och nästa steg med en ny snapshot har nu tagits. De stora nyheterna med denna snapshot är att man inkluderat Sonnet, som gör det möjligt att hantera språk på ett nytt och smidigare sätt, vilket inkluderar bland annat rättstavning genom hela KDE, användning av flera språk och detektering av språk i KDE; Solid som är ett API för hantering av nätverk och hårdvara för just det; storstädning av koden för bättre stöd för Windows och Mac; och sist men inte minst har man lagt till Dolphin som kommer vara den filhanterare som KDE 4 kommer använda sig av. Mer information finns hos dot.kde.org.
September 1, 2002
nXsty wrote: Tror du inte? En av idéerna med KDE4 var ju att bara ha en applikation per jobb istället för att skicka med flera olika som gör samma sak, som nu.
Från artikeln:
Dolphin is not intended to be a competitor to Konqueror, the default KDE file manager: Konqueror acts as universal viewer being able to show HTML pages, text documents, directories and a lot more, whereas Dolphin focuses on being only a file manager. This approach allows to optimize the user interface for the task of file management.
August 2, 2001
Gamblor wrote: [quote=nXsty]Tror du inte? En av idéerna med KDE4 var ju att bara ha en applikation per jobb istället för att skicka med flera olika som gör samma sak, som nu.
Från artikeln:
Dolphin is not intended to be a competitor to Konqueror, the default KDE file manager: Konqueror acts as universal viewer being able to show HTML pages, text documents, directories and a lot more, whereas Dolphin focuses on being only a file manager. This approach allows to optimize the user interface for the task of file management.
Enligt commit-medelandet för dolphin verkar det iaf som att den ska bli default. Fast jag förstår inte varför de ska ha två filhanterare.
Moving Dolphin to kdebase, as discussed with Peter and others.
The big plan is: dolphin will become the default file manager (kicker buttons and file:/ links bring it up); or a more file-manager-oriented GUI than in kde3. File management in konqueror will remain available, e.g. for people who like to have profiles where it's combined with other things. For code sharing even more, we are considering making a dolphinpart and using that as konqueror's directory view.
September 1, 2002
Det låter ju bra. Hoppas de skrotar Konqueror som "UI-shell". Den är helkass.
Jag tycker fortfarande Windows Explorer är den bästa filhanteraren jag använt.
Då menar jag den till Win2k/XP. Den är väldigt anpassningsbar, den är ruskigt snabb och utbyggbar. I alla fall när det gäller daglig allt-i-allo-filhantering.
För lite hårdare tag använder jag Servant Salamander.
Kommer det inte en ny Finder i Leopard kommer jag aldrig förlåta Apple. Finder är bra för absoluta nybörjare men totalt värdelös för powerusers.
Konqueror är för bloatad och seg, den i Gnome är lite för minimalistisk och Finder-aktig.
January 25, 2004
Gamblor wrote: Kommer det inte en ny Finder i Leopard kommer jag aldrig förlåta Apple. Finder är bra för absoluta nybörjare men totalt värdelös för powerusers.
Jag giller verkligen inte Finder. Pathfinder är dock nice och jag hoppas att det kommer en ny Finder till den nya katten som liknar Pathfinder.
1 Guest(s)