April 17, 2005
För en dryg vecka sedan rapporterade vi om att Microsoft skickat ut ett meddelande till systembyggare i Storbritannien där man talade om bland annat "hembesök" hos konsumenter som köpte datorer utan operativsystem, en så kallad "naken PC". Dessa uttalanden möttes med stor upprördhet hos konsumenter och Microsoft valde att släta över sina uttalande och påstå att dem inte var fullt så allvarliga som man kunnat tro. Nu verkar det dock som att i alla fall ett land hoppat på Microsofts förslag i kamp på piratkopierarna, Kina har nämligen beslutat sig för att förbjuda all försäljning av datorer utan operativsystem. Det nya direktivet kommer träda i kraft vid årsskiftet och betyder kort och gott att man i Kina inte kommer kunna köpa en dator utan ett lagligt installerat operativsystem.
Källa: TechTree
August 17, 2005
Det är ju sagt att man inte får installera olagliga kopior. Men då menar de självklart att det fortfarande är lagligt att installera Linux/BSD osv på burkarna eftersom det är lagliga kopior. Jag skulle nog tro att det är vad de flesta kommer att göra också då många i Kina anser att Windows är en onödig dyr sak :p
May 17, 2002
Känns som om Microsoft skjuter sig själva i foten, om typ 1/5 (siffra taget ur luften) installeras med Linux från början istället för ingenting, så kanske fler och fler börjar använda linux istället för windows och fortsätter med det nästa dator/uppgradering eftersom det redan finns installerat och man börjar vänja sig 🙂
January 7, 2006
airman wrote: Känns som om Microsoft skjuter sig själva i foten
Man kan ju alltid hoppas 🙂
Jag har egentligen ingenting emot Windows, jag har själv mycket svårt för Linux och det är väl därför jag använder Windows, men jag ogillar alltid monopol. Och ja, Windows har just nu ett monopol i praktiken eftersom ingen normal användare kör något annat...
November 4, 2002
November 22, 2001
hULt0 wrote: [quote=airman]Känns som om Microsoft skjuter sig själva i foten
Man kan ju alltid hoppas 🙂
Jag har egentligen ingenting emot Windows, jag har själv mycket svårt för Linux och det är väl därför jag använder Windows, men jag ogillar alltid monopol. Och ja, Windows har just nu ett monopol i praktiken eftersom ingen normal användare kör något annat...
Fast jag tror MS har nått toppen på sitt monopol nu.
Linux blir mer och mer användarvänligt samtidigt som windows blir krångligare. Det enda som hindrar linux nu är ju egentligen spelmarknaden.
Enda anledningen till att jag inte kör linux på min stationära dator är att jag vill kunna köra lite spel på den ibland.
1 Guest(s)