April 17, 2005
Kina har som bekant en ofantligt stor befolkning och även om ett fåtal procent av kineserna spelar dataspel finns det mer än 20 miljoner kineser som spelar regelbundet. Kinesiska spelare spenderade nästan 500 miljoner dollar förra året, endast på onlinespel. Det är därför inte så konstigt att regeringen i Kina uppmuntrat det växande onlinespelandet. Men nu har man börjat se otäcka bieffekter av spelare som fastnar i ett spelmissbruk. Det har lett till extrema situationer som när en gamer mördade en motspelare över ett virtuellt svärd. Kinesiska myndigheter har nu därför bestämt sig att sätta restriktioner för antalet timmar man får spendera med ett onlinespel.
"The new system will impose penalties on players who spend more than three hours playing a game by reducing the abilities of their characters.
Gamers who spend more than five hours will have the abilities of their in-game character severely limited.
Players will be forced to take a five-hour break before they can return to a game."
Huruvida det är ett bra system låter vi vara osagt, men det finns garanterat många som behöver hjälp för att ta sig från datorn ibland. Frågan är hur systemet fungerar och om det kommer leta sig vidare till andra länder.
Källa: BBC NEws
1 Guest(s)