April 17, 2005
Vår svenska överklockningsguru Marcus "Kinc" Hultin slog under helgen till med ett nytt resultat i 3DMark06-kategorin i årets Prestanda-SM och poängen på 23 343 3DMarks var mäkta imponerande. Detta resultat är fortfarande den högsta registrerade poängen i årets svenska mästerskap i datorprestanda men Kinc fortsatte sitt benchande även efter att verifieringskameran stängts av. Den slutliga toppnoteringen blev 23 777 3DMarks vilket också var nytt världsrekord i 3DMark06. Rekordet höll sig dock bara i några timmar efter att Kingpin lagt upp ett nytt resultat, denna gång över 24 000 poäng. Men att resultaten i 3DMark06-kategorin under SMPC2006 kommer att hålla yppersta klass är det knappast någon tvekan om.
Kinc verkar fått tag på ett riktigt monster till processor då den Core 2 Extreme QX6700 processor som används under världsrekordet i 4.92GHz senare drogs upp över 5.0GHz under en komplett 3DMark06-runda. Vilket i vår vetskap är första gången någon kör Intels fyrkärniga processor i över 5.0GHz genom Futuremarks 3DMark06-test. Grafikkorten var inte fullt så överklockade som vi världsrekordsrundan vilket borde betyda att det finns mer att ta av. Vi ser verkligen fram emot den sista spännande veckan i SMPC2006 och som det ser ut nu krävs det rikta världsresultat för att komma högst upp på pallen i 3DMark06-kategorin.
Specifikationer - 23777 3DMarks
Intel Core 2 Extreme QX6700 @4920MHz vid 1.7V, -110°C mousepot rev3
ASUS Striker Extreme
ASUS GeForce 8800 GTX @ 862MHz/2200MHz, cascade kylning
Corsair Dominators, 328MHz 3-3-3-5-1T
Silverstone 850W
[Image Can Not Be Found] Kincs "lekstuga"
Kingpin - specifikationer - 24,011 3DMarks
Intel Core 2 Extreme QX6700 @4982MHz vid 1.7V, Dragon evo 2.2 (flytande kväve)
eVGA nForce 680i SLI
GeForce 8800 GTX SLI
Corsair Dominator, 332MHz
Silverstone 850W
September 15, 2001
Det var ett farligt tjat om 3DMarks-poäng hit och dit. Det känns lite som att NH har tappat en del i kvalité. Varje gång man läser nyheterna handlar det bara om nya rekord av kinc och grabbarna..
November 27, 2003
Smeden wrote: Det var ett farligt tjat om 3DMarks-poäng hit och dit. Det känns lite som att NH har tappat en del i kvalité. Varje gång man läser nyheterna handlar det bara om nya rekord av kinc och grabbarna..
Då läser du fel nyheter uppenbarligen för det är högst någon/några nyheter i veckan om dessa personer. Resten handlar om helt andra saker. Du verkar stirra dig blind snarare 😉
//Andreas
July 18, 2003
Nja... Jag måste faktiskt hålla med. Det är lite för mycket sådana nyheter. kolla t.ex på konkurrenterna... De släpper måånga fler nyheter varje dag. Eller har jag inbillat mig?
Dock skoj att läsa lite om, skulle tycka att det var roligare om pris/prestanda katogorin dock!
November 27, 2003
Dry_Ice wrote: Nja... Jag måste faktiskt hålla med. Det är lite för mycket sådana nyheter. kolla t.ex på konkurrenterna... De släpper måånga fler nyheter varje dag. Eller har jag inbillat mig?
Dock skoj att läsa lite om, skulle tycka att det var roligare om pris/prestanda katogorin dock!
Vi skriver 40+ nyheter i veckan, om 2-3 av dessa handlar om överklockning ser jag inte problemet. Att sen andra väljer att inte skriva alls om det känns som om det är fel att bli sura på oss över.
Den enda som skriver fler nyheter än vad vi gör är väl kanske idg då, men då är det ju ett flertal tidningar som bakas samman i ett. Vi slår dom individuellt på fingrarna utan problem, speciellt när det gäller att vi har en betydligt närmare kontakt med läsarna vilket gör att vi lättare kan se vad läsarna faktiskt vill läsa om. Jag påstår inte att vi är större, bättre och vackrare än någon annan (möjligen den sista då), men jag tycker att denna kritik är väldigt konstig faktiskt.
Vi väljer att ta upp en vinkel och rapportera kring det absolut senaste och häftigaste man kan göra med den mest extrema hårdvaran, något som inte många andra gör, ingen annan i Sverige egenligen, och då är det något negativt?
Sen är det ju som du säger med att vi skulle kunna rapportera mer kring pris/prestanda, och med tanke på att vi nnan förra SM fanns inte ens hade en sådan kategori i SM, så vill jag nog påstå att vi gör så gott vi kan för att bredda det vi erbjuder.
Om det nu vill ses mer nyheter kring häftiga resultat med mer normal hårdvara så givetvis kan vi rapportera om det, men då ska man ju också vara medveten om att överklockningen kommer att ta en ännu större del av nyheterna. 😉
Men som mitrix säger så arrangerar vi ju faktiskt SM just nu så denna kritik kommer verkligen under en riktigt konstig period.
EDIT: Hatar verkligen detta tangentbord...
//Andreas
July 18, 2003
Delph1 wrote: [quote=Dry_Ice]Nja... Jag måste faktiskt hålla med. Det är lite för mycket sådana nyheter. kolla t.ex på konkurrenterna... De släpper måånga fler nyheter varje dag. Eller har jag inbillat mig?
Vi skriver 40+ nyheter i veckan, om 2-3 av dessa handlar om överklockning ser jag inte problemet. Att sen andra väljer att inte skriva alls om det känns som om det är fel att bli sura på oss över.
Den enda som skriver fler nyheter än vad vi gör är väl kanske idg då, men då är det ju ett flertal tidningar som bakas samman i ett. Vi slår dom individuellt på fingrarna utan problem, speciellt när det gäller att vi har en betydligt närmare kontakt med läsarna vilket gör att vi lättare kan se vad läsarna faktiskt vill läsa om. Jag påstår inte att vi är större, bättre och vackrare än någon annan (möjligen den sista då), men jag tycker att denna kritik är väldigt konstig faktiskt.
Vi väljer att ta upp en vinkel och rapportera kring det absolut senaste och häftigaste man kan göra med den mest extrema hårdvaran, något som inte många andra gör, ingen annan i Sverige egenligen, och då är det något negativt?
Sen är det ju som du säger med att vi skulle kunna rapportera mer kring pris/prestanda, och med tanke på att vi nnan förra SM fanns inte ens hade en sådan kategori i SM, så vill jag nog påstå att vi gör så gott vi kan för att bredda det vi erbjuder.
Om det nu vill ses mer nyheter kring häftiga resultat med mer normal hårdvara så givetvis kan vi rapportera om det, men då ska man ju också vara medveten om att överklockningen kommer att ta en ännu större del av nyheterna. 😉
Men som mitrix säger så arrangerar vi ju faktiskt SM just nu så denna kritik kommer verkligen under en riktigt konstig period.
EDIT: Hatar verkligen detta tangentbord...
//Andreas
Jag framförde bara mina synpunkter, föreslog inte WW3...
Erkänner att ni är grymma på nyheter för det mästa!
Nog om detta 😎
1 Guest(s)