April 17, 2005
AMD har precis som Intel långt framflugna planer på fyrkärniga processorer och dess K8L arkitektur som vi numera känner under utvecklingsnamnet Barcelona väntas dyka upp på marknaden i början av nästa år. Nu har vi fått bildbevis på att AMD faktiskt kommit en bra bit på vägen med sin utveckling och tillverkning av de nya processorerna, på The Inquirer har man nämligen lyckats fånga en hel kiselplatta full med Barcelona-kärnor på bild. Bareclona kommer som bekant att använda sig av 65nm tillverkningsteknik men med fyra kärnor och en L3-cache på 2MB krävs det en hel del yta för varje processor. Även om kiselplattan på bilderna bara är ett förproduktsionsexemplar kan vi se att AMD går framåt.
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found] Bildkälla: The Inquirer
June 30, 2002
Vad gäller flerkärniga processorer så finns det en stor nackdel... mjukvaran. Alldeles för mycket mjukvara som är singeltrådad och då finns det inte så mycket att tjäna, men visst, utvecklingen går framåt. Skulle vara roligare att höra hur det ligger till med tidigare rykten ang AMD's planer på "omvänd multitrådning", alltså att kunna utnyttja flera processorer effektivare med singeltrådade applikationer.
July 28, 2001
Calle2003 wrote: AMD har 4 äkta-kärnor och intel gör en "Pentium D style" med fusk-kärnor, troligen kommer AMD ta ledningen i prestandakriget igen ^^
Var är det lagstadgat att det är fusk att bygga på en arkitektur som är "stackbar"?.. Samt kan du utveckla tesen "fusk-kärnor" för dessa "fusk-kärnor" kör nämligen arslet av AMD för tillfället!
February 3, 2003
Skruvis: Det han menar är ju att Intel bara tog två dubbelkärnor och slängde på samma sockel, medan AMD utvecklar en "native" quadcore CPU. Sedan skriver han också Pentium D som mig veterligen får stryk av AMD's CPU'er i de flesta test. Core 2 Duo får AMD däremot pisk av.
Roadrunner: Den teknologin ska vad jag har förstått aldrig direkt utvecklats, var ett rykte vad jag kommer ihåg, men jag kan ha fel. Det skulle helt klart vara väldigt intressant.
March 11, 2003
Lord_Kvadd wrote:
Roadrunner: Den teknologin ska vad jag har förstått aldrig direkt utvecklats, var ett rykte vad jag kommer ihåg, men jag kan ha fel. Det skulle helt klart vara väldigt intressant.
Jag läste någonstans att det inte gick att genomföra. Jämförelsen var att man inte kan få 9 kvinnor att föda ett barn på en månad. Jag tyckte det var lite fyndigt.:)
July 28, 2001
Lord_Kvadd wrote: Skruvis: Det han menar är ju att Intel bara tog två dubbelkärnor och slängde på samma sockel, medan AMD utvecklar en "native" quadcore CPU. Sedan skriver han också Pentium D som mig veterligen får stryk av AMD's CPU'er i de flesta test. Core 2 Duo får AMD däremot pisk av.
Han skriver pentium D style.. Native quad-core kommer givetvis Intel med med så småningom.. Att kalla det fusk att göra som Intel gör är att kalla AMD64/EMT64 för fusk 64-bitars med genom att utöka befintligt 32-bitars till 64-bitars & inte skapa något helt nytt som IA-64 t.ex.
Intel kommer att fortsätta med denna typ av "stackning" med Wolfdale som kommer att vara native dual-core som kommer att bli en 8-kärnig (Yorkfield) propp genom att montera 4st wolfdales sidan om varandra under samma heatsink.. så det är nog något vi får se från Intel hädanefter...
August 7, 2003
Calle2003 wrote: AMD har 4 äkta-kärnor och intel gör en "Pentium D style" med fusk-kärnor, troligen kommer AMD ta ledningen i prestandakriget igen ^^
Jag tycker inte AMD har 4 "äkta kärnor" såvida de 4 kärnorna inte delar på L2-cachen som i core 2 duo. Gör de det i denna version?
Visserligen kommunicerar de via HT-länkar, men det är ändå betydligt slöare än processorer som använder samma L2 cache...
core 2 quadro verkar ju gå att kräma upp från 2.66 till 3.73 Ghz utan vara nån expert i överklockning dessutom, så enda anledningen Intel inte säljer en 3.nånting cpu är väl de inte ser AMD som ett hot på prestanda-fronten (och att de vill hålla ned ström-förbrukningen som alla gnällt så mycket på)
1 Guest(s)